rogde Skrevet 20. oktober 2000 Del Skrevet 20. oktober 2000 Jeg er avhengig av nesespray jeg tar det 2 ganger daglig, må alltid bruke det før jeg legger meg om kvelden. Jeg er en kvinne på 44 år. Jeg bruker nesespray for barn, tror at det er bedre. Nå har jeg fått konstatert at jeg har høyt blodtrykk, kan dette ha sammenheng. Hva skal jeg gjøre for evnt. å slutte med nesespray. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7187-avhengig-av-nesespray/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Berit22 Skrevet 20. oktober 2000 Del Skrevet 20. oktober 2000 Heisann! Hvis du bruker f.eks. Otrivin, står jo på flaska at du ikke kan bruke nesespray sammengende i mer enn 10 dager. Ellers kan du bli verre, istedet for bedre. Nå trenger du det fortsatt, selv om du har brukt det lenge, og slik skal det vel ikke være. Slimhinnene hovner opp, og da blir du bare verre. Vet ikke helt hvordan, men du bør nok slutte, kanskje bruke nesespray uten konserveringsmiddel, som Otrisal. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7187-avhengig-av-nesespray/#findComment-35325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 21. oktober 2000 Del Skrevet 21. oktober 2000 Hei! Jeg har også vært avhengig av nesespray- brukte det flere ganger daglig i et par år... Det som skjer når du bruker nesespray til vanlig (pga forkjølelse f.eks.), er bl.a. at slimhinnenes hevelse reduseres, noe som fører til bedre passasje. Ved bruk utover de anbefalte dagene, blir det litt annerledes. Da venner nesen seg til denne kunstige hjelpen, noe som medfører at slimhinnene blir kostant hovne (nesen prøver å kompensere for "skaden" fra nesesprayen)Nesen tilpasser seg altså det kunstige stimuliet fra nesesprayen- når man så prøver å "hoppe over" nesesprayen, blir det så "helt galt" og det føles svært ubehagelig. -Og så bruker man bare mer nesespray for å minske ubehaget. Men egentlig gjør dette bare vondt verre- det blir en evig runddans, der faktisk nesesprayen blir både årsaken til problemet og en slags "løsning" på problemet. (En dårlig løsning...) Hvordan jeg klarte å slutte? På samme måten som man bestemmer seg for å slutte å røyke. Jeg bestemte meg rett og slett for at "nok er nok" - og bråsluttet. Jeg kastet nesesprayen og bunkret meg opp med papir (av naturlige årsaker....)samt sørget for å ha mye å drikke (blir jo tørr i munnen når man må puste gjennom munnen...) De neste dagene synes jeg naturlig nok var ubehagelige, men det gikk jo over etter hvert som nesen fikk tid til å justere seg til den nye situasjonen.... Og jeg klarte det! Jeg har alltid (før jeg ble avhengig) brukt nesespray ved neseforkjølelse. Fordi jeg har vært "avhengig", tør jeg ikke det lenger. Er redd for å ikke "klare" å slutte igjenetter ti dager... Otrivin og liknende sprayer er blitt et definitivt NO-NO for meg. Blir det FOR ille under en forkjølelse, _kan_ jeg gå til lege og få resept på slimhinneavsvellende tabletter i stedet. Ellers nøyer jeg meg med Kleenex med balsam (fåes bl.a. på apoteket.), for å unngå å bli sår. Nesepray av rent saltvann kan også være til nytte for deg. Jeg vet ikke hvordan blodtrykket evt. kan påvirke "neseproblemet" ditt. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7187-avhengig-av-nesespray/#findComment-35639 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål Sand, almenlege Skrevet 22. oktober 2000 Del Skrevet 22. oktober 2000 Kjære rogde. Det er ingen sammenheng mellom forbruket ditt av nesespray og ditt høye blodtrykk.Det er klart at du er blitt"avhengig"av nesespray.Det som skjer når du bruker sprayen for lenge er at slimhinnene sveller opp hvilket igjen medfører at du trenger mer spray.Det blir en ond sirkel.Du er forsåvidt i ferd med å"trappe"ned.Man går fra spray for voksne og spray for barn.Videre må dosen reduseres gradvis.Jeg vil i tilegg anbefale deg å bruke en cortisonnesespray(eks.Flutide,Nasocort,Nasonex el.l.). Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Paal Sand,lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7187-avhengig-av-nesespray/#findComment-35970 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rogde Skrevet 22. oktober 2000 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2000 Kjære rogde. Det er ingen sammenheng mellom forbruket ditt av nesespray og ditt høye blodtrykk.Det er klart at du er blitt"avhengig"av nesespray.Det som skjer når du bruker sprayen for lenge er at slimhinnene sveller opp hvilket igjen medfører at du trenger mer spray.Det blir en ond sirkel.Du er forsåvidt i ferd med å"trappe"ned.Man går fra spray for voksne og spray for barn.Videre må dosen reduseres gradvis.Jeg vil i tilegg anbefale deg å bruke en cortisonnesespray(eks.Flutide,Nasocort,Nasonex el.l.). Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Paal Sand,lege. takk for svaret, skal prøve å redusere + bruke cortisonnesespray. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7187-avhengig-av-nesespray/#findComment-36221 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.