Gå til innhold

Urolig hjerte i graviditeten


Gjest mire

Anbefalte innlegg

Hei, jordmor

Jeg er 9 uker på vei med nr 2 og kjenner så ofte at hjertet tar enten et ekstrahopp eller hopper over en gang. Det er som dopler i hjertet. Jeg vet ikke hvordan jeg kan forklare det, men det oppleves som ubehagelig. Mannen min mente at jeg også klagde over dette i forrige svangerskap og det kan jeg erindre.

Mitt spørsmål er enkelt: Hva er dette? men først og fremts, er det farlig?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke jordmor, men tillater meg å svare allikevel ;o)

Jeg hadde dette under forrige graviditet og begynner å merke det denne gangen oxo. Jeg var hos Kardiolig og tok UL og EKG av hjerte. Grunnen jeg fikk var at under graviditeten har man mye større blodstrømming gjennom kroppen, altså mer blod for hjerte å pumpe gjennom. Derfor får noen bi lyd og urolig hjerte under sv. skapet.

Se for deg en elv i vårflommen sa min lege til meg ;o) Så kan man lettere forestille seg hva det er snakk om.

Ta det opp meg legen din neste gang du er på kontroll så kan han sjekke hjertelyden din :o)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke så uvanlig at man får både hurtigere puls og dobbeltslag når man er gravid. Det anses ikke for å være farlig eller tegn på alvorlig hjertefeil, men derimot et signal om at hjertet prøver å tilpasse seg svangerskapet. I første halvdel av graviditeten dobles neste blodmengden som skal pumpes rundt i systemet. Dette er bl.a. årsaken til at man ofte føler at man får dårligere kondis og kanskje tendens til hjertebank.

Ofte modererer dette seg utover i svanerskapet. Uansett synes jeg du skal fortelle din lege om disse plagene, så du evt. kan bli lyttet på eller fulgt opp hvis dette anses som nødvendig.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...