Gå til innhold

Light saft eller vanlig saft?


astridny

Anbefalte innlegg

Hei. Hva anbefaler dere jeg skal gi til mitt barn? Hva er sunnest av light eller vanlig saft? Jeg har hørt at light produkter er ikke så lurt å gi til små barn.(1-8 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Light-produkter (d.v.s. av den sukkerfrie sorten) anser jeg som gift, og jeg gir det følgelig ALDRI til barn (ikke til meg selv eller andre heller da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Light-produkter (d.v.s. av den sukkerfrie sorten) anser jeg som gift, og jeg gir det følgelig ALDRI til barn (ikke til meg selv eller andre heller da...)

Du skriver: "Light-produkter (d.v.s. av den sukkerfrie sorten) anser jeg som gift,"

Selvsagt.

Det eksisterer en stor, internasjonal konspirasjon for å gi gift til småbarn.

Egentlig er det Bin Laden som står i ledtog med saft-produsentene.

..eh... ja...

*kremt*

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, enig med salome: hvorfor i all verden skal man gi KJEMIKALIER til små barn? Eller noen andre?

Gi "ekte" saft (anbefaler Hervik, se www.hervik.com), i tillegg til at den er naturlig er den også utrolig GOD! Forøvrig bør jo ALL sånn drikke være i begrensede mengder, vann er tørstedrikken!

Litt juice av forskjellig slag er heller ikke dumt...

Men husk tannpussen, og please: ikke gi saft i senga...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drikker ikke så mye saft, så da tror jeg ikke det spiller så stor rolle, det blir minimalt med sukker eller kunstig søtningsmiddel fra saft hos oss uansett. Men jeg synes godt man kan være litt restrektive på kunstig søtningsstoff til barna (men for mye sukker er heller ikke bra, så tyggegummi osv kjøper jeg sukkerfritt).

Når det gjelder lightproduketer uten kunstig tilsetningsstoffer (som syltetøy der det er mer bær og mindre sukker, eller smør/melk/ost hvor noe av melkefettet er fjernet), er det bare sunt. Så det er stor forkjell på disse lettproduktene (som er sunne) og lettproduktene som er fulle av kunstig søtningsstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg annbefaler deg å gi barnet vann vann vann vann!!!

saften er skadelig uansett om den er light eller ikke.

Skal du absolutt gi saft, hva med å skvise appelsiner og lage din egen saft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skriver: "Light-produkter (d.v.s. av den sukkerfrie sorten) anser jeg som gift,"

Selvsagt.

Det eksisterer en stor, internasjonal konspirasjon for å gi gift til småbarn.

Egentlig er det Bin Laden som står i ledtog med saft-produsentene.

..eh... ja...

*kremt*

Med vennlig hilsen

I den vestlige verdens kamp mot terrorisme bør det nok settes inn tiltak for å kontrollere saftprodusentene ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir mitt barn vann søm tørstedrikke mellom måltidene. De gangene han får saft, er dette solbærsirup, appelsinsaft eller husoldningssaft. Fun light og den duren der får han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Light-produkter (d.v.s. av den sukkerfrie sorten) anser jeg som gift, og jeg gir det følgelig ALDRI til barn (ikke til meg selv eller andre heller da...)

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det hipp som happ hva de får, for mengden er uansett så liten. Her går det stort sett i vann, men det har blitt litt saft nå i sommer.

Jeg synes dette kunstig søtstoff-hysteriet er i ferd med å ta av hos mange (særlig etter at jeg har tatt kjemi). Seff, har man fenylketonuri (Føllings), så er fenylalanin (som aspartam inneholder) gift, men for den jevne mann og kvinne er neppe aspartam mer skadelig enn sukker, siden en må ha såpass mye større mengde sukker for å oppnå samme søtheten.

