Gå til innhold

NHD, Vær så snill: Hjelp!

ulva

Anbefalte innlegg

Hjelp! Holder ikke ut denne smerten! Jeg kan ikke fortsette å leve i to verdener, det går bare ikke! Jeg imploderer snart, jeg suges inn i mitt eget svarte hull. Det er som om noen har trukket ut pluggen idet jeg sluttet med AD. Kan ikke begynne igjen før vi har resultatene av MR og EEG, og det vil ta enda noen uker...

Psykiateren min har lagt psykosen på hylla igjen. Eller kanskje i arkivskapet? Han klarer ikke å fordøye at jeg kan virke så normal, fungere ok, være så intelligent og likevel ha slike tanker og ideer. Jeg vet de ikke er vanlige. Jeg vet at det ikke er normalt å sitte på kontoret og tro at psykiateren din er medlem av en hemmelig orden som holder deg fanget dypt under jorda, og at alt jeg ser utenfor vinduet bare er iscenesatte bilder for å lure meg... (en genial liten detalj, den vifta som etterligner trekk fra vinduet!). Men jeg tror det, jeg føler det, jeg ser det, jeg vet det jo!!!

NÅ er det jo greit å slite meg i håret, og tenke at jeg var en livredd, paranoid idiot som kunne tro og la meg forstyrre av dette. Slik er det hele tiden - jeg sliter slik med å realitetssjekke alt jeg opplever, jeg skammer meg slik at jeg ikke vil snakke om det. Kan jo ikke heller - kan jo aldri være sikker på hvem som er hva når og hvor og hvordan!

Alt flyter sammen, og jeg er så ufattelig sliten. Det er som en overdøvende taushet, et stille-før-stormen, oppe i hodet mitt. Vi forsøker å finne ut hva som er viktigst i å holde meg nede i depresjonen.

Prøv dette: Hver morgen ser du deg selv i speilet, og gjentar for deg selv 100 ganger at det mennesket du er mest glad i her i verden, ikke eksisterer allikevel. Er bare et nødvendig fantasiprodukt for å fylle dine umodne behov for trygghet og kjærlighet. Det sier nemlig alle de andre! Føler du deg bedre nå? Er du overbevist?

Det glipper for meg. Og jeg er så redd! Klarer ikke å kue alle følelsene, alle tankene, alle de merkelige innfallene med intellektet så mye lenger nå. Vet ikke om det er noen psykose - og det gjør ikke psykiateren min heller! Alt jeg vet, er at det finnes en parallell virkelighet, et helvete, som bare jeg sanser og erkjenner. Før de drar meg inn dit, vil jeg heller avslutte alt. Føler meg maktesløs og ensom i kampen mot meg selv - han fastholder bare det vi allerede vet: At han ingenting vet...

Kan man virkelig ha sporadiske psykoser i løpet av et døgn, med klare perioder innimellom? Det er slik det er. Jeg er jo riv ruskende gal! Og ingen ser det...Ennå. Kjære Gud - hjelp meg! Jeg orker ikke mer av denne ydmykelsen! Orker ikke å miste meg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er sikkert dum, men jeg forsto ikke helt det med speilet, ja,ja.

Men jeg lurer på, hvem er DE som drar deg inn i det svarte mørket???

Har selv vært i en psykotisk verden for to år siden, etter misbruk. Husker bare deler av det.

Bl.a. kommenterte jeg til psykiateren min når vi sto ute og røykte alle parkeringsskiltene som var hengt opp. De var jo der bare for å få meg forvirret og lure meg...,også at alle ville ha meg vekk, de hadde også video på tv,n som spilte fotball om og om igjen, og alle satt der å så på for at jeg skulle inbille meg at det var en ordentlig kamp.............

Så var maten alltid gammel, for de ville ha meg vekk...,dessuten hang det "overnattingslapper" pån veggene om herberger for alkoholikere,narkomane,og det var DER de ville ha meg...........Jeg dro min søster inn for å vise henne dette, og forklarte at alle hatet meg og ville ha meg vekk, dessuten ville de lure meg hele tiden.............

Jeg husker psykiateren min lo etter å ha ringt psykiatrisk sykehus for å få meg inn, men de sa jeg var for frisk.............

Denne psykiateren fikk alene meg tilbake til denne verden igjen, med store doser psykosemiddler,(som jeg av og til nektet å ta,men måtte).

