Gå til innhold

Uføretrygd ved alvorlige depresjoner


Sharia

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 23 år, som har lidd av depresjoner i varierende grad så lenge jeg kan huske, mye av dette kan sikkert spores tilbake til omsorgssvikt, mobbing, incest m.m.

Men når jeg får et depresjonsanfall, så er det ikke noe av det som plager meg, det behøver ikkeå være noe som plager meg i det hele tatt, jeg blir retten og sletten kjempedeppa, uten grunn, lei av meg selv, vil komme vekk fra meg selv, et under ta jeg ikke er rusmisbruker...

Jeg er enten meget deprimert, bare ligger i senga, og får panikkanfall om noe ikke går min vei (forestil deg en gravid kvinne med KJEMPE hormonforstyrrelser) jeg er slik hele tiden jeg...

Om jeg ikke er deppa og tiltaksløs, så er jeg skikkelig hyper, kan hoppe og juble på gata, flørte vilt og hemningsløst med vilt fremmede, påta meg ansavret for alle mulige slags prosjekter, men alt fra 1 time eller 2 dager senere,så er jeg like deppa igjen, er egentlig konstant deppa, men med enkelte "hyper" glimt.

Jeg klarer ikke å jobbe, den første uken er toppers, så bærer det rett nedover, og jeg ringer inn syk, og ligger bare hjemme i sengen og depper, heldigvis har jeg verdens flotteste mann, som støtter meg.

Jeg har ingen problemer med å få meg jobb, for påæ jobbintervjuer er det den "hypre" delen av meg som kommer frem, utadvendt og med en stor strålende personlighet.

I fjor var jeg sykemeldt i 6 måneder grunnet depresjonen, jeg tenker hele tiden på å ta livet mitt, selv i mine gode "hypre" stunder, så gjør jeg det, for jeg VET jo at depresjonen kommer til kvelden, eller dagen derpå.

Nå har jeg ikke jobbet på over et år, og er nå på aktiv jobbsøking, for min arbeidsledighetstrygd blir for liten.

I denne anledning lurer jeg på å tegne uføreforsikring, slik at om jeg skulle bli langtidssykemeldt igjen, og ikke bli noe bedre, at jeg da kansje blir uføretrygdet på grunn av psyken, og får utbetalt uføreforsikringen, hvis ikke så kommer vi til å gå personlig konkurs, og det hjelper IKKE akkurat på depresjonen...

Så mitt spørsmål, går det ann å bli uføretrygdet grunnet depresjon?

Gjelder en uføreforsikring ved dette?

Hva kan det feile meg?

Andre jeg kjenner med depresjoner er deppa hele tiden, men så fort jeg får kærra meg i dusjen (jeg kan bruke bare en uke på å få kommet meg i dusjen, for jeg er så tiltaksløs at jeg ikek orker), så fort jeg får dusjet, sminket meg, fått på meg tidsriktige klær, da har du hyperjenta der igjen, som kan finne på å jodle på bussen og slå hjul på kjøpesenteret... Flere har lurt på om jeg tar amfetamin under de hendelsene, men det har jeg aldri rørt!!

Jeg kan ikke fordra tanken på å brette ut hele livet mitt til en psykiater, jeg har prøvd flere psykiatere og psykologer, men jeg fatter ikke tillit til noen, er bare EN psykolog jeg har likt, og hun bor på andre kanten av landet, for jeg har flyttet, er dessuten 6 år siden.

Har heller ingen fastlege, for jeg har rett og slett ikke funnet noen lege jeg føler meg komfortabel med, hun ene jeg har funnet, bor selvsagt på andre kanten av landet hun også...

Hva i all verden skal jeg gjøre?

Hilsen "utslitt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stemningslidelse..høres ut som rapid cycling spør du meg..men jeg er ingen lege...kanskje noe stemningsstabiliserende medisin ville hjelpe...lamictal, topimax e.l.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer ikke utenom legene her i landet. Ikke hvis du vil ha noe i lommeboka.

Skaff deg en lege fortest mulig. Så har du noen som kan tale din sak hvis du senere skal søke en eller annen form for trygd.

Synes det kan høres ut som du har en bipolar tendens. Noen leger som har foreslått det?

Da finnes det stemningsstabiliserende medisiner som gjør åt du slipper dette opp og ned-styret.

