Gå til innhold

Høyere puls i fjellet p.g.a. tynnere luft.

Anbefalte innlegg

Jeg,jente 36 år har vel det man kaller normalt blodtrykk og puls i fullstendig hvile.

Men jeg opplever gang på gang at pulsen stiger noe i fjellet.

Den blir vel og merke etter ca, en timers fottur lavere Pulsen er høyest om morgenen.

Er det flere som opplever dette? faller blodrykket i tynnere luft slik at hjertet kompenserer med høyere puls?

Eller er det angst, slik at jeg er blitt så oppmerksom på dette.

Har undersøkt hjertet to-tre ganger med EKG hvor det var normale funn.

Fortsetter under...

Hei!

Hvis du er høyt opp på fjellet vil luften være "tynnere", det kommer av at det er mindre oksygen i luften. Vi puster da inn mindre oksygen hver gang vi trekker pusten enn til vanlig og hjertet må pumpe raskere for å kunne transportere rundt den oksygen som vi trenger. En helt normal reaksjon.

Hilsen

Hei!

Hvis du er høyt opp på fjellet vil luften være "tynnere", det kommer av at det er mindre oksygen i luften. Vi puster da inn mindre oksygen hver gang vi trekker pusten enn til vanlig og hjertet må pumpe raskere for å kunne transportere rundt den oksygen som vi trenger. En helt normal reaksjon.

Hilsen

Takk for svar Libeng!

Jeg stusset også på om det var mindre oksygen som økte pulsen.

Så i følge ditt innlegg er dette et nortmal fenomen.

Jeg var nesten bekymret over at "pumpa" økte slik.

Mim venninne stusset også på hennes "kondis". Hun hadde også høyere puls i fjellet.

Så vi holdt oss nesten helt unna koffein og vin.

Jeg fikk vel og merke helt normal puls da vi kom ned fra fjellet i går.

Kanskje dette er et tips som hjertelegen her kan skrive litt om? Om hvordan den tynne luften påvirker (eller ikke) hjertet/pulsen vår?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...