Personlig får jeg ullteppe på tennene og sur smak i munnnen hvis jeg drikker sukkerholdig drikke, så det jeg drikker at søte drikker er søtet med aspartam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er det hipp som happ hva de får, for mengden er uansett så liten. Her går det stort sett i vann, men det har blitt litt saft nå i sommer.

Jeg synes dette kunstig søtstoff-hysteriet er i ferd med å ta av hos mange (særlig etter at jeg har tatt kjemi). Seff, har man fenylketonuri (Føllings), så er fenylalanin (som aspartam inneholder) gift, men for den jevne mann og kvinne er neppe aspartam mer skadelig enn sukker, siden en må ha såpass mye større mengde sukker for å oppnå samme søtheten.

Personlig får jeg ullteppe på tennene og sur smak i munnnen hvis jeg drikker sukkerholdig drikke, så det jeg drikker at søte drikker er søtet med aspartam.

Siste setning skal være:

så det jeg drikker _av_ søte drikker er som regel søtet med aspartam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, enig med salome: hvorfor i all verden skal man gi KJEMIKALIER til små barn? Eller noen andre?

Gi "ekte" saft (anbefaler Hervik, se www.hervik.com), i tillegg til at den er naturlig er den også utrolig GOD! Forøvrig bør jo ALL sånn drikke være i begrensede mengder, vann er tørstedrikken!

Litt juice av forskjellig slag er heller ikke dumt...

Men husk tannpussen, og please: ikke gi saft i senga...

Hva er et kjemikalium? Alt som begynner på en E og slutte med et tall?

Bruker du salt på maten? Drysser du kjemikaliet NaCl på maten? Huff da!

Tror du konserveringsmiddelet benzoat er bedre/verre når du får det ferdig pakket i tyttebær? Eller multer? (Begge bærtypene inneholder benzoat naturlig - de er naturlig konservert.) Selv om noe er "naturlig" betyr ikke at det er risikofritt. Katter tåler f.eks. ikke benzoat og kreperer hvis den spiser f.eks. tyttebær (det går nok ikke bra hvis noen drysser benzoat over kattematen heller...).

Av en eller annen merkelig grunn er der en generell & unyansert (mis)oppfatningen om "kjemikalier". Hvorfor er det sånn, lurer jeg som kjemiker på da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vedgi jeg ga min datter sukkerfri saft. Hun hadde flaska som sengekos, da hun ikke ville ha smokk.

Syren i saften er like skadelig for tennene som sukker, men jeg håper det gikk bra! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det hipp som happ hva de får, for mengden er uansett så liten. Her går det stort sett i vann, men det har blitt litt saft nå i sommer.

Jeg synes dette kunstig søtstoff-hysteriet er i ferd med å ta av hos mange (særlig etter at jeg har tatt kjemi). Seff, har man fenylketonuri (Føllings), så er fenylalanin (som aspartam inneholder) gift, men for den jevne mann og kvinne er neppe aspartam mer skadelig enn sukker, siden en må ha såpass mye større mengde sukker for å oppnå samme søtheten.

Personlig får jeg ullteppe på tennene og sur smak i munnnen hvis jeg drikker sukkerholdig drikke, så det jeg drikker at søte drikker er søtet med aspartam.

"...men for den jevne mann og kvinne er neppe aspartam mer skadelig enn sukker..."

Tja... Denne "jevne kvinne" får skjelvinger, blir svimmel og kvalm og varm og kald om hverandre om hun får i seg kunstig søtningsstoff. Dette skjer ikke selv om jeg spiser _masse_ sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"...men for den jevne mann og kvinne er neppe aspartam mer skadelig enn sukker..."

Tja... Denne "jevne kvinne" får skjelvinger, blir svimmel og kvalm og varm og kald om hverandre om hun får i seg kunstig søtningsstoff. Dette skjer ikke selv om jeg spiser _masse_ sukker.

Og den jevne diabetiker.....

Det vil alltid finnes folk som reagerer på nær hva-som-helst.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...