Gå til innhold

Sykemeldinger


Gjest madammim

Anbefalte innlegg

Gjest madammim

Hei!

Jeg har hatt en god del sykefravær fra jobben min fra april 1999 til og med mai 2000. Det har stort sett vært heltidssykemeldinger på ca 2-3 mnd , og så ulike graderte sykemeldinger om hverandre. Var aktiv sykemeldt fra januar 2000 til mars 2000. Fikk i mai brev fra mitt trygdekontor om at sykepengetiden opphørte 28. juni, og at jeg etter dette måtte være 100%friskmeldt i 26 uker for å få nye 52 uker. Så langt så greit! MEN: Jeg har migrene, og har derfor en del småfravær. Det dreier seg max om 4-5 dager pr mnd. Har søkt om at arbeidsgiver fritas for arbeidsgiverperioden. Likevel er jeg nå innkalt av arbeidsgiver til en samtale om mitt fravær.

Er det nå slik at jeg ikke kan få sykemeldinger mer for migrenefraværet mitt?? For jeg må vel fremdeles ha det selv om arbeidsgiver slipper å betale sykepenger i arbeidsgiverperioden? Hva skjer da når jeg er syk??

Jeg er dessuten gravid i 6.uke, og er følgelig redd for å få fravær som følge av dette.

Håper noen kan forklare dette for meg!:)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest IreneG

Det er bra at du har søkt om fritak for arbeidsgiverperioden. Du må fremdeles ha sykmelding (eller egenmelding hvis du kan bruke det). Fravær som bare går i arbeidsgiverperioden har ikke betydning for vurderingen om du har vert frisk i 26 uker for å få ny rett på sykepenger.

Det at arbeidsgiver vil snakke med deg kan være så enkelt som at de vil finne ut om det er noe som kan gjøres på arbeidsplassen for å forhindre sykefravær. De har gjerne en rutine for oppfølging av ansatte med mye sykefravær.

Når det gjelder graviditeten, så gjelder ikke max-dato for sykepenger hvis du begynte i arbeid igjen før sykepengeretten opphørte. Snakk med trygdekontoret om hvor mange dager du har brukt, slik at du vet hvor mye du har igjen.

Blir du sykmeldt i svangerskapet, og så lenge at du går over på rehab.penger, bør du være obs på regelen om at du kan ta fødselspenger inntil 12 uker før termin.

6 av de siste 10 mndr (opptjening av fødselspenger) regnes fra permisjon og ikke fra fødsel. Det kan være en stor fordel i ditt tilfelle. Det er selvsagt ikke noen god ide å ha rehabiliteringspenger så lenge at du mister retten til fødselspenger!

Blir det aktuelt, bør du få trygdekontoret til å hjelpe deg med utregningen - og dobbeltsjekke slik at du ikke blir stående med skjegget i postkassa...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...