Gjest lema Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Nå tror jeg at jeg har funnet hva som feiler meg (ingen andre har stilt noen diagnose), jeg leste om ei dame som hadde et slikt "berg&dalebane"humør og det var som å lese om meg selv.Skremmende... Hva slags medisiner virker best på denne lidelsen? Jeg bruker Fevarin men får allikevel dette sure, gretne humøret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Er det manisk depressiv lidelse du mener? Det er en stemningslidelse eller affektiv lidelse som det oogså kalles. Har du perioder hvor du er deprimert og andre perioder hvor du er nærmest hyperaktiv, tankene kommer fort og du er kreativ? (Noen er også irritable) I såfall kan det hende du har en bipolar lidelse. Medisiner som brukes er enten Litium (Lithionit) som er et grunnstoff,eller Orfiril eller Tegretol som også benyttes i behanding av epilepsi. Bruker selv Litium og har ingen bivirkninger. Samtaleterapi kan også være positivt. Det er viktig å kjenne symptomene på når man blir syk så man kan få hjelp i tide. Jeg ville tatt opp en diskusjon om denne diagnosen med legen/behandleren din om jeg var deg. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lema Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Er det manisk depressiv lidelse du mener? Det er en stemningslidelse eller affektiv lidelse som det oogså kalles. Har du perioder hvor du er deprimert og andre perioder hvor du er nærmest hyperaktiv, tankene kommer fort og du er kreativ? (Noen er også irritable) I såfall kan det hende du har en bipolar lidelse. Medisiner som brukes er enten Litium (Lithionit) som er et grunnstoff,eller Orfiril eller Tegretol som også benyttes i behanding av epilepsi. Bruker selv Litium og har ingen bivirkninger. Samtaleterapi kan også være positivt. Det er viktig å kjenne symptomene på når man blir syk så man kan få hjelp i tide. Jeg ville tatt opp en diskusjon om denne diagnosen med legen/behandleren din om jeg var deg. Lykke til! Jeg tror ikke jeg er manisk depressiv. (er forresten snart 37 år) Jeg er slik: - sur, irritabel,kjeftede og sint - tåler dårlig kritikk, syns andre har det mye bedre, syns andre er imot meg - vanskeligheter med å finne glede i ting og å takke for ting - har perioder der jeg låser meg inne, ikke tar telefon, vil ha besøk-men blir sur hvis noen forstyrrer - noen ganger kan jeg kontakte gud å hvermann, shoppe,besøke folk og lage ting/male ting Jeg føler meg totalt verdiløs som menneske og hater meg selv for at jeg får "ondt inni hodet". Jeg vil leve å nyte alt omkring meg, men ser ingen vits i dette hvis jeg ikke får "nytt" hode:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest min tur nå Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Jeg tror ikke jeg er manisk depressiv. (er forresten snart 37 år) Jeg er slik: - sur, irritabel,kjeftede og sint - tåler dårlig kritikk, syns andre har det mye bedre, syns andre er imot meg - vanskeligheter med å finne glede i ting og å takke for ting - har perioder der jeg låser meg inne, ikke tar telefon, vil ha besøk-men blir sur hvis noen forstyrrer - noen ganger kan jeg kontakte gud å hvermann, shoppe,besøke folk og lage ting/male ting Jeg føler meg totalt verdiløs som menneske og hater meg selv for at jeg får "ondt inni hodet". Jeg vil leve å nyte alt omkring meg, men ser ingen vits i dette hvis jeg ikke får "nytt" hode:-) Høres ut som meg! Kan godt være en stmningslidelse. Finnes mange typer og grader. De kaller det nå bipolar lidelse istedenfor manisk depressiv. Så er det noe som heter cyklotomi innen bipolar lidelse. Det passet utrolig godt på meg. Søk på det hvis du vil. En får prøve å finne uta v ting selv. Hos behandleren er en bare en av mange, og det er så forskjell i hva de oppfatter og hva en greier å formidle! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martine1365379969 Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Vaar det i Det Nye du leste det?? Leste same artikkel, kjente meg og igjen.. Sner ikkje kva type AD ein kan bruke, men du kan kansje spørra legen din?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lema Skrevet 10. september 2002 Del Skrevet 10. september 2002 Vaar det i Det Nye du leste det?? Leste same artikkel, kjente meg og igjen.. Sner ikkje kva type AD ein kan bruke, men du kan kansje spørra legen din?? Ja, det var i Det Nye jeg leste det. Da jeg leste det var det som om noen sa "Hei...dette er nesten deg". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martine1365379969 Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Ja, det var i Det Nye jeg leste det. Da jeg leste det var det som om noen sa "Hei...dette er nesten deg". Skjøner deg.. får du nokon hjelp? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Simfa Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Skjøner deg.. får du nokon hjelp? Den eneste hjelpen jeg får er disse Fevarin-tablettene, jeg syns ikke de hjelper så veldig på tristhet,surhet og irritabilitet. jeg skulle ønske jeg kunne blitt skikkelig utredet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.