Gå til innhold

Varetektsfengsling


nicklaus

Anbefalte innlegg

Av alle dere dolere, finnes det noen som kan fortelle meg litt om hvordan det er å sitte i varetekt.

Har en nær venn som sitter i varetekt med brev- og besøkskontroll. I Oslo betyr det besøksforbud slik at jeg ikke aner hvordan han har det.

Please fortell anyone.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man sitter på "forbud" som det heter sitter man praktisk talt isolert. Man har liten/ingen kontakt med de andre innsatte, og er ikke med på de daglige gjøremålene.

Å sitte i varetekt regnes som hardere enn å sone dom, fordi det preges av uvisshet og isolasjon. Det skal mye til for å bli satt i varetekt i dag, heldigvis.

(Jeg har mine opplysninger om varetektssituasjonen fra kriminologien, som har en meget kritisk synsvinkel til all fengsling, varetektsfengsling i sær. Andre tradisjoner (politi, jus) har et helt annet syn, selvsagt. Men det er ingen tvil om at varetekt er en stor påkjenning.)

Dette var vel ingen trøst, men.. Ikke så mye opplysninger akkurat heller, men men. Det er lite du kan gjøre, rett og slett. Fengsling er det eneste maktmiddelet myndighetene har til å inkapasitere forbrytere, selv om det selvsagt er totalt udugelig som straffemetode. Håper vi kan få reelle alternativer til fengsel en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man sitter på "forbud" som det heter sitter man praktisk talt isolert. Man har liten/ingen kontakt med de andre innsatte, og er ikke med på de daglige gjøremålene.

Å sitte i varetekt regnes som hardere enn å sone dom, fordi det preges av uvisshet og isolasjon. Det skal mye til for å bli satt i varetekt i dag, heldigvis.

(Jeg har mine opplysninger om varetektssituasjonen fra kriminologien, som har en meget kritisk synsvinkel til all fengsling, varetektsfengsling i sær. Andre tradisjoner (politi, jus) har et helt annet syn, selvsagt. Men det er ingen tvil om at varetekt er en stor påkjenning.)

Dette var vel ingen trøst, men.. Ikke så mye opplysninger akkurat heller, men men. Det er lite du kan gjøre, rett og slett. Fengsling er det eneste maktmiddelet myndighetene har til å inkapasitere forbrytere, selv om det selvsagt er totalt udugelig som straffemetode. Håper vi kan få reelle alternativer til fengsel en dag.

Takk for svar.

Kanskje ikke til mye trøst, men da vet jeg litt ihvertfall.

Har du peiling på om han får mulighet til lesestoff/tv etc., eller sitter han helt for seg selv og suller.

Problemet er at han har litt klaustrofobi, og hvis han sitter med bare sine egne tanker kvernende rundt i hue tror jeg han kommer til å bli sprø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Kanskje ikke til mye trøst, men da vet jeg litt ihvertfall.

Har du peiling på om han får mulighet til lesestoff/tv etc., eller sitter han helt for seg selv og suller.

Problemet er at han har litt klaustrofobi, og hvis han sitter med bare sine egne tanker kvernende rundt i hue tror jeg han kommer til å bli sprø.

At vedkommende har brev- og besøksforbud betyr ikke at vedkommende har medieforbud. Han kan derfor lese aviser. Tilgang på annet lesestoff vil han få gjennom betjentene i fengselet og/eller sin advokat. Mest sansynlig har han TV på cella si også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Kanskje ikke til mye trøst, men da vet jeg litt ihvertfall.

Har du peiling på om han får mulighet til lesestoff/tv etc., eller sitter han helt for seg selv og suller.

Problemet er at han har litt klaustrofobi, og hvis han sitter med bare sine egne tanker kvernende rundt i hue tror jeg han kommer til å bli sprø.

Han har nok tilgang på lesestoff, om enn ikke av fritt valg. Han får kun treffe advokaten, så slikt må nok ordnes gjennom denne. Det er mulig at det er TV på rommet, det er forskjellig fra fengsel til fengsel, når man sitter på forbud. Du kan lese litt om varetektsfengsling i linkene under. Det er stort sett kritiske artikler som går på bruken av isolasjon i varetekt -noe Norge stadig blir kritisert for av bl.a Amnesty International.

http://www.nhc.no/land/norge/varetektstort00.html

http://www.ntfk.net/Indhold_1_2001.htm

http://www.amnesty.no/mot-tortur.nsf/9512a85762bbc170c1256756004ab5b2/be0ceb06a9e7da8fc1256982004b3993?OpenDocument

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har nok tilgang på lesestoff, om enn ikke av fritt valg. Han får kun treffe advokaten, så slikt må nok ordnes gjennom denne. Det er mulig at det er TV på rommet, det er forskjellig fra fengsel til fengsel, når man sitter på forbud. Du kan lese litt om varetektsfengsling i linkene under. Det er stort sett kritiske artikler som går på bruken av isolasjon i varetekt -noe Norge stadig blir kritisert for av bl.a Amnesty International.

http://www.nhc.no/land/norge/varetektstort00.html

http://www.ntfk.net/Indhold_1_2001.htm

http://www.amnesty.no/mot-tortur.nsf/9512a85762bbc170c1256756004ab5b2/be0ceb06a9e7da8fc1256982004b3993?OpenDocument

Uffda.

Det var ingen hyggelig lesning.

Han var suicidal for et par år siden, og det å sitte isolert fra andre i 14 dager gjør ikke ting bedre.

Han har begått en straffbar handling, men ikke så ille at han fortjener dette.

Hvis jeg informerer advokaten hans om hans "psykiske" fortid, tror du han kan gjøre noe for ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uffda.

Det var ingen hyggelig lesning.

Han var suicidal for et par år siden, og det å sitte isolert fra andre i 14 dager gjør ikke ting bedre.

Han har begått en straffbar handling, men ikke så ille at han fortjener dette.

Hvis jeg informerer advokaten hans om hans "psykiske" fortid, tror du han kan gjøre noe for ham?

Det er mulig, men generelt kan man jo si at de fleste fanger har en viss belastning med psykiske plager.. Men du kan prøve, det kommer jo an på hva det er, om det finnes en diagnose f.eks. Hør med advokaten ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig, men generelt kan man jo si at de fleste fanger har en viss belastning med psykiske plager.. Men du kan prøve, det kommer jo an på hva det er, om det finnes en diagnose f.eks. Hør med advokaten ihvertfall.

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...