Gå til innhold

Dessverre...


Gjest Mocie

Anbefalte innlegg

...er dette virkeligheten i helsenorge!

Det er mer effektivt (fler pasienter pr dag = høyere inntekt) å gi en resept enn å sitte å prate i det vide og det brede. Blir ikke penger nok av slikt vet du!

Men be om å få en henvisning til psykolog eller psykiater iallefall.

Reseptkåte leger er det verste jeg veit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Du skriver: "Reseptkåte leger er det verste jeg veit!"

Vet du om noe sammenlignbart land hvor legene skriver ut FÆRRE resepter enn i Norge?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvor har du det fra? jeg har vært til 3 forskjellige psykiatere jeg, og ingen av dem har noen gang gitt meg resept på noen ting. så det du sier er bare tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvor har du det fra? jeg har vært til 3 forskjellige psykiatere jeg, og ingen av dem har noen gang gitt meg resept på noen ting. så det du sier er bare tull.

Det var leger jeg henviste til. Min har iallefall en pille for enhver lidelse.

Psykiateren min har ikke behøvd å gi meg piller, siden legen allerede har ordnet det.

Dvs han har gav meg to typer jeg kan ta i tillegg til den ene faste hvis jeg skulle trenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du skriver: "Reseptkåte leger er det verste jeg veit!"

Vet du om noe sammenlignbart land hvor legene skriver ut FÆRRE resepter enn i Norge?

Med vennlig hilsen

Det har jeg ingen ide om!

Det er prinsippet jeg er imot. At første løsning er å gi en pille. Jeg vil gjerne vite HVORFOR jeg har en bestemt plage. Slik at jeg kan gjøre noe med årsaken. Kanskje forandre kostholdet. Ved å gi en pille for å dempe SYMPTOMET er jeg like langt, ikke sant!

Hvis legene i Norge skriver ut få resepter, er det bare enda mer alvorlig for de landene som bruker enda mer medisin.

Er for medisin når det er nødvendig, men det skal settes inn mot det som utløser symptomene, ikke bare mot symptomet i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var leger jeg henviste til. Min har iallefall en pille for enhver lidelse.

Psykiateren min har ikke behøvd å gi meg piller, siden legen allerede har ordnet det.

Dvs han har gav meg to typer jeg kan ta i tillegg til den ene faste hvis jeg skulle trenge det.

ja leger har vel igrunnen plikt til å prøve med to runder antidepressiva før de sender deg til spesialtist eller noe sånt? hælvete at jeg ikke dro til lege først ass..hææælvete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg ingen ide om!

Det er prinsippet jeg er imot. At første løsning er å gi en pille. Jeg vil gjerne vite HVORFOR jeg har en bestemt plage. Slik at jeg kan gjøre noe med årsaken. Kanskje forandre kostholdet. Ved å gi en pille for å dempe SYMPTOMET er jeg like langt, ikke sant!

Hvis legene i Norge skriver ut få resepter, er det bare enda mer alvorlig for de landene som bruker enda mer medisin.

Er for medisin når det er nødvendig, men det skal settes inn mot det som utløser symptomene, ikke bare mot symptomet i seg selv.

Du skriver: "Er for medisin når det er nødvendig, men det skal settes inn mot det som utløser symptomene, ikke bare mot symptomet i seg selv."

Det er da en helt OK strategi å gi medisin for å fjerne symptomene, slik at man deretter kan begynne behandlingen av det underliggende.

Ofte kan man jo ikke gjøre noe med "det underliggende" nettopp pga symptomene.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ingen ide om!

Det er prinsippet jeg er imot. At første løsning er å gi en pille. Jeg vil gjerne vite HVORFOR jeg har en bestemt plage. Slik at jeg kan gjøre noe med årsaken. Kanskje forandre kostholdet. Ved å gi en pille for å dempe SYMPTOMET er jeg like langt, ikke sant!

Hvis legene i Norge skriver ut få resepter, er det bare enda mer alvorlig for de landene som bruker enda mer medisin.

Er for medisin når det er nødvendig, men det skal settes inn mot det som utløser symptomene, ikke bare mot symptomet i seg selv.

