Gå til innhold

skifte harddisk


Gjest surri hue

Anbefalte innlegg

Gjest surri hue

Jeg har en ødelagt hardisk i ett kabinett,og jeg har en brukbar en i ett annet kabinett,men den er det ikk cd-rom på.(win 95).Kan jeg putte hardisken fra det ene kabinettet til det andre,med cd-rom.Og er det vannskelig? Og må man ha oppstartsdiskett til 95 når en ikke kommer inn på maskina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Kan jeg putte hardisken fra det ene kabinettet til det andre,med cd-rom."

Jada, bare pass på at den har riktig jumpersetting. Dersom det bare er en harddisk i hvert kabinett har de samme jumpersettinger. Da bytter du bare ut den ene med den andre og bruker samme plugger. Er du usikker, sjekk tegningene/forklaringene for jumpersetting på harddiskene, og pass på at harddisken du flytter får samme innstilling som den du bytter ut.

"Og er det vannskelig?"

Nei. Men vær oppmerksom på at hvis ikke maskinene er helt like, så vil du antakelig få problemer med å kjøre operativsystemet som allerede er på harddisken. Høyst sannsynlig må du reinstallere operativsystemet, eventuelt kjøre maskinen fra oppstartsdiskett og kun bruke harddisken som "lagerplass".

"Og må man ha oppstartsdiskett til 95 når en ikke kommer inn på maskina?"

Det kommer an på hva årsaken er. Men hvis det er harddisken som er problemet, så vil du trenge en oppstartsmaskin for å få i gang maskinen, ja. Du trenger ikke nødvendigvis å ha en oppstartsdiskett som er laget for Windows 95, det går like fint med en for Windows 98.

Du kan selvsagt også gjøre det omvendt og flytte CD-rommen istedetfor harddisken. Det sparer deg for problemer med operativsystem - men hva som er best å gjøre avhenger vel av hvilken av maskinene som har raskest prosessor og mest RAM (og dermed best å bruke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kommer inn i windows på den disken som fungerer, sett driverne til "standard" driverne som følger med windows, før du setter hardisken i annen maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...