Men, som sagt, en eller annen lege MÅ du ha.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først vil jeg også si at jeg er enig med de andre innleggene her som nevner bipolar lidelse som en mulig diagnose. Og der finnes det flere ulike typer medikamenter som kan hjelpe.

Men til det andre du etterspør; uføretrygd eller uføreforsikring. Dette er som du sikkert vet to forskjellige ordninger. Uføretrygd er noe alle kan søke etter 1 års sykemelding og hvor attføringstiltak ikke har ført frem. Det dekkes av det offentlige trygdesystemet. Trygden er ikke så stor, mener det er ca. 60 % av lønnen.

En uføreforsikring, derimot, er en privat ordning som må tegnes FØR du blir syk. Du må ha legeerklæring på din helsetilstand og jeg mener også at du må ha en egenerklæring. Jeg vil derfor anta at du ikke vil kunne få tegnet en slik forsikring hvis du allerede har vært lenge syk. Med mindre du ikke har vært til behandling da, og er god til å bløffe.... Forsikringen blir utbetalt hvis du blir rammet av varig uførhet innen forsikringens rammer ( de er gode til å sette en haug av unntak i slike forsikringer).

Uansett, en tur til en god lege må du ha nå. Du har jo gode muligheter for å bli helt arbeidsfør fremdeles. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Før en blir uføretrygdet må en har forsøkt all god behandling som finnes. Å uføretrygde en 23-åring uten at alt er prøvd først, er et nederlag.

Har du prøvd Lamictal? Det tror jeg sikkert er noe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før en blir uføretrygdet må en har forsøkt all god behandling som finnes. Å uføretrygde en 23-åring uten at alt er prøvd først, er et nederlag.

Har du prøvd Lamictal? Det tror jeg sikkert er noe for deg.

Men er ikke Lamictal en epilepsimedisin?

Jeg slo opp i medisinhandboken på internett, og det sto det hvertfall der.

Ved hvilke andre lidelser brukes det?

Jeg mener ikkeå bli uføretrygdet nå, men jeg ser ikke bort fra at jeg kanskje kan bli det om en del år til, derfor jeg lurer på om jeg sakl uføreforsikre meg, siden jeg har en øket risiko for det.

Kan du antyde en eventuell diagnose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men er ikke Lamictal en epilepsimedisin?

Jeg slo opp i medisinhandboken på internett, og det sto det hvertfall der.

Ved hvilke andre lidelser brukes det?

Jeg mener ikkeå bli uføretrygdet nå, men jeg ser ikke bort fra at jeg kanskje kan bli det om en del år til, derfor jeg lurer på om jeg sakl uføreforsikre meg, siden jeg har en øket risiko for det.

Kan du antyde en eventuell diagnose?

Lamictal er opprinnelig utviklet for epilepsi.

I likhet med epilepsimedisinene Tegretol og Orfiril brukes den i psykiatrien mot det vi kaller bipolare lidelser.

I psykiatrien kaller vi disse medisinene for stemningstabilisatorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lamictal er opprinnelig utviklet for epilepsi.

I likhet med epilepsimedisinene Tegretol og Orfiril brukes den i psykiatrien mot det vi kaller bipolare lidelser.

I psykiatrien kaller vi disse medisinene for stemningstabilisatorer.

Og hva er "folkeuttrykket" for bipolare lidelser?

Er litt grønn på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er "folkeuttrykket" for bipolare lidelser?

Er litt grønn på dette...

jeg har det akkurat slik som deg jeg, Sharia og psykiateren min kalte mine problemer "sorg". til tross for at moren min var bipolar og det er veldig arvelig! så du trenger ikke være bipolar pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er "folkeuttrykket" for bipolare lidelser?

Er litt grønn på dette...

Blant annet Manisk-depressiv.

En bipolar lidelse er en psykisk lidelse der man svinger mellom depressive og oppstemte faser, gjerne med mye "vanlig"-tid mellom. Veldig individuelt hvor mye, ofte og hvordan humøret svinger. Man skal ha hatt minst en manisk/oppstemt periode for å få diagnose.

Går ut fra at det er stemningsstabiliserende NHD syns du skal ha, siden stemningene/humøret ditt svinger på en måte som er smertefullt og fælt for deg.

Håper du finner en terapeut du liker igjen, men husk at det tar tid å like noe når man er blitt skuffet mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...