Gå til innhold

Dyrere middagsretter?


Gjest Daisy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gulasj-gryte!

Lag den selv - kjøp råvarer og sett i gang.

Koketid (lav putring bare!!) ca 1½-2 timer, så blir kjøttet mørt og godt. Da slipper du å bruke det dyreste biffkjøttet i gryta, men kan velge rimeligere sorter som flatbiff eller bankekjøtt.

Inneholder (velg mengde avhengig av hvor mange den skal mette):

2-4 gulrøtter

2-4 løk

2 ss. olje eller smør

Oksekjøtt (beregn 100-150 gr pr person. Opprinnelig oppskrift sier ca 400 gr.kjøtt)

2 grønne paprika

noen rause spiseskjeer tomatpurè (jeg bruker et sånt lite glass)

1 boks flådde og knuste tomater

1/3 l. fløte

litt utblandet kjøttbuljong (kvartliter)

rikelig med paprikapulver

en knivsodd cayennepepper

salt og pepper.

Jevnes med maisennamel

Dersom du liker det, kan du føye til et par båter hvitløk også, samt noen champignongbiter, men det inngår ikke i den opprinnelige oppskriften. Vi bruker det imidlertid, for det blir knallgodt.

TIPS: Vær forsiktig når du setter gryten til koking. Det skal kun såvidt putre ørlittegrann i gryta. Koker det for mye, blir kjøttet seigt og hardt!

Rør rundt en gang i blant og nyt duften !

Serveres med litt brød (f.eks. minibaguetter) og enten ris eller kokte poteter til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulasj-gryte!

Lag den selv - kjøp råvarer og sett i gang.

Koketid (lav putring bare!!) ca 1½-2 timer, så blir kjøttet mørt og godt. Da slipper du å bruke det dyreste biffkjøttet i gryta, men kan velge rimeligere sorter som flatbiff eller bankekjøtt.

Inneholder (velg mengde avhengig av hvor mange den skal mette):

2-4 gulrøtter

2-4 løk

2 ss. olje eller smør

Oksekjøtt (beregn 100-150 gr pr person. Opprinnelig oppskrift sier ca 400 gr.kjøtt)

2 grønne paprika

noen rause spiseskjeer tomatpurè (jeg bruker et sånt lite glass)

1 boks flådde og knuste tomater

1/3 l. fløte

litt utblandet kjøttbuljong (kvartliter)

rikelig med paprikapulver

en knivsodd cayennepepper

salt og pepper.

Jevnes med maisennamel

Dersom du liker det, kan du føye til et par båter hvitløk også, samt noen champignongbiter, men det inngår ikke i den opprinnelige oppskriften. Vi bruker det imidlertid, for det blir knallgodt.

TIPS: Vær forsiktig når du setter gryten til koking. Det skal kun såvidt putre ørlittegrann i gryta. Koker det for mye, blir kjøttet seigt og hardt!

Rør rundt en gang i blant og nyt duften !

Serveres med litt brød (f.eks. minibaguetter) og enten ris eller kokte poteter til.

Høres jo kjempegodt ut (men vanskelig for en hurtigkokk som meg).

MEN, et dumt spm: oksekjøttet, skal det brunes på forhånd og så puttes oppi med resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo kjempegodt ut (men vanskelig for en hurtigkokk som meg).

MEN, et dumt spm: oksekjøttet, skal det brunes på forhånd og så puttes oppi med resten?

Beklager - glemte fremgangsmetoden :-) Ja, kjøttet skal brunes sammen med løken, før resten av de oppkuttede ingrediensene has oppi. Det siste du har oppi er det flytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo kjempegodt ut (men vanskelig for en hurtigkokk som meg).

MEN, et dumt spm: oksekjøttet, skal det brunes på forhånd og så puttes oppi med resten?

Jeg er heller ingen kokk (spør mannen min...), og dette er den ene av to gryteretter jeg kan lage selv fra grunnen av. Den andre er Biff Stroganoff. Grunnen til at jeg har lært meg akkuat disse to, er at de er verdt det! :-) De er knallgode, synes jeg, og Gulasjen er min favoritt.

