Gå til innhold

NHD - kombinasjon av naturlegemiddel og medisiner


Gjest undres på

Anbefalte innlegg

Gjest undres på

Hei,

har et spørsmål som jeg vil være meget takknemlig å få svar på.

Jeg går på 2 gng 0,5 mg risperdal per dag. Nesten hver kveld tar jeg også 1 tbl 10 mg stilnoct.

Vet du om jeg kan kombinere disse medisinene med et naturlegemiddel som heter Super B Stressformel? Det er stort sett B-vitaminer kombinert med humleblomst, kamilleblomst, lecitin, Bi-pollen og schizandrafrukt blant annet..

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tør ikke å gå god for kombinasjonen.

Stort sett er jeg svært skeptisk til "naturlegemiddel" fordi en aldri er sikker på interaksjonene dvs. hvordan de påvirker andre medisiner.

Om du trenger B-vitaminer, vil jeg anbefale et rent B-vitaminpreparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest undres på

Jeg tør ikke å gå god for kombinasjonen.

Stort sett er jeg svært skeptisk til "naturlegemiddel" fordi en aldri er sikker på interaksjonene dvs. hvordan de påvirker andre medisiner.

Om du trenger B-vitaminer, vil jeg anbefale et rent B-vitaminpreparat.

Hei og takk for svar!

Vil det si at store mengder b-vitaminer kan virke positivt og beroligende på psyken?

Hvis ikke, så vet ikke jeg om jeg trenger b-vitaminer..

gla for svar..

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Vil det si at store mengder b-vitaminer kan virke positivt og beroligende på psyken?

Hvis ikke, så vet ikke jeg om jeg trenger b-vitaminer..

gla for svar..

vennlig hilsen

Det skal godt gjøres å ta for mye b-vitaminer... Det er viktig for det meste i kroppen, og litt tilskudd i ny og ne skader ikke. Særlig ikke dersom hud, hår og negler ser "trette" ut, eller du generelt føler deg sliten, trett og uopplagt. Men da er det kanskje like greit å ta et helt vitamintilskudd, hvor du får alt på en gang?

For øvrig bør du ikke, som NHD sier, blande naturmedisier og legemidler. De kan interagere - bl.a. vil johannesurt interagere med anti-depressiva og gjøre vondt verre... Der skal du være forsiktig, men vitaminer har kroppen alltid godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei og takk for svar!

Vil det si at store mengder b-vitaminer kan virke positivt og beroligende på psyken?

Hvis ikke, så vet ikke jeg om jeg trenger b-vitaminer..

gla for svar..

vennlig hilsen

Nei, store mengder vitaminer virker ikke positivt på psyken.

Dersom du har et vanlig norsk kosthold og ikke er alkoholiker, er det svært lite sannsynlig at du trenger B-vitamintilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, store mengder vitaminer virker ikke positivt på psyken.

Dersom du har et vanlig norsk kosthold og ikke er alkoholiker, er det svært lite sannsynlig at du trenger B-vitamintilskudd.

Nå er ikke jeg noen ekspert på vitaminer, og det tror jeg ikke NHD er heller (!).

Men jeg har lest flere bøker hvor forfatteren er ekspert på vitaminer, mineraler og sporstoffer. En kan vel like godt velge å tro på en av disse som på NHD. De har ihvertfall studert faget. Men som sagt, JEG vet ikke....

Disse 'ekspertene' mener ihvertfall at vitaminer mm kan ha innvirkning på psyken.

(Æsj, kan ikke fordra verken leger, psykiatere eller andre fagpersoner som ser ned på alt annet enn sitt eget pyttelille fagfelt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er ikke jeg noen ekspert på vitaminer, og det tror jeg ikke NHD er heller (!).

Men jeg har lest flere bøker hvor forfatteren er ekspert på vitaminer, mineraler og sporstoffer. En kan vel like godt velge å tro på en av disse som på NHD. De har ihvertfall studert faget. Men som sagt, JEG vet ikke....

Disse 'ekspertene' mener ihvertfall at vitaminer mm kan ha innvirkning på psyken.

(Æsj, kan ikke fordra verken leger, psykiatere eller andre fagpersoner som ser ned på alt annet enn sitt eget pyttelille fagfelt.)

Enig med deg Modus.

Jeg er heller ikke ekspert på dette, men har lest blant annet i den boken han norske legen bosatt i Danmark har skrevet. Husker ikke navnet på ham. Regner med du også har lest den.

