Gå til innhold

Senvirkninger etter mange forsøk?


delfi

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Som noen av dere kanskje husker så har vi hatt til sammen 7 ICSI-forsøk med tilhørende hormonbehandling. Nå begynner jeg å bekymre meg for at kroppen om noen år, vil få senvirkninger av dette kjøret. Finnes det noen undersøkelser/dokumentasjon på om jeg vil ha økt fare for kreft eller andre uhumskheter? Vet dere noe?

Takknemlig for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei!

Jeg har også hatt mange forsøk, og har lest alt jeg har kommet over om emnet, i tillegg til at jeg har spurt 3 gynekologer uavhengig av hverandre. (Haugesund, Ciconia og min "faste" her i Stavanger)

Ingen tør jo selvsagt å love noe, men alle sier at det ikke er noe som tyder på økt kreftfare, eller økt fare for uhumskheter generelt.

Men altså, ingen tør jo love dette, men så langt, etter ca 20 år med prøverørsbehandling, er det ikke noe som tyder på økt sjanse for uhumskheter. Så får vi håpe at det stemmer da...

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til annet enn det jeg selv har fått merke. Økt vekt. :o(

Kommet godt i gang med prosessen nå?

Hilsen

Hei yogi

Ja, nå venter vi på godkjenningen i BUFA. Den kommer en gang i november. Så går det nok 12 mnd til vi får reise til Korea å hente barnet vårt, men da vil jo det si at dette er siste julen vi feirer "alene". Vi gleder oss stort :-)

Dere kommer kanskje etter om ikke så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei yogi

Ja, nå venter vi på godkjenningen i BUFA. Den kommer en gang i november. Så går det nok 12 mnd til vi får reise til Korea å hente barnet vårt, men da vil jo det si at dette er siste julen vi feirer "alene". Vi gleder oss stort :-)

Dere kommer kanskje etter om ikke så lenge?

Hjelpe meg det har gått fort for dere. Vel, det synes nå jeg da, men regner med at dere synes dagene kan være treige. :o)

Jo regner med at vi kommer etter med tid og stunder. Må bare prøve de dypfryste i Bergen først. Det kan ta tid, for den hek..... mensen vil bare ikke komme i gang etter aborten i vår. Selv ved hjelp av Primolut kur. Nå må jeg vente et par måneder og kommer den ikke da, er det ny kur. Typisk, når jeg ikke vil ha den kommer den og når jeg vil ha den, glimrer den med sitt fravær.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til annet enn det jeg selv har fått merke. Økt vekt. :o(

Kommet godt i gang med prosessen nå?

Hilsen

Økt vekt ja. Joda, den der bivirkningen kan jeg alt om. Absolutt alt.

En stund ble jeg så brei over baken at jeg nesten måtte betale veiavgift...! (iflg min alltid like diplomatiske bror...)

Det meste har jeg klart å få av, men nå i sommer har det krøpet endel på igjen. Uffff... Hva skal jeg skylde på nå da?

Kålrabispisende hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Delfi

Jeg håper da innderlig at den eneste senvirkning/tidligvirkning vi får er at vi kommer i overgangsalderen "før tiden".

Vi forsyner oss jo godt på egglageret under hvert forsøk!!!

Lykke til med adopsjonen!!!

Hilsen hu som ska bli tante ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økt vekt ja. Joda, den der bivirkningen kan jeg alt om. Absolutt alt.

En stund ble jeg så brei over baken at jeg nesten måtte betale veiavgift...! (iflg min alltid like diplomatiske bror...)

Det meste har jeg klart å få av, men nå i sommer har det krøpet endel på igjen. Uffff... Hva skal jeg skylde på nå da?

Kålrabispisende hilsen fra

Njaa, man legger jo på seg når man venter barn, og i følge mine beregninger så er du sånn ca. 6 måneder på vei... :o))

Forresten, han derr bror din hørtes ud som bror min.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Delfi

Jeg håper da innderlig at den eneste senvirkning/tidligvirkning vi får er at vi kommer i overgangsalderen "før tiden".

Vi forsyner oss jo godt på egglageret under hvert forsøk!!!

Lykke til med adopsjonen!!!

Hilsen hu som ska bli tante ...

Heia! :-)

Dette med "å tømme egglageret" var en av de mange tingene jeg spurte om... Og iflg legen, så blir ikke lageret tømt i forbindelse med prøverørsbehandling heldigvis.

Det som skjer, er at i enhver syklus, så er det mange egg som begynner modning, men bare ett eneste (noen ganger to) blir helt modne. De andre går til grunne. Når man tar hormoner i forbindelse med IVF, fører dette til at flere av disse eggene modnes, men det er altså egg som ellers hadde gått til grunne samme syklus. Man bruker altså ikke av egg som ligger klar til senere syklus.

