Gå til innhold

Justering av bidrag


frusvendsen

Anbefalte innlegg

Henvendte meg til trygdekontoret da jeg ble tipset om at bidraget kanskje burde justeres iblandt (det har vært uforandret i 7 år). Mottok to skjemaer, og jeg tror jeg (mottaker) skal fylle ut begge. Ble også informert om at ved justering ville begge foreldrene måtte betale et gebyr på drøyt 600,- hver, men som man kunne fritas for hvis lav inntekt. Samtidig skrev de at "dersom dere ønsker å avtale et nytt bidrag, blir ingen av dere pålagt gebyr". Hva vil dette si? Er ikke interessert i å gi staten 1300,- som vi kunne brukt på barnet. Men hvordan avtaler vi et nytt bidrag uten å bli belastet? Må han betale direkte til meg da? Kan vi unngå hele Innkrevningssentralen? Hvordan vet jeg i så fall hva han bør betale? Kan jeg se ligningen hans på nettet f.eks.? Han er singel, bor hjemme hos mor (i en alder av 29!), og er i full jobb. Han tjente ca. 180.000,- for 7 år siden, og han betaler for ett barn. Antar han tjener en god del mer nå.

Forstår det også slik at bidraget beregnes utifra samværs-prosent, og den er i vårt tilfelle lik 0! Han har besøkt barnet gj.snittlig en gang annenhvert år siden hun var baby.

Er det noen av dere som kjenner rutinene for disse tingene, eller noen som vet ca. hva han burde betale i bidrag?

Veldig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke undertegnet

Snakk med trygdekontoret igjen. Tidligere hadde de iallefall skjema som dere kan benytte for å avtale bidrag dere imellom. Så lenge du ikke har overgangsstønad er det ikke noe krav om at bidraget må gå gjennom trygdeetaten. Dersom det er ønskelig kan dere avtale at han betaler direkte til deg eller dere kan avtale et beløp som innkrevingssentralen skal kreve inn for dere.

Beløp som er rimelig vet jeg ikke hvordan fungerer etter de nye reglene med samvær osv, men tidligere var det iallefall 11% av bruttoinntekt for et barn, 18% for to barn, 24% for tre barn og 28% for tre eller flere barn.

Regner med de nye reglene om samvær osv ligger på trygdeetaten.no.

Litt svar på det du lurte på?

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med trygdekontoret igjen. Tidligere hadde de iallefall skjema som dere kan benytte for å avtale bidrag dere imellom. Så lenge du ikke har overgangsstønad er det ikke noe krav om at bidraget må gå gjennom trygdeetaten. Dersom det er ønskelig kan dere avtale at han betaler direkte til deg eller dere kan avtale et beløp som innkrevingssentralen skal kreve inn for dere.

Beløp som er rimelig vet jeg ikke hvordan fungerer etter de nye reglene med samvær osv, men tidligere var det iallefall 11% av bruttoinntekt for et barn, 18% for to barn, 24% for tre barn og 28% for tre eller flere barn.

Regner med de nye reglene om samvær osv ligger på trygdeetaten.no.

Litt svar på det du lurte på?

Lykke til.

Tusen takk for svar! Jeg ringer trygdekontoret igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...