Men det er vel en vedtatt sannhet også blant psykiatere at psyken og kroppen har en sammenheng, og da må det da være ganske naivt og tro at det som er så viktig for kroppen ikke påvirker psyken i det hele tatt. Men håper at ikke NHD representerer størsteparten av psykiaterne i Norge. Men det er jeg egentlig redd for at han gjør. Eller hva mener du om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nå er ikke jeg noen ekspert på vitaminer, og det tror jeg ikke NHD er heller (!).

Men jeg har lest flere bøker hvor forfatteren er ekspert på vitaminer, mineraler og sporstoffer. En kan vel like godt velge å tro på en av disse som på NHD. De har ihvertfall studert faget. Men som sagt, JEG vet ikke....

Disse 'ekspertene' mener ihvertfall at vitaminer mm kan ha innvirkning på psyken.

(Æsj, kan ikke fordra verken leger, psykiatere eller andre fagpersoner som ser ned på alt annet enn sitt eget pyttelille fagfelt.)

Sammenhengen mellom depresjon og B12-mangel er velkjent.

Dersom du kan gi meg vitenskapelige artikler om depresjon og vitaminer/sporstoffer, vil jeg være takknemlig.

Jeg tenker da ikke på korreksjon av vitaminmangel, men behandling med vitaminer og evt sporstoffer hos de en mener allerede har normale verdier.

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Modus.

Jeg er heller ikke ekspert på dette, men har lest blant annet i den boken han norske legen bosatt i Danmark har skrevet. Husker ikke navnet på ham. Regner med du også har lest den.

Men det er vel en vedtatt sannhet også blant psykiatere at psyken og kroppen har en sammenheng, og da må det da være ganske naivt og tro at det som er så viktig for kroppen ikke påvirker psyken i det hele tatt. Men håper at ikke NHD representerer størsteparten av psykiaterne i Norge. Men det er jeg egentlig redd for at han gjør. Eller hva mener du om det?

Er ikke godt å si.

Min egen psykiater (eks-psykiater nå da) sa rett til meg at soneterapi var noe lureri, sa det på en måte som fikk meg til å føle meg som en dritt som prøvde dette i et forsøk på å bli frisk(ere).

Men akupunktur var ok for fyren da. Hehe. For det hadde leger forsket på og godkjent!! Og HAN skal være en intelligent, utdannet fagperson. Hjelp!

Han skjønte ikke engang at hvis de hadde forsket like mye på soneterapi og andre ting så fant de kanskje ut at det virket også. Tror ikke alle kinesere er idioter feks.

Nei, jeg blir rett og slett redd for folk som er så innsnevret i tankegangen. Det er da jeg får assosiasjoner til den gangen de drepte folk som påsto at jorda ikke var flat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenhengen mellom depresjon og B12-mangel er velkjent.

Dersom du kan gi meg vitenskapelige artikler om depresjon og vitaminer/sporstoffer, vil jeg være takknemlig.

Jeg tenker da ikke på korreksjon av vitaminmangel, men behandling med vitaminer og evt sporstoffer hos de en mener allerede har normale verdier.

På forhånd takk :-)

Det er jo DET som er problemet NHD, at det dere godtar som 'bevis' kun er forskning utført av 'deres egne'.

På et eller annet punkt innen skolemedisin-utdanningen blir dere hjernevasket.

For meg er det bevis godt nok at etter flere år hos skolemidisinen uten å få hjelp så ble jeg så godt som frisk hos en naturterapeut. Men selv om tusen pasienter har slike opplevelser fnyser dere bare av det og det provoserer meg sterkt.

Jeg kunne valgt å spare disse pengene til alternativ medisin tatt av egen lommebok, men da måtte helsevesenet spandert uføretrygd på meg isteden sannsynligvis.

Det blir så fint sagt at en skal ta ansvar for egen helse, men når en gjølr det (etter at skolemedisinen har sagt de ikke kan hjelpe) så blir en latterliggjort. Tåpelig spør du meg. Burde heller ha takk for alle trygdekronene jeg har spart samfunnet for.

JEG har ingen spesifikke artikler til deg. Hadde du selv vært interessert nok hadde du funnet dem! Kontakt et kinesisk legeteam feks. Der fungerer alternativt hånd-i-hånd med skolemedisin. Vi trenger nemlig BEGGE deler. Skolemedisin for enkelte akutte ting, andre former for kroniske lidelser og FOREBYGGING. Skolemedisin tar bare symptomene, men fjerner ikke ÅRSAKEN.

