Gå til innhold

Ingen trygderettigheter


Gjest Rainbow

Anbefalte innlegg

Jeg var hos legen i dag og hun ville sykmelde meg, men etter telefon til trygdekontoret påsto de at jeg ikke hadde rett på å bli sykmeldt fordi det er over ett år siden sist jeg arbeidet. Jeg har vært student det siste halvåret, men måtte bryte studiene fordi jeg ikke klarte mer. Dette er også grunnen til at jeg sluttet i foregående jobb.

Jeg sliter med lavt stoffskifte noe som gjør at jeg er trøtt og sliten hele tiden, og i tillegg sliter jeg med tvangsspising, angst og depresjon. Har også store konsentrasjonsproblemer og dette gjør at det er vanskelig for meg å studere.

Rådet jeg fikk fra legen var å melde meg arbeidsledig, noe jeg ikke har gjort før fordi jeg ikke er istand til å ta evt. jobb jeg blir tilbudt. Men det er eneste måte for meg å få penger på i nåværende situasjon. Den andre måten å få penger på var å skaffe en jobb i 14 dager, og da kunne legen sykmelde meg i følge trygdekontoret. Vel nå har jeg iallfall meldt meg arbeidsledig, men det er ikke bare å skaffe seg en jobb over natta!

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg vil vel få dagpenger, men så snart jeg blir tilbudt en jobb igjennom aetat, så må jo grunnen til at jeg ikke kan jobbe frem, og da vil jeg vel bli anvist til sosialkontoret. Det er ikke noen ønskesituasjon.

Det beste for meg er vel å ta første jobb jeg blir tilbudt, jobbe i de nødvendige 14 dager, og så få sykmelding fra legen.

Er det noen andre muligheter for meg? Håper du har noen gode råd

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære Rainbow.

Jo du skal ha trygderettigheter.

Du kan søke om rehabeliteringspenger, når du har gått på det i ett år(tror jeg det er) kan du søke om attføringspenger.

Stå på og ikke gi deg for du har rett til å få økonomisk hjelp. Dette har legen di PLIKT til å oppdatere seg om og infomere deg om mulige løsninger.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fortvilet situasjon som det ikke er noen god løsning på (ikke for deg ihvertfall).

Kjenner den litt fra egen situasjon. Mitt problem er at jeg er alt for ærlig (eller redd for å bli oppdaget er vel kanskje mer korrekt, skal ikke gjøre meg bedre enn jeg er!). Derfor tør jeg ikke benytte meg av slike 'knep' som andre gjør når de blir 'overkjørt' av trygdesystemet. Ikke rom for selvstendig tenking og sunn fornuft der i gården (sjelden iallefall).

Kjenner den der ekle følelsen med å skulle søke etter jobb når du VET at du ikke orker å jobbe, men har ikke annet valg. Du MÅ jo da på en måte juge arbeidsgiveren rett opp i trynet. Og det har jeg problemer med. Akkurat som jeg (dessverre) har problemer med å juge for trygdekontoret. Dermed forblir jeg også uten ytelser jeg skulle ha krav på.

En mulighet er hvis du har bekjente med eget firma som du kan være åpen mot. Om de kan gi deg jobb noen ganske få uker, slik at du opparbeider deg sykmeldingsrett. Dere må jo på en eller annen måte gjøre en avtale om at du 'gjør opp' for det de 'taper' ved å hjelpe deg på denne måten.

Bare et tenkt tilfelle.

Jeg har fått mange forslag til hva ANDRE ville gjort hvis de var i min situasjon - for å utnytte systemet. Eller utnytte er ikke korrekt, men for å få det som alle andre får pga de ikke er så fordømt ærlige til minste detalj slik som jeg er.

JEG tør feks ikke dra til utlandet uten å melde fra hvis jeg får trygdeytelser. Ved å ikke melde fra behodler du utbetalingen. Ved å melde fra mister du utbetalingen i utenlands-perioden. Slike ting. Virker som 'alle andre' utenom meg glatt driter i slike ting. Men JEG er så ærlig vet du.

Får håpe jeg får belønning en gang i framtiden. men betviler det sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du får dagpenger i mer enn 14 dager og så blir sykmeldt har du rett på sykepenger lik dagpengene (som arbeidsledig).

Dersom du jobber minst 14 dager har du rett på sykepenger som arbeidstaker.

Dersom du ar vert sammenhengende minst 50% syk i ett år og fortsatt er under behandling med utsikt til bedring har du rett på rehabiliteringspenger.

Dersom du har vesentlige vansker med å skaffe deg arbeid pga sykdom eller er varig arbeidsufør (det første er vel mest aktuelt for ditt vedkommende) og trenger hjelp - attføringstiltak - for å komme deg i arbeid igjen har du rett på attføringspenger. Denne stønaden utbetales fra VEDTAKSdato, saksbehandlingstiden er normalt 3 mndr.

En søknad om attføringspenger er sannsynligvis smartest rent økonomisk, i alle fall hvis du ikke har vert syk ett år ennå og TK ikke bruker for lang tid på å behandle søknaden, men ut fra din sykdomsbeskrivelse tror jeg rehab.penger er mest korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...