Gå til innhold

Hva er Rødfis ?


Wulfi

Anbefalte innlegg

Og smeller det høyt ? Eller ?

Vil vite det straks , for Sjefen der jeg har hestene hadde vært ute og skutt med rødfis for å skremme hestene da de ikke ville inn fra beite i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Det er slike patroner som blir brukt f.eks. når militæret har øvelse. Leker krig.

Du ser dem ofte når du går på tur i marka.

Hvis du går på tur da.

Forøvrig får du 1,- krone i pant for dem:)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rødfis" er et populæruttrykk for løsammunisjon i rød plast som brukes i øvelsessammenheng.

Det finnes i de fleste militære kalibre.

Du kan finne litt data her:

http://www.bakelittfabrikken.com/bltab.htm

Det smeller ikke så høyt som skarp ammunisjon pga. redusert kruttmengde og at det ikke er noe prosjektil som passerer lydmuren, men i Forsvaret brukes det alltid ørepropper når man følger regelverket.

Aner ikke hvor følsom hørselen til hester er, men er den som mennesker er det vel forholdsvis liten risiko for hørselsskade ved sjelden eksponering med mindre det er snakk om kort hold og/eller løpet er rettet mot hesten (regner da med at det er 9x19mm eller 7.62x51mm ammo det er snakk om).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rødfis" er et populæruttrykk for løsammunisjon i rød plast som brukes i øvelsessammenheng.

Det finnes i de fleste militære kalibre.

Du kan finne litt data her:

http://www.bakelittfabrikken.com/bltab.htm

Det smeller ikke så høyt som skarp ammunisjon pga. redusert kruttmengde og at det ikke er noe prosjektil som passerer lydmuren, men i Forsvaret brukes det alltid ørepropper når man følger regelverket.

Aner ikke hvor følsom hørselen til hester er, men er den som mennesker er det vel forholdsvis liten risiko for hørselsskade ved sjelden eksponering med mindre det er snakk om kort hold og/eller løpet er rettet mot hesten (regner da med at det er 9x19mm eller 7.62x51mm ammo det er snakk om).

En hest hører 12-15 ganger bedre enn oss , og hesten min er skvetten fra før.... *trist*

*Og forbanna*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hest hører 12-15 ganger bedre enn oss , og hesten min er skvetten fra før.... *trist*

*Og forbanna*

Hvor grensen for hva som kan føre til hørselsskade for en hest går må du nesten høre med en vetrinær om.

Men er nok ikke så heldig å bruke for å dirigere en skvetten hest, nei :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er slike patroner som blir brukt f.eks. når militæret har øvelse. Leker krig.

Du ser dem ofte når du går på tur i marka.

Hvis du går på tur da.

Forøvrig får du 1,- krone i pant for dem:)

Mvh

Pant? For ubrukte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For brukte, brytes tregt ned i naturen og er en måte og rydde på.

Lurt, ikke sant?

At jeg ikke visste om denne panteordningen da jeg var liten! Hadde blitt rik... Plukket ubrukte i gardemarka og brukte til å lage bomber, den bakerste delen la vi på trikkeskinnene. Moro! :) Kunne plukket tusenvis av brukte, de rydder dårlig etter seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...