Litt klønete skrevet, men jeg håper det var forståelig.

:o)

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaa, man legger jo på seg når man venter barn, og i følge mine beregninger så er du sånn ca. 6 måneder på vei... :o))

Forresten, han derr bror din hørtes ud som bror min.

Hilsen

Taaakkkk! :o)

Nå reddet du dagen min...6 måneder på vei ja... Tralalalala.....

*freser ut til sjokoladeautomaten*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enanonymeniidag

Mette Moen svarte iallfall på dette spørsmålet for noen måneder siden.Hun skrev at etter 10 forsøk hadde man en sterkt forhøyet risiko for kreft.Andre ting aner jeg ikke, men sprayen gir vel dårligere bensubstans(risiko for benskjørhet?).Noen påstår de har fått stoffskiftesykdommer,så her gjelder det og undersøke nøye før en starter.Legemiddelfirmaer og folk som lever av dette prøver og skjule fakta om bivirkninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen svarte iallfall på dette spørsmålet for noen måneder siden.Hun skrev at etter 10 forsøk hadde man en sterkt forhøyet risiko for kreft.Andre ting aner jeg ikke, men sprayen gir vel dårligere bensubstans(risiko for benskjørhet?).Noen påstår de har fått stoffskiftesykdommer,så her gjelder det og undersøke nøye før en starter.Legemiddelfirmaer og folk som lever av dette prøver og skjule fakta om bivirkninger!

Hei!

Nå har jeg søkt på alle Mette Moens innlegg på DOL fra nå og for mer enn et år tilbake, og jeg finner ikke at hun sier noe sånn noen steder. Har søkt på alle ordkombinasjoner av fare, kreft, IVF, prøverør, bivirkning osv.

Det nærmeste jeg finner er dette fra 3.februar i år:

"Man har diskutert om langvarig bruk av eggløsningsstimulernde medikamenter øker risiko for eggstokk-kreft, men da skal man har fått behandling i mer enn ca 12 syklus'er. Blir man gravid opphever det sannsynligvis en evt øket risiko. P-pille minsker risiko for eggstokk-kreft."

Altså er det *diskutert* om det er noen sammenheng, intet er påvist så langt.

Ellers, når det gjelder det om at "de" fortier bivirkninger osv, så er det en rimelig drøy påstand å komme med. Etter å ha søkt i dette emnet i endel år, har jeg inntrykk av det det forskes *mye* på dette, det er ikke sånn at all forskningen som foregår er kjøpt og betalt av IVF-klinikker.

Misforstå meg riktig, jeg er for at all informasjon skal komme fram, men da skal det være akkurat det, informasjon, og ikke skremselspropaganda.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enanonymeniidag

Hei!

Nå har jeg søkt på alle Mette Moens innlegg på DOL fra nå og for mer enn et år tilbake, og jeg finner ikke at hun sier noe sånn noen steder. Har søkt på alle ordkombinasjoner av fare, kreft, IVF, prøverør, bivirkning osv.

Det nærmeste jeg finner er dette fra 3.februar i år:

"Man har diskutert om langvarig bruk av eggløsningsstimulernde medikamenter øker risiko for eggstokk-kreft, men da skal man har fått behandling i mer enn ca 12 syklus'er. Blir man gravid opphever det sannsynligvis en evt øket risiko. P-pille minsker risiko for eggstokk-kreft."

Altså er det *diskutert* om det er noen sammenheng, intet er påvist så langt.

Ellers, når det gjelder det om at "de" fortier bivirkninger osv, så er det en rimelig drøy påstand å komme med. Etter å ha søkt i dette emnet i endel år, har jeg inntrykk av det det forskes *mye* på dette, det er ikke sånn at all forskningen som foregår er kjøpt og betalt av IVF-klinikker.

Misforstå meg riktig, jeg er for at all informasjon skal komme fram, men da skal det være akkurat det, informasjon, og ikke skremselspropaganda.

MVH

Jeg er sikker på at Mette svarte meg dette på et spørsmål en gang, det vet jeg for det var jeg som la inn spørsmålet selv,og jeg husker det godt.Men det er nok mye lengre siden enn det jeg skrev,ikke noen mnd siden,men noen år.Enten er det fjernet fra dol,eller så har du bare ikke fått det fram på de ordene du søkte på(jeg har ikke søkt på dette spørsmålet siden jeg fikk svaret!)

Dessuten,er det sunnt med en viss skepsis til det med bivirkninger,og jo,desverre er mye av legemiddelindustrien og hva som blir fortidd eller ikke,kjøpt og betalt!Det er ikke skremselspropaganda,men reelle fakta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sikker på at Mette svarte meg dette på et spørsmål en gang, det vet jeg for det var jeg som la inn spørsmålet selv,og jeg husker det godt.Men det er nok mye lengre siden enn det jeg skrev,ikke noen mnd siden,men noen år.Enten er det fjernet fra dol,eller så har du bare ikke fått det fram på de ordene du søkte på(jeg har ikke søkt på dette spørsmålet siden jeg fikk svaret!)

