Gå til innhold

Jeg har ingen fastlege, hva skal jeg gjøre NHD?


Sharia

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet til den byen jeg bor i nå for litt over et år siden, men har enda ikke funnet noen fastlege!!

Fikk tilsendt liste med ledige fatleger, men hvordan skal jeg velge?

Står jo ingenting om de der!

Jeg har litt legeangst, har veldig behov for en lege som kan høre på meg, og ikke bare avviser meg med 5 minutter.

Har bare opplevd EN skikkelig bra lege i det offentlige, hun tok seg ordentlig god tid til meg, og vi hadde ne virkelig bra kjemi, problemet er jo at hun har praksis langt unna her...

Det er viktig for meg at jeg har en lege jeg har god kjemi med, hvis ikke klarer jeg ikke å prate om psykiske ting.

Men de skikkelig gode legene er ofte i det private, og da blir det DYRT!!

Og de gode fastlegene har jo fulle lister!!

Fikk anbefalt en god kvinnelig lege her jeg bor, av ei i et annet forum, ringte, og fikk tigga meg til at hun skulle ta meg inn, selv om hun hadde fulle lister.

1 time var kjempetoppers!!

På andre time så trengte jeg en ny resept på Imovane, tar kanskje en halv tablett 2 ganger i måneden.

Men dama NEKTA å skrive det ut!!

Av PRINSIPP så skrev hun ALDRI ut noen som helst form for sovemedikamenter!!!???

Jeg knakk helt, begynte å grine, og bare gikk.

Fikk isteden resepten av en kompis av meg som er nyutdannet lege.

Så, da jeg 5 måneder senere måtte til legen igjen, for å ta en allergitest, så sa kontorsøstra at nei, jeg kunne ikke komme til, for legen var ikke min fastlege!!

Jeg forklarte hele greia, om at jeg hadde fått lov til å komme til for det, på grunn av min svake psyke og legeangst.

Hun pratet med legen, og sa at legen ikke ville ta meg inn, måtte finnemeg annen fastlege!!??

Går det ann!?

Så hvordan skal jeg få meg fastlege?

Hvis jeg ringer et legekontor, der de har en lege med ledig plass på lista, så får jeg bare beskjed om at det må registreres hos fastlegeordningen at det er min fastlege før jeg kan få time.

Men jeg vet jo ikke om jeg vil ha vedkommende som fastlege FØR jeg har møtt vedkommende!!??

Hva gjør jeg?

Skulle ønske jeg kunne sette annonse i avisen: "Pasient ledig for lege med gode mellommenneskelig evner"

Så kunne jeg ta en time hos hver av "søkerne" og så bestemt meg....

Er redd for at det ville blitt mange arbeidsledige leger om det var sånn men...

Men hva skal jeg gjøre da?

Kankje du vet om noen gode offentlige leger i byen min Nils Håvard?

Som du kunne anbefalt meg for, slik at jeg kunne komme inn til tross for fulle lister?

Om du er villig til dette, så kan du få vite hvilken by jeg bor i om du sender meg en mail på: [email protected]

For jeg må jo får kommet meg til lege før jeg får gjort noe med denna skiten jeg sliter med...

Idag trygla jeg mannen min om å få lov til å dø igjen, for senere på dagen å smøre hamburger utover veggen fordi det var gøy....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nok gjøre slik mange andre gjør, nemlig sette i gang med "prøve og feile metoden". Forhør deg med venner og bekjente der du bor, og naturligvis hvilken lege som har ledige plasser (finnes det ikke noen informasjon på fastlege.no du kan bruke?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok gjøre slik mange andre gjør, nemlig sette i gang med "prøve og feile metoden". Forhør deg med venner og bekjente der du bor, og naturligvis hvilken lege som har ledige plasser (finnes det ikke noen informasjon på fastlege.no du kan bruke?).

Tingen er at jeg er konstant i en så dyp depresjon at jeg ikke har tiltakslyst eller ork til å gjøre denne prøve og feile metoden.

Om det ikke klaffer på første forsøk, så er jeg redd det vil ta et år til neste gang jeg orker...

Og jeg trenger hjelp nå!!!

Vurderer å lissom ta livet av meg, for da får jeg vaffal hjelp, uten at jeg må gjøre noe særlig aktivt for det selv...

Har 10 Flunipam liggende, da er jeg nok så heldi at jeg våkner rett på psykiatrisk, og slipper å ta den "lange" veien om alskens leger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at jeg er konstant i en så dyp depresjon at jeg ikke har tiltakslyst eller ork til å gjøre denne prøve og feile metoden.

Om det ikke klaffer på første forsøk, så er jeg redd det vil ta et år til neste gang jeg orker...

Og jeg trenger hjelp nå!!!

Vurderer å lissom ta livet av meg, for da får jeg vaffal hjelp, uten at jeg må gjøre noe særlig aktivt for det selv...

Har 10 Flunipam liggende, da er jeg nok så heldi at jeg våkner rett på psykiatrisk, og slipper å ta den "lange" veien om alskens leger....

Hei.

Vet ikke om dette er noen løsning for deg, men hva med å ta kontakt med psykiatrisk sykepleier i kommunen du bor?

Hun kan kanskje skrive en anmodning eller noe til den fastlegen du får utnevnt, som igjen kan sende en søknad til psykiatrisk poliklinikk. Der vil du kunne få hjelp hos psykolog.

Da slipper du å ha noe vesentlig kontakt med legen i det hele tatt, og kommer i kontakt med folk som er eksperter på å kunne snakke med folk som sliter med psyken.

Som sagt er det ikke sikkert dette er noen løsning for deg, men det var på denne måten jeg fikk kontakt med psykologen.

Jeg hadde også problemer med legestanden, og slapp unna med kun et møte med ham..og da sammen med psykiatrisk sykepleier.

Håper det ordner seg for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ringer dette nummeret kommer du til de som administrerer faslegeordningen.

810 59 500

De vil kunne opplyse deg om hvilke leger som har ledig på listene, legens alder, og om legen f.eks. er spesialist i almenmedisin, ofte en fordel.

Du kommer ikke på legens liste før mnd. etter du har meldt fra til 'fastlegekontoret'. Det er faktisk dette kontoret og ikke legen selv som setter deg på listen. De fleste legekontorer vil ta deg inn selv om det er en mnd til du offesielt står på listen.

Hvis du ikke går til noen lege i det hele tatt, tar det ennå lengre tid å finne en bra lege.

Alya hadde noen gode tips.

Lykke til! Det går an å være heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...