Gjest bard Skrevet 11. september 2002 Del Skrevet 11. september 2002 Ble smittet av seksuellt overført herpes for ca. 8 mnd. siden. For ca. 15 år siden fikk jeg tatt bort mine mandler på grunn av at jeg hadde ofte halsebetennelse med høy feber. Har ikke hatt halsonde siden den tid - fram til for ca. 2 mnd. siden. Har nå hatt 2 ganger halsonde med sterke smerter, men uten - eller med lite feber. Begge disse 2 halsebetennelsene ble forsøkt leget ved hjelp av antibiotika, men den har ikke virket i henhold til hva legen antok - at betennelsen skulle gi seg innen ett døgn etter at penicillinkurene startet. Har istedet hatt betennelsen (eller plagene og smertene) i begge tilfellene i ca. 1 uke før de avtok. Siste gang så var det tildels mye blod i slim/spytt de siste timene før smertene ga seg. Kan dette skyldes den nevnte smitten av herpes ? - og i tilfelle finnes det noe medisin som kan lindre eller forhindre at disse plagene kommer tilbake ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72076-herpes-og-halsonde/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Ja, det er mulig at herpesvirus forårsaker halsonde. Herpesinfeksjoner er noe kompliserte saker. Når man en gang er blitt infisert med herpesvirus (og dets slektninger, som f. eks. varicella zoster virus, som forårsaker vannkopper og helvetesild), så forblir viruset i organismens celler laten. Med andre ord viruset gjemmer seg i spesielle celler ( for herpes er det nerveceller), og forblir der for resten av livet. Vi har ingen muligheter til å fjerne det latente viruset fra nervecellene våre. De fleset av oss går rundt med slike latente herpesvirus uten at vi har plager av det. Men fra tid til annet kan de reaktiveres, dvs. sette i gang multiplikasjon. Slike reaktiveringer kan forårsake sykdom, hos noen små og ubetydelig, hos andre plagsomme. Det er meget individuelt hvor ofte og hvor plagsomme slike reaktiveringer er. Hos noen forekommer kanskje en gang i livet, hos andre kommer de frem hver gang han/hun utsettes for kraftig sollys eller får menstruasjon. Hva som avgjør denne forskjellen vet vi ikke. Som sagt har vi ingen muligheter til å påvirke selve det latente viruset. Men vi har muligheter til å dempe og forkorte utbrudd ved reaktivering. Det vanligste middelet er acyklovir, og det vanligst brukte preparatet heter Zovirax.. Jeh må allikevel tilføye at halsinfeksjoner er ikke så veldig vanlig ved herpesreaktivering, den vanligste formen er munnsår, og jeg ville anbefale at du får undersøkt hvorvidt det er virkelig herpes. Det kan sendes inn prøve til et virologisk laboratorium under utbryddet. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72076-herpes-og-halsonde/#findComment-352477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.