Et godt poeng - som ofte glemmes. Har ingenting imot AD, men det skrives ut for ofte. Første linje i behandlingen burde være å finne årsakene - i mange tilfeller er ikke depresjonen så alvorlig at det ikke er mulig å bedre den gjennom samtaler og praktiske tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver: "Er for medisin når det er nødvendig, men det skal settes inn mot det som utløser symptomene, ikke bare mot symptomet i seg selv."

Det er da en helt OK strategi å gi medisin for å fjerne symptomene, slik at man deretter kan begynne behandlingen av det underliggende.

Ofte kan man jo ikke gjøre noe med "det underliggende" nettopp pga symptomene.

Med vennlig hilsen

Kan sikkert være tilfellet av og til. Men det jeg mener er fortsatt at mange leger har en lei tendens til å ville skrive ut medisin selv når det ikke er helt nødvendig og selv om pasienten ikke ønsker det.

Skal prøve å forklare:

Jeg sier til legen at jeg er så plaget av luft i magen. Det kan jeg gi deg noe for, sier han prompte. (Hans førstevalg). Det jeg egentlig var ute etter var HVORFOR har jeg luft i magen, hva kommer det av. Og hva kan jeg gjøre med GRUNNEN til at jeg har luft i magen, slik at luften i magen forsvinner.

Tar jeg bare ei pille, lærer jeg ingenting av det til neste gang. See? (Dette er det de så fint kaller 'å ta ansvar for egen helse). Kanskje var det fordi jeg spiser for fort og sluker for mye luft, eller det kunne være fordi jeg spiser feil mat. Slike ting. Der er legene lite flinke.

Ved å gi meg ei pille er jeg jo like langt NESTE gang jeg får luft i magen. Vet ikke hva jeg kan gjøre med saken for å få det bedre, og så må jeg ta ei pille igjen.

Dette var bare et EKSEMPEL.

Håper det sa deg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja leger har vel igrunnen plikt til å prøve med to runder antidepressiva før de sender deg til spesialtist eller noe sånt? hælvete at jeg ikke dro til lege først ass..hææælvete..

niks. Jeg fikk direkte henvisning til psykolog fra min lege, uten noen medisinering først

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan sikkert være tilfellet av og til. Men det jeg mener er fortsatt at mange leger har en lei tendens til å ville skrive ut medisin selv når det ikke er helt nødvendig og selv om pasienten ikke ønsker det.

Skal prøve å forklare:

Jeg sier til legen at jeg er så plaget av luft i magen. Det kan jeg gi deg noe for, sier han prompte. (Hans førstevalg). Det jeg egentlig var ute etter var HVORFOR har jeg luft i magen, hva kommer det av. Og hva kan jeg gjøre med GRUNNEN til at jeg har luft i magen, slik at luften i magen forsvinner.

Tar jeg bare ei pille, lærer jeg ingenting av det til neste gang. See? (Dette er det de så fint kaller 'å ta ansvar for egen helse). Kanskje var det fordi jeg spiser for fort og sluker for mye luft, eller det kunne være fordi jeg spiser feil mat. Slike ting. Der er legene lite flinke.

Ved å gi meg ei pille er jeg jo like langt NESTE gang jeg får luft i magen. Vet ikke hva jeg kan gjøre med saken for å få det bedre, og så må jeg ta ei pille igjen.

Dette var bare et EKSEMPEL.

Håper det sa deg noe.

Enig med deg jeg Mocie:) Synes ikke AD (for å ta det som et eksempel) skal skrives ut uten at en først har vært innom et behandlingsopplegg. Og dersom man går på AD, så bør det være i _tillegg_ til terapi. Viktig å finne årsaken. Hvis ikke er man, som du sier, like langt neste gang symptomene dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest min tur nå

Du skriver: "Er for medisin når det er nødvendig, men det skal settes inn mot det som utløser symptomene, ikke bare mot symptomet i seg selv."

Det er da en helt OK strategi å gi medisin for å fjerne symptomene, slik at man deretter kan begynne behandlingen av det underliggende.

Ofte kan man jo ikke gjøre noe med "det underliggende" nettopp pga symptomene.

Med vennlig hilsen

Du SØR (hehe), nå vet jeg hvor du kan få jobb hvis du er ute etter nye utfordringer.

På P4 Tvert-i-Mot. Der ville du gjort en FORMIDABEL bra innsats.

Jeg og liker en god diskusjon da, noen ganger er jeg til og med på kanten til å kverulere, men du tar kaka!

Hva er det som driver deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...