Gå til innhold

Kognitiv terapi + litt mer


anonymemeg

Anbefalte innlegg

Tusen takk for svar :-) Det føles godt å "få det ut" og samtidig få svar fra en spesialist.

Men nå håper jeg du kan svare meg på noen spørsmål jeg sitter med.

Har (etter svaret ditt!) og søk om kognitiv terapi på "Helse-nett" funnet ut at jeg skal gi psyko-terapi en sjanse til. (Det var liksom meg i et nøtteskall)

Og da lurer jeg på: Er det psykologer eller psykiatere som driver med kognitiv terapi?

Bor i en liten by, sikkert ett års ventetid.

Da er det best at jeg vet hvor jeg skal bestille time, sånn at jeg ikke kommer til en som ikke bruker kognitiv terapi.

Og en ting til.

Det var Seroxat jeg brukte først som jeg overhodet ikke tålte. Ble myyyye verre.

Når du snakker om 80 mg. så er jo det bare 20 mg. mer enn hva jeg brukte av Fontex og følte at det ikke hjelpte på slutten.

Er det da ikke håp for meg å bli frisk av medisiner??

Da jeg fikk foreskrevet 60 mg. Fontex var det av en annen lege enn jeg har nå, han sa at 60 mg. var max, er det ikke skadelig med over det?

Legen som skrev ut det har flyttet så jeg kan ikke kontakte ham.

Har ikke nevnt tvangs-problematikken for den nye legen (er et skikkelig flaut problem!!!) - bør jeg det for å evt. få foreskrevet høyere dose?

Bør jeg evt. vente til jeg får kontaktet behandler? (som kan ta kanskje ett år - føles som en evighet hvis jeg skal ha det slik som jeg har det nå).

Og sist, er det noen stor forskjell på disse medisinene du nevner mot tvang, eller ser du ingen grunn til å skifte merke?

Dette ble mye igjen, håper du kan svare.

Hvis du synes at det blir for mange spørsmål som du ikke har tid til eller lyst til å svare på, så vær så snill og bare skriv en liten kommentar om det som svar, slik at jeg vet hva jeg har å gå ut i fra. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl

Er det psykologer eller psykiatere som driver med kognitiv terapi?

Svar: Begge grupper + noen til.

Om du forteller meg fylke, kan jeg kanskje gi deg et navn hvor du kan få opplysninger.

.......

Når du snakker om 80 mg. så er jo det bare 20 mg. mer enn hva jeg brukte av Fontex og følte at det ikke hjelpte på slutten.

Svar: Du kan ikke sammenligne doser på denne måten mellom ulike medikamenter.

.....

Er det da ikke håp for meg å bli frisk av medisiner?

Da jeg fikk foreskrevet 60 mg. Fontex var det av en annen lege enn jeg har nå, han sa at 60 mg. var max, er det ikke skadelig med over det?

Legen som skrev ut det har flyttet så jeg kan ikke kontakte ham. Har ikke nevnt tvangs-problematikken for den nye legen (er et skikkelig flaut problem!!!) - bør jeg det for å evt. få foreskrevet høyere dose? Bør jeg evt. vente til jeg får kontaktet behandler? (som kan ta kanskje ett år - føles som en evighet hvis jeg skal ha det slik som jeg har det nå).

Og sist, er det noen stor forskjell på disse medisinene du nevner mot tvang, eller ser du ingen grunn til å skifte merke?

Svar: Du bør absolutt nevne tvangssymptomene. Prinsippielt må jo legen få vite hva han behandler deg for! Praktisk vil jo legen dosere etter diagnose. Skjønner godt at han vegrer seg for å gå høyere om du ikke forteller om tvangen.

Akkurat for Fontex er det ikke mange studier som viser klar sammenheng mellom dose og effekt. Likevel kan det være forsøket verdt å gå opp til 80 mg.

Det er godt håp om at du blir svært mye bedre på medisiner. Det er på gruppenivå ikke særlig forskjell på medisienes effektivitet på tvangslidelse. På individnivå kan det være store forskjeller. Derfor bør en skifte merke om en ikke kommer til målet med det første. Hvilken type som er best for deg, kan en ikke vite før en har prøvd.

Vennlig hilsen psykiater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det psykologer eller psykiatere som driver med kognitiv terapi?

Svar: Begge grupper + noen til.

Om du forteller meg fylke, kan jeg kanskje gi deg et navn hvor du kan få opplysninger.

.......

Når du snakker om 80 mg. så er jo det bare 20 mg. mer enn hva jeg brukte av Fontex og følte at det ikke hjelpte på slutten.

Svar: Du kan ikke sammenligne doser på denne måten mellom ulike medikamenter.

.....

Er det da ikke håp for meg å bli frisk av medisiner?

Da jeg fikk foreskrevet 60 mg. Fontex var det av en annen lege enn jeg har nå, han sa at 60 mg. var max, er det ikke skadelig med over det?

Legen som skrev ut det har flyttet så jeg kan ikke kontakte ham. Har ikke nevnt tvangs-problematikken for den nye legen (er et skikkelig flaut problem!!!) - bør jeg det for å evt. få foreskrevet høyere dose? Bør jeg evt. vente til jeg får kontaktet behandler? (som kan ta kanskje ett år - føles som en evighet hvis jeg skal ha det slik som jeg har det nå).

Og sist, er det noen stor forskjell på disse medisinene du nevner mot tvang, eller ser du ingen grunn til å skifte merke?

Svar: Du bør absolutt nevne tvangssymptomene. Prinsippielt må jo legen få vite hva han behandler deg for! Praktisk vil jo legen dosere etter diagnose. Skjønner godt at han vegrer seg for å gå høyere om du ikke forteller om tvangen.

Akkurat for Fontex er det ikke mange studier som viser klar sammenheng mellom dose og effekt. Likevel kan det være forsøket verdt å gå opp til 80 mg.

Det er godt håp om at du blir svært mye bedre på medisiner. Det er på gruppenivå ikke særlig forskjell på medisienes effektivitet på tvangslidelse. På individnivå kan det være store forskjeller. Derfor bør en skifte merke om en ikke kommer til målet med det første. Hvilken type som er best for deg, kan en ikke vite før en har prøvd.

Vennlig hilsen psykiater

Takk for svar igjen :-)

Jeg bor i Møre og Romsdal, og hadde blitt veeeeeldig glad for å få opplysninger om eventuelle behandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...