Gå til innhold

Kan noen hjelpe? Stortå uten negl


Gjest Landeveishumperen

Anbefalte innlegg

Gjest Landeveishumperen

Jeg var uheldig i midten av juli, og fikk et voldsomt slag på stortåa. Neglen var brukket opp og jeg blødde, kunne nesten ikke gå på foten, men smurte bacimycin på tåa og bandasjerte. Jeg lot neglen henge på. Den satt fast langt inne i neglrota, men kunne fortsatt brekkes opp dersom jeg var uheldig.

Tida har gått, og jeg slutta med bandasje for tre uker siden. Men måtte være forsiktig. For halvannen uke siden var jeg uheldig og fikk brekt litt mer opp av neglen, og da ble den helt løs på den ene siden. Etter et varmt fotbad rev jeg derfor neglen av i håp at den nye neglen skulle vokse fortere.

Det er ømt og blått på tåa mi, og ei skikkelig djup grop ca midt på der neglen skulle vært over. Den nye neglen er litt nedenfor denne gropa, men vil forhåpentligvis vokse over gropa og fram til tuppen av tåa.

Imidlertid har det begynt å gjøre veldig vondt på forskjellige steder under foten, altså på fotsåla.

Det er bankende smerter som om når man har senebetennelse osv. Det gjør også litt vondt i tåa.

Nå lurer jeg litt på - har den siste ukas fotsmerter noe å gjøre med den avrevne neglen å gjøre?

Hva skal jeg gjøre med dette?

Det er for liten bagatell til å dra til lege, samtidig som jeg har minimalt kunnskap om sårbehandling osv.

Hjelp meg, noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Putt hele greia i et bad med grønnsåpevann, gjerne flere ganger daglig.

Hvis du ikke har noen åpne sår lengre, dropp plaster.

Tær og negler blir som regel litt bunglete en stund etter slikt, men det går seg til etterhvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landeveishumperen

Putt hele greia i et bad med grønnsåpevann, gjerne flere ganger daglig.

Hvis du ikke har noen åpne sår lengre, dropp plaster.

Tær og negler blir som regel litt bunglete en stund etter slikt, men det går seg til etterhvert :-)

Jeg har bare furunål-grønnsåpe. Regner med at jeg må kjøpe ordentlig grønnsåpe på apotek? Apoteket hvor jeg bor, åpner ikke før mandag. Burde jeg smøre antibiotikakrem (og bandasjere, ellers blir det jo søl) inntil jeg får grønnsåpe på mandag?

Har veldig vondt i fotsålen på hælen nu. Tror du det kan ha en forbindelse med negl-avrivinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare furunål-grønnsåpe. Regner med at jeg må kjøpe ordentlig grønnsåpe på apotek? Apoteket hvor jeg bor, åpner ikke før mandag. Burde jeg smøre antibiotikakrem (og bandasjere, ellers blir det jo søl) inntil jeg får grønnsåpe på mandag?

Har veldig vondt i fotsålen på hælen nu. Tror du det kan ha en forbindelse med negl-avrivinga?

Hei,

Hvis det ikke er betent, er det ingen grunn til å bruke antibiotika-krem.

Jeg vil tippe at du har vondt andre steder under foten fordi du går "merkelig" (skjevt) pga smerten i tåen, og derfor belaster foten på en helt annen måte enn vanlig.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landeveishumperen

Hei,

Hvis det ikke er betent, er det ingen grunn til å bruke antibiotika-krem.

Jeg vil tippe at du har vondt andre steder under foten fordi du går "merkelig" (skjevt) pga smerten i tåen, og derfor belaster foten på en helt annen måte enn vanlig.

Med vennlig hilsen

Så smertene skyldes ikke at foten har koldbrann og holder på å rotne vekk?

Vet du om det er noe jeg burde passe på mens det gror ut ny negl? Slik det ser ut nå, er jo huden som vanligvis er under neglen, mye mer utflytende slik at den lille neglen ved neglrota liksom umulig kommer seg på egen hånd over den "bakken".

*utålmodig og lei*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare furunål-grønnsåpe. Regner med at jeg må kjøpe ordentlig grønnsåpe på apotek? Apoteket hvor jeg bor, åpner ikke før mandag. Burde jeg smøre antibiotikakrem (og bandasjere, ellers blir det jo søl) inntil jeg får grønnsåpe på mandag?

Har veldig vondt i fotsålen på hælen nu. Tror du det kan ha en forbindelse med negl-avrivinga?

Føtter kan reagere veldig merkelig.

Du skal kontakte lege dersom misfarging brer seg til andre steder enn tåen, eller om du får feber.

Du kan bruke furunål til du kommer deg til apoteket, dersom du ikke har åpne sår.

Dersom du ikke har åpne står hadde jeg skippet sårsalve og bandasjer. La det få luft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så smertene skyldes ikke at foten har koldbrann og holder på å rotne vekk?

Vet du om det er noe jeg burde passe på mens det gror ut ny negl? Slik det ser ut nå, er jo huden som vanligvis er under neglen, mye mer utflytende slik at den lille neglen ved neglrota liksom umulig kommer seg på egen hånd over den "bakken".

*utålmodig og lei*

Neglen klarer det, slapp av. Det ser fælt ut en stund, men er null problem.

Om en stund er dette bare en ekkel historie du kan fortelle mennesker som ikke liker slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landeveishumperen

Neglen klarer det, slapp av. Det ser fælt ut en stund, men er null problem.

Om en stund er dette bare en ekkel historie du kan fortelle mennesker som ikke liker slikt.

Tusen takk, Sør og tiliti.

Gleder meg til den dagen jeg kan fortelle om hvor ekkelt det var da neglen var avrevet... *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...