Gå til innhold

Chevrolet Suburban og fartsgrense


Gjest er det sånn?

Anbefalte innlegg

Gjest er det sånn?

Fikk høre i dag at jeg ikke kan kjøre fortere enn fartsgrense 80 km/t med vår Chevrolet Suburban fordi den er klassifisert som lastebil. Er dettane rekti'a?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg aldri tro, det er vel de større kjøretøyene (semi/ trailer) som har sperrer på dette (plombert) - og uansett er det vel snakk om 90 km/t og ikke 80?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg aldri tro, det er vel de større kjøretøyene (semi/ trailer) som har sperrer på dette (plombert) - og uansett er det vel snakk om 90 km/t og ikke 80?

Chevrolet Suburban har max tillatt totalvekt på over 3,5 tonn og er klassifisert som lastebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg aldri tro, det er vel de større kjøretøyene (semi/ trailer) som har sperrer på dette (plombert) - og uansett er det vel snakk om 90 km/t og ikke 80?

Buss og lastebil (og bil med tilhenger med bremser) har en fartsgrense på maks. 80 km/t selv om det er skiltet for mer.

De to spørsmålene som jeg ikke vet svaret på er da:

1. Gjelder det samme for klasse C1 (lett lastebil = bil over 3500 kg) som for lastebil ?

2. Er Chevy Suburban så tung at den klassifiseres som C1 ?

Hvis svaret er nei på minst et av disse spørsmålene, så gjelder vel det samme for den som for andre personbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buss og lastebil (og bil med tilhenger med bremser) har en fartsgrense på maks. 80 km/t selv om det er skiltet for mer.

De to spørsmålene som jeg ikke vet svaret på er da:

1. Gjelder det samme for klasse C1 (lett lastebil = bil over 3500 kg) som for lastebil ?

2. Er Chevy Suburban så tung at den klassifiseres som C1 ?

Hvis svaret er nei på minst et av disse spørsmålene, så gjelder vel det samme for den som for andre personbiler.

Alt en skal være nødt til å lære! ;o)

Men det er da ingen av de nevnte kjøretøyene som overholder de fartsgrensene..? *Sørlandsbussen friskt i minne*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt en skal være nødt til å lære! ;o)

Men det er da ingen av de nevnte kjøretøyene som overholder de fartsgrensene..? *Sørlandsbussen friskt i minne*

Det kan du nok ha rett i, ja.

Men de får bot om de blir tatt i 90 i en 90-sone. Men antagelig ikke mer enn vanlige bilister får om de blir tatt i 100 i en 90-sone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis den er registrert som kombi (som de fleste er) - så er grensa 90. Har hatt en sånn sjøl - og mere bil for penga har jeg aldri hatt!!!

Er grensen altså satt til 90 km/t spesifikt, eller er det slik som for personbiler (hvor det tidligere var 90 km/t som var den høyest skiltede hastigheten) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er grensen altså satt til 90 km/t spesifikt, eller er det slik som for personbiler (hvor det tidligere var 90 km/t som var den høyest skiltede hastigheten) ?

Som for personbiler mente jeg da. Jeg tror iallefall at samme reglene gjelder for disse som for personbiler ellers. De er jo bl.a. fritatt for sånn skiver i speedometeret og sånn. På den annen side er det halv årsavgift.. eller var, da jeg hadde sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som for personbiler mente jeg da. Jeg tror iallefall at samme reglene gjelder for disse som for personbiler ellers. De er jo bl.a. fritatt for sånn skiver i speedometeret og sånn. På den annen side er det halv årsavgift.. eller var, da jeg hadde sånn.

Okidoki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den er registrert som kombi (som de fleste er) - så er grensa 90. Har hatt en sånn sjøl - og mere bil for penga har jeg aldri hatt!!!

Nei, skal man ha mer bil for penga så må man jo over på tungtransport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som for personbiler mente jeg da. Jeg tror iallefall at samme reglene gjelder for disse som for personbiler ellers. De er jo bl.a. fritatt for sånn skiver i speedometeret og sånn. På den annen side er det halv årsavgift.. eller var, da jeg hadde sånn.

Hjelper lite med halv årsavgift når'n betaler lastebil i bommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...