Gå til innhold

Behandling av Ikke Norsk Statsborger


oler35

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har ett spørsmål angående behandling av en person som ikke er Norsk statsborger.

En veninne av meg som bor i England (har bodd der i 4 år, er opprinnelig fra Texas), kunne tenke seg til å besøke meg, problemet er at siden hun var 17 år gammel har hun hatt nyresteinsproblem (hun er nå 40 år gammel), hun får veldig lett nyrestein og behandles for dette hele tiden, det er bare en uke siden hun sist fikk fjernet en nyrestein (I England tar de en og en av gangen, hun har 5 igjenn).Akkurat nå er hun bra og det er ikke store sjangsen for at det kommer til å skje noe, men hvis det blir akutt og hun trenger øyeblikkelig hjelp, da er spørmålet mitt, får hun hjelp her i Norge eller må hun dra hjem for å få hjelp, og hvis hun kan få hjelp her i Norge blir det dyrt?.

Når det gjelder reiseforsikring for hennes del, så får hun ikke det (eller det er utrolig dyrt), fordi hun er I høyrisikogruppen, hun tør rett og slett ikke å komme på besøk til meg, uten å vite om det er mulig for henne å få hjelp, HVIS det skulle bli ille, og en av nyresteinene hennes skulle løsne.

Hun er ett veldig spessielt tilfelle når det gjelder dette problemet, og hun har vært plaget med dette siden hun var 17 år, hun har fått fjærnet uttalige steiner gjennom årene.

Jeg håper du er i stand til å svare meg på dette spørsmålet, vil hun få hjelp hvis det skulle bli nødvendig mens hun er her i Norge, eller vil hun ikke få hjelp.

På forhånd takk

Hilsen

Ole Martin

Ps: vi planlegger å gifte oss til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Det finnes en sær-avtale mellom Storbritannia og Norge slik at statsborgere i det ene landet er totalt dekket i det andre.

Hvis hun har US statsborgerskap er jeg ikke 100% sikker, men jeg er 99% sikker på at hvis hun er med i NHS i Storbritannia er hun også dekket i Norge.

Hvis hun får et E1-11 skjema fra Storbritannia er hun også dekket, men under EU avtalen. (Like god.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det finnes en sær-avtale mellom Storbritannia og Norge slik at statsborgere i det ene landet er totalt dekket i det andre.

Hvis hun har US statsborgerskap er jeg ikke 100% sikker, men jeg er 99% sikker på at hvis hun er med i NHS i Storbritannia er hun også dekket i Norge.

Hvis hun får et E1-11 skjema fra Storbritannia er hun også dekket, men under EU avtalen. (Like god.)

Med vennlig hilsen

Takk

Jeg ble veldig glad for dette svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei,

Det store spørsmålet er hvorvidt din veninne er engelsk eller amerikansk statsborger. Folk fra EU land, inkludert England har krav på gratis behandling i Norge, på linje med norske statsborgere. Det som trenges da det er å fylle ut et spesielt skjema, (hvis navn og definisjon jeg ikke husker på stående fot), og det er det hele. Er hun derimot ikke fra EU området, inkludert USA har ikke Norge tilsvarende avtale. I så tilfelle har hun ingen dekning og da vil hun få en pen regning fra sykehuset, hvis hun er så uheldig at hun blir syk under oppholdet her.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...