Gå til innhold

SCHEUERMANN SEQUELE

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 37 år. I de siste åra har jeg hatt smerter i korsryggen og mellom skulderblada. Jeg har tatt røntgenbilder av ryggen med flg resultat;

"Moderate Scheuermanns forandringer i virvel corpora i området L1 - L4. Det sees dekkplateuregelmessigheter og enkelte schmorlske hernier. Virvlene er litt breddeøket i sideplan og virvel corpus L1 har litt kileform."

1. Er dette det samme som Scheuermanns sykdom el. syndrom?

2. Kan du gi en lettfattelig forklaring på diagnosen?

3. Fremtidsutsikter?(pukkelrygg,bevegelighet osv.)

4. Hva slags behandling bør jeg ha? (trening, fysikalsk osv)

5. Hvor alvorlig er diagnosen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71968-scheuermann-sequele/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

>1. Er dette det samme som Scheuermanns sykdom el. syndrom?

Ja, men i en moderat utgave.

>2. Kan du gi en lettfattelig forklaring på diagnosen?

De nederste ryggvirvlene dine har litt unormal form. De er lett kileformede. I tillegg har du noen mindre sprekker i platene mellom virvlene.

>3. Fremtidsutsikter?(pukkelrygg,bevegelighet osv.)

Siden det ser ut som du har en lett utgave av lidelsen, og siden problemene oftest oppstår en god tidligere enn hos deg, så tror jeg fremtidsutsiktene er gode. Du bør imidlertid ta hensyn til ryggen, og kanskje vurdere å velge et yrke hvor du ikke utsetter ryggen for stor belastning. Du bør også passe på å holde deg i god form !

>4. Hva slags behandling bør jeg ha? (trening, fysikalsk osv)

Trening er viktig, fysikalsk behandling kan muligens hjelpe for å raskere bli smertefri.

>5. Hvor alvorlig er diagnosen?

Siden det er brukt ord som "moderate forandringer", "litt kileform" og "enkelte hernier" så ser diagnosen ikke så veldig alvorlig ut. De alvorlige tilfellene oppdages langt tidligere. Selve endringen av virvlene skjer mens ryggsøylen vokser, og blir ikke verre etter at du slutter og vokse, men det at virvlene er litt unormale vil kunne føre til at ryggen din er litt svakere og at du lettere får skader og slitasjeproblemer senere.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71968-scheuermann-sequele/#findComment-352096
Del på andre sider

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Scheuermann er en sykdom som fører til at ryggen blir krum. Den forekommer hos cirka to -tre prosent av ungdommer mellom 13 og 16 år og skyldes en vekstforstyrrelse i de midtre deler av ryggsøylen. Den blir derved noe S-formet sett i fra siden. Årsaken til denne vekstforstyrrelsen er ikke kjent. Krumningen utvikler seg normalt ikke videre i voksen alder. Jeg tror derfor ikke du trenger å bekymre deg for dette. Slik jeg forstår røntgenbildet har du hatt sykdommen tidligere i livet og det man nå finner er rester eller "arr" etter denne på røntgen.

Det finnes alle grader av tilstanden og oftest er opptrening av ryggmusklene tilstrekkelig for å begrense krumningen. Svømming og ryggøvelser er spesielt bra. Å sitte kan være smertefullt og en pute nederst i ryggen vil ofte lindre. Enkelte har nytte av å bruke et mykt støttekorsett. Jeg tror ikke det vanligvis er behov for videre trening eller andre tiltak i voksen alder som følge av Schuermanns sykdom i ungodmsårene, med mindre man har ryggplager.

Ved større grader av Scheuermanns sykdom vil krumningen føre til at man får problemer med å se framover. Da kan det være aktuelt å foreta en operasjon hvor man fjerner litt av de bakre delene av ryggsøylen slik at den blir rettet opp. Dette inngrepet er omfattende å utføres ganske sjelden.

For en sikker vurdering av spørsmålene i forhold til din helse, bør du rådføre deg med legen din.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/71968-scheuermann-sequele/#findComment-352297
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...