En alternativ kan oppdge ubalanser i kroppen lenge før det vises på en blodprøve, og gi pasienten anledning til å gjøre noe med det (kosthold eller andre ting) før det utvikler seg til sykdom. Mens skolemedisin må vente til en er så syk at det vises på en blodprøve. Hva tror du føles best for pasienten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Er ikke godt å si.

Min egen psykiater (eks-psykiater nå da) sa rett til meg at soneterapi var noe lureri, sa det på en måte som fikk meg til å føle meg som en dritt som prøvde dette i et forsøk på å bli frisk(ere).

Men akupunktur var ok for fyren da. Hehe. For det hadde leger forsket på og godkjent!! Og HAN skal være en intelligent, utdannet fagperson. Hjelp!

Han skjønte ikke engang at hvis de hadde forsket like mye på soneterapi og andre ting så fant de kanskje ut at det virket også. Tror ikke alle kinesere er idioter feks.

Nei, jeg blir rett og slett redd for folk som er så innsnevret i tankegangen. Det er da jeg får assosiasjoner til den gangen de drepte folk som påsto at jorda ikke var flat!

Selfølgelig kan det hende at soneterapi virker men jeg synes også at de bør kunne dokumentere at det virker. Hvorfor gjør de ikke det?

Selv synes jeg det er tragisk å satse mye penger på noe som kanskje ikke virker som så allikevel. Jeg synes derfor det er ok. å være noe kritisk før en bare prøver ut alt mulig som koster massevis av penger og det er sikkert det psykiateren din mener også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenhengen mellom depresjon og B12-mangel er velkjent.

Dersom du kan gi meg vitenskapelige artikler om depresjon og vitaminer/sporstoffer, vil jeg være takknemlig.

Jeg tenker da ikke på korreksjon av vitaminmangel, men behandling med vitaminer og evt sporstoffer hos de en mener allerede har normale verdier.

På forhånd takk :-)

Vil dette si at du tar en grundig vitamin, mineral og sporstofftest på dine pasienter før du gir dem medisin, for å utelukke mangler? Altså ikke bare regnet med at det er ok.

Og hvis det vises mangler av f.eks magnesium eller kalsium så gjør du noe med det, før du gir eventuelt medisin.

Hvis så, bøyer jeg meg i støvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vil dette si at du tar en grundig vitamin, mineral og sporstofftest på dine pasienter før du gir dem medisin, for å utelukke mangler? Altså ikke bare regnet med at det er ok.

Og hvis det vises mangler av f.eks magnesium eller kalsium så gjør du noe med det, før du gir eventuelt medisin.

Hvis så, bøyer jeg meg i støvet.

Siden det ikke er vist noen sammenheng mellom vitaminer (unntatt B12)/sporstoffer og de lidelser jeg behandler, og siden slike mangler er svært sjelden i Norge, inngår dette ikke som rutineprøver.

Derimot måler vi B12 på alle deprimerte over 40 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selfølgelig kan det hende at soneterapi virker men jeg synes også at de bør kunne dokumentere at det virker. Hvorfor gjør de ikke det?

Selv synes jeg det er tragisk å satse mye penger på noe som kanskje ikke virker som så allikevel. Jeg synes derfor det er ok. å være noe kritisk før en bare prøver ut alt mulig som koster massevis av penger og det er sikkert det psykiateren din mener også.

Jeg er helt enig i at det er tragisk (særlig for min økonomiske situasjon) at jeg selv må betale for å holde meg på bena slik at jeg slipper å ligge samfunnet til belastning.

Du fikk kanskje ikke med deg hovedpoenget. Hadde det offisielle helsevesenet GREID å hjelpe meg, så hadde jeg selvfølgelig vært kjempefornøyd. Nesten gratis for meg til og med. Det hadde for meg vært ØNSKELIG.Jeg gav dem førsterettet til min helse i MANGE år, men de greide ikke gjøre noe med den.

Skulle jeg da bare satt meg på 'ræva' og bedt dem betale for min elendig helsetilstand? Mange gjør det!

Istedet prøvde jeg meg fram (for egne surt opptjente penger) til jeg fant noe som hjelp. For meg var det en dritt HVA det var, bare jeg slapp plagene mine.

Synes folk som ikke gir opp, og istedenfor hjelper seg selv, fortjener ros istedenfor latterliggjøring.

Hva skulle jeg gjort da, saksøkt helsevesenet (det offisielle) fordi de ikke kunne hjelpe meg?

Herregud, sitter en og sutrer så er det galt, men finner en noen som kan gjøre en frisk(ere) så er det galt også - så lenge det ikke er skolemedisinsk forankret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...