Jeg avsluttet med med. etter en og en halv mnd. Da fikk jeg igjen AD.

(Er ikke psykotisk,har angst\depresjon,men ble det av pillemisbruk.)

Så du fikk meg til å minnes...............

Nå kan jeg le (tragikomisk,vet du) av alle gale episoder jeg har vært med på.

Vel, jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men du bør kanskje la psykiateren finne ut av det.

Du kjenner jo selv at noe er gale, og til bedre du kjenner deg selv og kan beskrive situasjonene til han\henne, til lettere er det å finne ut av.

Dette ble et laaaangt rot fra meg!

Hilsen fra.............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg kan ikke se hva det er du etterspør. Du er allerede i et opplegg hos en spesialist. Jeg tror du må avvente denne utredningen.

Er det bra for deg å sitte så mye på DOL? Bør du prøve å være litt mer i RL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se hva det er du etterspør. Du er allerede i et opplegg hos en spesialist. Jeg tror du må avvente denne utredningen.

Er det bra for deg å sitte så mye på DOL? Bør du prøve å være litt mer i RL?

Problemet er jo at han ikke kommer noen vei! Orker ikke å begynne helt på nytt hos en ny. Er bare mye på DOL når det ikke nytter å snakke med psykiateren min. Som nå. Mannen min så vel helst at jeg ikke hadde tilgang til DOL - han er rimelig lei, og sier jeg heller skal snakke med ham. Men jeg kan jo ikke det! De tar jo over kroppen hans og bruker ham mot meg...så det er strengt begrenset hva jeg kan si. Jeg er rett og slett fullstendig fastlåst! Psykiateren min sier at jeg bare må ta sjansen. Det har jeg gjort. Da gjorde han bare narr av det jeg fortalte ham, for han trodde ikke at jeg virkelig mente det. Ble så lei meg, og fortvilet at jeg ikke vil si mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er sikkert dum, men jeg forsto ikke helt det med speilet, ja,ja.

Men jeg lurer på, hvem er DE som drar deg inn i det svarte mørket???

Har selv vært i en psykotisk verden for to år siden, etter misbruk. Husker bare deler av det.

Bl.a. kommenterte jeg til psykiateren min når vi sto ute og røykte alle parkeringsskiltene som var hengt opp. De var jo der bare for å få meg forvirret og lure meg...,også at alle ville ha meg vekk, de hadde også video på tv,n som spilte fotball om og om igjen, og alle satt der å så på for at jeg skulle inbille meg at det var en ordentlig kamp.............

Så var maten alltid gammel, for de ville ha meg vekk...,dessuten hang det "overnattingslapper" pån veggene om herberger for alkoholikere,narkomane,og det var DER de ville ha meg...........Jeg dro min søster inn for å vise henne dette, og forklarte at alle hatet meg og ville ha meg vekk, dessuten ville de lure meg hele tiden.............

Jeg husker psykiateren min lo etter å ha ringt psykiatrisk sykehus for å få meg inn, men de sa jeg var for frisk.............

Denne psykiateren fikk alene meg tilbake til denne verden igjen, med store doser psykosemiddler,(som jeg av og til nektet å ta,men måtte).

Jeg avsluttet med med. etter en og en halv mnd. Da fikk jeg igjen AD.

(Er ikke psykotisk,har angst\depresjon,men ble det av pillemisbruk.)

Så du fikk meg til å minnes...............

Nå kan jeg le (tragikomisk,vet du) av alle gale episoder jeg har vært med på.

Vel, jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men du bør kanskje la psykiateren finne ut av det.

Du kjenner jo selv at noe er gale, og til bedre du kjenner deg selv og kan beskrive situasjonene til han\henne, til lettere er det å finne ut av.

Dette ble et laaaangt rot fra meg!

Hilsen fra.............

Poenget med speilet var at det ikke er så lett å forstå og akseptere at andre forteller deg at det du tror på bare er tull - at det er innbillning. Det er så sterke følelser knyttet til det, at man tror det uansett hvor fornuftig andre argumenterer. Det husker du sikkert!

Skulle ønske jeg tålte anti-psykotika godt nok til å prøve det ut. Blir bare dødsjuk av det. Og da er jo hensikten borte.

Takk for svar - var slett ikke rotete - det er godt å høre at noen faktisk blir bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...