Gå til innhold

stort behov for søvn

Anbefalte innlegg

Gjest storsover

Jeg er en jente på 22 år som må sove minst ti timer om natten for å få sovet ut. Jeg sov åtte timer i natt, sto opp for å levere sønne min i barnehagen og dro hjem for å sove, så ble jeg vekket kl 1400. Jeg aldri ute på fest, spiser godt og har vært hos legen med dette. Det eneste de finner ut er at jeg har litt for godt opptak av jern. Samboeren min er overveldet fordi jeg har dobbelt så stort behov før søvn enn ham. Trodde en stund at det var fordi jeg hadde så store mens blødninger, men nå har jeg gått på p-sprøyte i ett år og har fremdeles samme problem. Etter at jeg har sovet så mye i dag føler jeg meg som et menneske igjen. Hvordan skal klare å kutte søvnbehovet mitt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7161-stort-behov-for-s%C3%B8vn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du føler deg konstant trøtt og slapp så bør du kanskje ta en tur til legen for en sjekk for sikkerhets skyld. Det er veldig mange ting som kan føre til økt søvnbehov! Det er også mulig å venne kroppen til å sove mye slik at du ikke føler deg uthvilt før du har sovet masse. Det som også er veldig viktig er kvaliteten på søvnen - når du sover mindre blir kvaliteten på søvnen som regel bedre den tiden du sover. Hvis ikke legen finner noe så bør du rett og slett forsøke å gradvis kutte ned på søvnen, i løpet av en ukes tid, og se hvordan du har det etter å ha sovet 8 timer hver natt i et par uker. De første dagene vil sikkert tunge, men så kan det hende at det går bedre!

Og jeg som trodde d bare var meg...

Føler meg alltid trøtt og slapp, og det er forferdelig å stå opp...er litt enklere om jeg har sovet over ti timer men...

Har vert til lege gang på gang, men de kan ikke gi meg svar på hvorfor det er sånn.

Selv lurte jeg på om det var stoff skiftet som gjorde det, men det også ser ut til å vere i orden...

-drømmer om å vere opplagt...

Pål Sand, almenlege

Kjære storsover.

Søvnbehovet er svært individuelt.Noen klarer seg med lite søvn,mens andre trenger vesentlig mer for å fungere.Jeg kan feks.nevne at Churchill ikke trengte mer enn 4 timer i døgnet.Det som først og fremt må utelukkes er jernmangel og lavt stoffskifte.Det kan også være en ide å begynne med feks.Vitamineral.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...