Gå til innhold

Flyskrekk


Snorkfrøken

Anbefalte innlegg

Skal ut å reise med fly for første gang i mitt liv. Jeg er livredd. Sikkert noe à la Mette Marit-syndromet.

*sukk*

Hadde planlagt å drikke litt vin på forhånd, men dette er klokken ni om morgenen, så jeg tviler på at jeg får ned grovbrødskive med salami sammen med rødvin så tidlig om morgenen.

Bør jeg be mine medpassasjerer om å sette seg på meg om jeg tørner eller bør jeg pakke innpå med beroligende før jeg drar?

Kan igrunne ikke svare på hva jeg er redd. Er redd for at den store jernfuglen skal ramle ned. Den sikre død osv...

*dobbelt-sukk*

Skal jeg gjøre dette, eller skal jeg ombooke og sitte på nattoget et halvt døgn? Eller skal jeg mote meg opp. Det blir verre for hver dag flyturen nærmer seg. Noen kloke ord og tips til en forskremt sjel?

-Jada, jeg vet at det er heeelt sikkert at jeg kommer ned. På en eller annen måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dubreuilh

"Skal ut å reise med fly for første gang i mitt liv. Jeg er livredd. Sikkert noe à la Mette Marit-syndromet."

Ja. Akkurat som Mette-Marit blir du vel lettet når du flyet har landet. Hah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skal ut å reise med fly for første gang i mitt liv. Jeg er livredd. Sikkert noe à la Mette Marit-syndromet."

Ja. Akkurat som Mette-Marit blir du vel lettet når du flyet har landet. Hah!

Ja, det blir jeg nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valium. Vaaaalium.

Tips for reisen:

Lytt etter merkelige lyder - hjul som trekker seg inn i flykroppen, flaps som får flyet til å riste etc. Følg spesielt med på kabinpersonalet - ser de vettskremte ut er det et dårlig tegn. Og husk at piloter ofte tar seg en styrepils før take-off.

Hehe - klarte ikke dy meg...

Nei, altså - husk at det er farligere å kjøre bil enn å fly. Sett deg godt til rette, len deg bakover og nyt rushet du får når flyet tar av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valium. Vaaaalium.

Tips for reisen:

Lytt etter merkelige lyder - hjul som trekker seg inn i flykroppen, flaps som får flyet til å riste etc. Følg spesielt med på kabinpersonalet - ser de vettskremte ut er det et dårlig tegn. Og husk at piloter ofte tar seg en styrepils før take-off.

Hehe - klarte ikke dy meg...

Nei, altså - husk at det er farligere å kjøre bil enn å fly. Sett deg godt til rette, len deg bakover og nyt rushet du får når flyet tar av.

Og når en hyggelig mann med "ryggsekk" byr meg en meller og smiler søtt, hva gjør jeg da ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett seriøst tips; er du skikkelig redd, så si fra til besetningen når du kommer ombord. Ikke noe å fnyse av, det er flust med folk som er redde for å fly. Jeg var, men det er nesten borte. Men jeg fikk god hjelp.

God tur *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett seriøst tips; er du skikkelig redd, så si fra til besetningen når du kommer ombord. Ikke noe å fnyse av, det er flust med folk som er redde for å fly. Jeg var, men det er nesten borte. Men jeg fikk god hjelp.

God tur *s*

Ja, jeg tenkte å gi dem et hint ifall det ikke lå i tykke lag utenpå ;o)

Hvordan var din første flytur? Vil gjerne høre din "første gang" historie ;o)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

heller en laaang flytur enn den frokosten du beskriver!

valium kan nok være bra...men den gjør seg aller best i vesken!

Noen helt konkrete tips:

1)Ikke sitt med baken helt klint inn mot seteryggen, prøv en litt mer "usunn" , lett henslengt stilling. Da puster du faktisk bedre.

Husk: God pust og angst går dårlig sammen!

2) Forsøk å følge flyets bevegelser med kroppen, omtrent som når du kjører motorsykkel.

3) hvis det er noen dager til du skal reise så kontakt flyselskapet. Det finnes hefter ( el. en bok) som tar skrittvis for seg alle de lyder som oppstår, flaps, ulik motorkraft etc. Har du den med...og følger med...så kan flyturen bli ganske så intressant.

4) Rådet du fikk ovenfor: se på kabinpersonalet! de vil helst hjem igjen de også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte å gi dem et hint ifall det ikke lå i tykke lag utenpå ;o)

Hvordan var din første flytur? Vil gjerne høre din "første gang" historie ;o)

mvh

Min første flytur var sikkert strålende. Jeg var 3 uke gammel og snorket meg gjennom hele sulmitten.

Den første jeg husker, er fra da jeg var 4 år og reiste alene for første gang (de var ikke så strenge på det dengang). Mamma jobbet i SAS, og en flyvertinne hun kjente fulgte meg. Det var storveis *s*

Sidenhar jeg fløyet flere ganger i året, og flyskrekken meldte seg etter at jeg fikk barn...*bombe*

Men, så var jeg så heldig å få en tur i flysimulatoren på jobben, med en erfaren flyver. Jeg fortalte alt jeg var redd for, og han beviste for meg at jeg ikke hadde noe å frykte. Vi lettet med 1 defekt motor, uten at jeg merket det, og uten at det var noen krise, og vi testet ut mange ulike situasjoner. Jeg lærte litt om sikkerheten ombord, og jeg skal si deg den er veldig bra! Min neste flytur 1 uke senere, gikk som smurt. Jeg hadde åpne øyne da vi lettet (for første gang på lenge), og frykten var borte.

Simsalabim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heller en laaang flytur enn den frokosten du beskriver!

valium kan nok være bra...men den gjør seg aller best i vesken!

Noen helt konkrete tips:

1)Ikke sitt med baken helt klint inn mot seteryggen, prøv en litt mer "usunn" , lett henslengt stilling. Da puster du faktisk bedre.

Husk: God pust og angst går dårlig sammen!

2) Forsøk å følge flyets bevegelser med kroppen, omtrent som når du kjører motorsykkel.

3) hvis det er noen dager til du skal reise så kontakt flyselskapet. Det finnes hefter ( el. en bok) som tar skrittvis for seg alle de lyder som oppstår, flaps, ulik motorkraft etc. Har du den med...og følger med...så kan flyturen bli ganske så intressant.

4) Rådet du fikk ovenfor: se på kabinpersonalet! de vil helst hjem igjen de også!

Takker så mye for innlegget! Men akkurat det med motorsykkel og følg bevegelsene får jeg heller problemer med. Gubben ville heller hatt en potetsekk bakpå enn meg ;o)

Takker ellers for fine tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dubreuilh

Ja, det blir jeg nok...

Hmm.. Det var en dårlig Se & Hør-vits.

En kartlegging viste nylig at fly er det sikreste man kan transporteres med. Pr. 1 million km. er det 0,04 % risiko for å dø. Eller noe sånt noe.... Det tilsvarende for sykkel var 4 %. Eller noe sånt noe...

Hilsen Dubreuilh som aldri skal bli psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Det var en dårlig Se & Hør-vits.

En kartlegging viste nylig at fly er det sikreste man kan transporteres med. Pr. 1 million km. er det 0,04 % risiko for å dø. Eller noe sånt noe.... Det tilsvarende for sykkel var 4 %. Eller noe sånt noe...

Hilsen Dubreuilh som aldri skal bli psykolog.

Dem vitsen din var egentlig veldig bra faktisk. Nå når jeg har lest den i våken tilstand :oD

*s*

Statistikker er lite beroligende forresten.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...