Dessuten,er det sunnt med en viss skepsis til det med bivirkninger,og jo,desverre er mye av legemiddelindustrien og hva som blir fortidd eller ikke,kjøpt og betalt!Det er ikke skremselspropaganda,men reelle fakta!

Hei!

Hvis du søker på nicket ditt, så finner du innlegget du skrev, garantert. Du kan søke veldig lenge tilbake i tid.

Jeg er enig i at man skal ha åpne øyne for at det kan være bivirkninger til medisiner. Men jeg reagerer sterkt på at du skriver at det er "sterk økning i kreftfaren" etter 10 forsøk, uten at du kan dokumentere det. Jeg kan ikke se at det bidrar til økt opplysning eller noenting som helst annet enn å sette ugrunnet skrekk i folk.

Bare som et eksempel for å vise hvor viktig det er å ha tunga rett i munnen: Mette Moen viser i innlegget over her, til at det kan tyde på at eggløsningsfremmende midler (som forøvrig ikke er de midlene som brukes ved IVF, men f.eks pergotime) kan virke kreftfremkallende. Men så sier hun etterpå at ved graviditet synker risikoen. Andre undersøkelser igjen viser at risikoen for å få eggstokkreft er betydelig mindre for de som har vært gravide enn for de som ikke har vært gravide. Og når man så har tatt kun kvinner som ikke har vært gravide, og sammenlignet de som har tatt medisiner mot de som ikke har tatt medisiner, så er risikoen for å få eggstokkreft omtrent lik. Altså ser det ut som at det er det faktum at man ikke har vært gravid som øker faren for eggstokkreft nevneverdig og ikke medisinen man tar for å bli gravid.

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Hei!

All hormonbehandling, uansett hvor ofte eller hvor mye er ikke bra for kroppen. Enda verre er det for dem som er helt frisk, som ikke har noe problem med eggløsning eller syklus osv.

Hele kroppen blir manipulert og dette kan umulig være bra.

Jeg er veldig skeptisk til alt som vi må ha i oss og kan bare anbefale for de det er mulig å prøve prøverør i naturlig syklus uten hormoner.

Jeg vil ikke skremme noen her, men fakt er at kroppen blir påvirket (negativt) på en eller annen måte.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

All hormonbehandling, uansett hvor ofte eller hvor mye er ikke bra for kroppen. Enda verre er det for dem som er helt frisk, som ikke har noe problem med eggløsning eller syklus osv.

Hele kroppen blir manipulert og dette kan umulig være bra.

Jeg er veldig skeptisk til alt som vi må ha i oss og kan bare anbefale for de det er mulig å prøve prøverør i naturlig syklus uten hormoner.

Jeg vil ikke skremme noen her, men fakt er at kroppen blir påvirket (negativt) på en eller annen måte.

Mvh

Dine "fakta" er ikke dokumentert, og dine påstander er snarere tatt ut av løse luften.

Faktum er at det ikke finnes en eneste vitenskapelig studie som beviser at de legemidler som benyttes ifm fertilitetsbehandling har skadelige eller negative konsekvenser.

Derimot finnes det en masse overtro og god gammeldags redsel for det man ikke vet noe om.

Selvfølgelig hadde vi følt oss tryggere dersom vi slapp å bruke disse midlene, men det finnes altså INGEN bevis for at dette er farlig.

På den annen side FINNES det vitenskapelig bevis for at det er uheldig å ikke bli gravid og føde barn.

Dersom du ikke ønsker å skremme, kan du for eksempel la være å spre udokumenterte påstander her inne.

Vennlig hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnetnå

Dine "fakta" er ikke dokumentert, og dine påstander er snarere tatt ut av løse luften.

Faktum er at det ikke finnes en eneste vitenskapelig studie som beviser at de legemidler som benyttes ifm fertilitetsbehandling har skadelige eller negative konsekvenser.

Derimot finnes det en masse overtro og god gammeldags redsel for det man ikke vet noe om.

Selvfølgelig hadde vi følt oss tryggere dersom vi slapp å bruke disse midlene, men det finnes altså INGEN bevis for at dette er farlig.

På den annen side FINNES det vitenskapelig bevis for at det er uheldig å ikke bli gravid og føde barn.

Dersom du ikke ønsker å skremme, kan du for eksempel la være å spre udokumenterte påstander her inne.

Vennlig hilsen fra

Så rart at du selv kan være så påståelig agape.

Den dokumentasjonen du etterlyser,den tror jeg du aldri vil få uansett.Den er det ingen som vil gi deg.

