Gå til innhold

Hvordan kontrollere sjalusi?


Gjest Alyssia

Anbefalte innlegg

Jeg legger ikke skjul på det. Jeg _er_ sjalu. Spesielt når mitt liv ikke er så bra som jeg skulle ønske. Jeg er sjalu på venninner som har typer og stabile forhold, jeg er sjalu ekskjærestens nye flamme, jeg er sjalu på folk som jeg tror har det bedre enn meg. Forferdelig egenskap, jeg vet, men hvordan kontrollere min sjalusi?

Når jeg føler meg nedenfor, prøver jeg å si til meg selv at gresset ikke er grønnere på andre siden og at kanskje de som _ser_ lykkelige ut på utsiden, kanskje bare holder oppe en fasade. Hvem vet. Så prøver jeg å gjøre noe som gleder meg istedet for å misunne de andre det jeg ikke har. Men det går i bølgedaler så følelsen av at jeg er alene i verden dukker opp igjen. Jeg har lyst å unne folk all lykke istedet for å være sjalu på dem. Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare å sette i gang å jobbe med seg selv -gjøre ting ut ifra din egen glede, finne ut hva du liker, hva som skal til for at du har det bra, hva du interesserer deg for, og så leve etter det du finner ut. Da vil du oppnå selvtillit og en visshet omkring din egen personlighet, og slutte å bedømme deg selv ut i fra andres liv.

Det synes ganske godt utenpå når folk er misunnelige på andres suksess eller lykke. Har hatt noen sånne venner selv, og de er ikke mine venner lenger. Man får en temmelig dårlig utstråling. Flott at du vil gjøre noe med dette på egenhånd og ikke bli en fullstendig bitch :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å sette i gang å jobbe med seg selv -gjøre ting ut ifra din egen glede, finne ut hva du liker, hva som skal til for at du har det bra, hva du interesserer deg for, og så leve etter det du finner ut. Da vil du oppnå selvtillit og en visshet omkring din egen personlighet, og slutte å bedømme deg selv ut i fra andres liv.

Det synes ganske godt utenpå når folk er misunnelige på andres suksess eller lykke. Har hatt noen sånne venner selv, og de er ikke mine venner lenger. Man får en temmelig dårlig utstråling. Flott at du vil gjøre noe med dette på egenhånd og ikke bli en fullstendig bitch :)

Jeg vet jeg må jobbe med meg selv, men hvor jeg skal begynne har jeg ikke peiling på. Jeg var tryggere på meg selv før, men har av en eller annen grunn blitt misunnelig og bedømmer min egen lykke/ulykke ut fra andres ståsted. Jeg vet det ikke er bra, men hvordan gjøre livet komplett og gjøre seg selv hel? Skulle ønske jeg visste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg må jobbe med meg selv, men hvor jeg skal begynne har jeg ikke peiling på. Jeg var tryggere på meg selv før, men har av en eller annen grunn blitt misunnelig og bedømmer min egen lykke/ulykke ut fra andres ståsted. Jeg vet det ikke er bra, men hvordan gjøre livet komplett og gjøre seg selv hel? Skulle ønske jeg visste det.

Da må du finne ut av deg selv, og ta dine valg i livet ut i fra det du finner ut. Og nettopp ikke sammenlikne deg med andre og deres valg. Det er der du må begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...