I vårt hjem lager jeg nesten aldri mat,faktisk, det er det gubben som gjør. Så det at JEG kan klare å lage den gryta, betyr av HVEM SOM HELST kan klare å lage den! :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager - glemte fremgangsmetoden :-) Ja, kjøttet skal brunes sammen med løken, før resten av de oppkuttede ingrediensene has oppi. Det siste du har oppi er det flytende.

Takk, nå så den ikke fullt så vanskelig ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er heller ingen kokk (spør mannen min...), og dette er den ene av to gryteretter jeg kan lage selv fra grunnen av. Den andre er Biff Stroganoff. Grunnen til at jeg har lært meg akkuat disse to, er at de er verdt det! :-) De er knallgode, synes jeg, og Gulasjen er min favoritt.

I vårt hjem lager jeg nesten aldri mat,faktisk, det er det gubben som gjør. Så det at JEG kan klare å lage den gryta, betyr av HVEM SOM HELST kan klare å lage den! :-)

Lykke til!

ok, gode greier. Jeg er så elendig på dette her. Særlig å finne på ting... *sukk*

Sambo er veldig kresen, så hvis han ser på når jeg lager vil han sikkert ikke ha det. Men jeg skal nok lure den i han. Har lurt i han mye han egentlig ikke liker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk.

Laks, ørret, kveite ... vel - det er jo bare å velge i disken - fisk er nydelig :)

Du vet vel ikke hvordan man lager sånn god agurkting mamma pleide å lage da vi hadde fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet vel ikke hvordan man lager sånn god agurkting mamma pleide å lage da vi hadde fisk?

agurkting? :) hvordan ser det ut? vet du noe av det som er oppi?

Ta fiskebiter (f.eks kveite eller laks) og pakk hver bit inn i folie, folien skal være smurt med ordentlig smør. Krydre fisken med salt, pepper og dill - hvitløksfedd legges også inni folien. Stek det i ovnen eller grill det på grillen - det er nydelig saftig og velsmakende - og veldig lettvindt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

agurkting? :) hvordan ser det ut? vet du noe av det som er oppi?

Ta fiskebiter (f.eks kveite eller laks) og pakk hver bit inn i folie, folien skal være smurt med ordentlig smør. Krydre fisken med salt, pepper og dill - hvitløksfedd legges også inni folien. Stek det i ovnen eller grill det på grillen - det er nydelig saftig og velsmakende - og veldig lettvindt.

Det er skiver av agurk med noe eddik (?) og pepper og salt eller noe sånt? En slags agurksalat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skiver av agurk med noe eddik (?) og pepper og salt eller noe sånt? En slags agurksalat.

Det er bare eddik, sukker og vann. Noen har vel også litt sitron oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sukker?

hmmm... *prøve seg fram*

Viktig med masse sukker! Sukker og edikk og olje, og litt pepper hvis du liker det.

Edikk er genialt i mat, men bør ha følge med litt sukker.

Agurken bruker du ostehøvelen på, det er lettest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biff med hvitløksgratinerte poteter, champinjong om du liker det, og annet tilbehør etter hva du foretrekker.

Ja, og berneysaus (hvordan det skrives aner jeg ikke..).

Selv jeg klarer å tilberede en slik middag som får vannet til å løpe i munnen, og biffen til å smake bedre enn den du får på Big Horn.

Og jeg er heller ingen kokk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig med masse sukker! Sukker og edikk og olje, og litt pepper hvis du liker det.

Edikk er genialt i mat, men bør ha følge med litt sukker.

Agurken bruker du ostehøvelen på, det er lettest.

olje? soyaolje? hvor mye av hver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet vel ikke hvordan man lager sånn god agurkting mamma pleide å lage da vi hadde fisk?

Jeg bruker ca 1 del eddik, 4 deler vann, og sukker til det smaker passe (det skal en god del sukker til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ca 1 del eddik, 4 deler vann, og sukker til det smaker passe (det skal en god del sukker til)

(dette var til 7% eddik altså - har du 5% eddik bruker du mindre vann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olje? soyaolje? hvor mye av hver?

prøv med fifty/fifty. Og godt med sukker. Blir det for søtt, mer edikk. For surt, mer sukker. For sterk smak, mer olje.

Jada, gjerne soyaolje. Men IKKE hvitvinsedikk, det blir ikke noe bra. Det skal helst være sånn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...