Og mye tyder på at hormonbehandling kan være farlig for noen ja,og det er iallefall ikke heldig.

Jeg vet om ei som fikk uhelberedelig kreft etter slike hormonkurer,legen påstå også det var hormonkuren som sannsynligvis hadde lokket frem kreften i kroppen hennes,selv om han ikke kunne gi håndfast dokumentasjon på det.Denne kvinnen hadde heller ikke tatt mange kurer,flax eller uflax?det tror jeg ikke det er bare det er du som kan svare på.

Jeg husker også det var ei dame her inne som måtte avbryte forsøkene for noen år siden pga at hun fikk underlivskreft,hun kunne jo faktisk fått det uansett,men vi vet ikke.

Ei anna dame her inne påsto at hun hadde fått sykdommer av forsøkene,som hadde ødelagt balansen i hele kroppen hennes,bl.a. stoffskiftesykdommer.

Og,på sprayen står det at den forringer bensubstansen eller noe(les!), det står også at den normaliserer seg ca et halvt år etter behandlingen eller noe,men de fleste har tatt nytt forsøk innen da,hva skjer da?

Her er det mange ubesvarte spørsmål,og det er dumt av deg og kalle dette for skremselspropaganda synes jeg.

Det er åpenbart at det er mangelfullt med informasjon i IVF-gamet.Og,det er sunnt og dele tanker og erfaringer, både negative og positive.

Det virker som du er typen som liker og fortie ting,og blir sint om ikke andre danser etter din pipe,og det gjør meg irritert...for jeg synes at slikediskusjoner også hører hjemme her.I aller høyeste grad!

Skal ting forties forde noen kan bli skremte?Vi er da ikke småunger her heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Dine "fakta" er ikke dokumentert, og dine påstander er snarere tatt ut av løse luften.

Faktum er at det ikke finnes en eneste vitenskapelig studie som beviser at de legemidler som benyttes ifm fertilitetsbehandling har skadelige eller negative konsekvenser.

Derimot finnes det en masse overtro og god gammeldags redsel for det man ikke vet noe om.

Selvfølgelig hadde vi følt oss tryggere dersom vi slapp å bruke disse midlene, men det finnes altså INGEN bevis for at dette er farlig.

På den annen side FINNES det vitenskapelig bevis for at det er uheldig å ikke bli gravid og føde barn.

Dersom du ikke ønsker å skremme, kan du for eksempel la være å spre udokumenterte påstander her inne.

Vennlig hilsen fra

Hei på deg!

Jeg trenger ikke bevis for at hormonkurer er skadelig for kroppen, dette er helt logisk for meg.

Den som tror at det ikke påvirker kroppen på en uheldig måte, er naiv.

Alt som er "unaturlig" for kroppen vår er uheldig, det er røyk, medisiner, ikke nok mosjon, for mye alkohol, sukker og også hormoner, nesespray osv.

Da trenger jeg ingen lege som forteller meg at det ikke er skadelig, det er helt åpenbart at hormoner og nesespray og alt det der er uheldig for kroppen vår, dette er et faktum!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på deg!

Jeg trenger ikke bevis for at hormonkurer er skadelig for kroppen, dette er helt logisk for meg.

Den som tror at det ikke påvirker kroppen på en uheldig måte, er naiv.

Alt som er "unaturlig" for kroppen vår er uheldig, det er røyk, medisiner, ikke nok mosjon, for mye alkohol, sukker og også hormoner, nesespray osv.

Da trenger jeg ingen lege som forteller meg at det ikke er skadelig, det er helt åpenbart at hormoner og nesespray og alt det der er uheldig for kroppen vår, dette er et faktum!

Mvh

Du skriver: "Alt som er "unaturlig" for kroppen vår er uheldig, det er røyk, medisiner,"

Jeg er avhengig av medisiner for å leve... Ville faktisk ikke levd mange timene uten dem.

Sykdommene jeg har er helt naturlige.

Medisinene er overhodet ikke naturlige!

Din påstand er faktisk ikke bare tåpelig - den er latterlig dum.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

All hormonbehandling, uansett hvor ofte eller hvor mye er ikke bra for kroppen. Enda verre er det for dem som er helt frisk, som ikke har noe problem med eggløsning eller syklus osv.

Hele kroppen blir manipulert og dette kan umulig være bra.

Jeg er veldig skeptisk til alt som vi må ha i oss og kan bare anbefale for de det er mulig å prøve prøverør i naturlig syklus uten hormoner.

Jeg vil ikke skremme noen her, men fakt er at kroppen blir påvirket (negativt) på en eller annen måte.

Mvh

Du skriver: "All hormonbehandling, uansett hvor ofte eller hvor mye er ikke bra for kroppen."

Kan du dokumentere denne skadeligheten, eller er det bare løst p*sspreik?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...