Gå til innhold

Søvnproblemer

Anbefalte innlegg

Jeg har i de siste 5 år vært plaget med store søvnproblemer.

Det startet etter at jeg fødte en sønn i 1997 som hadde kolikk. Det var en veldig slitsom periode med lite søvn.

Etter ca. et halvt år ga kolikken seg og sønnen vår begynte å sove natten igjennom. Likevel ble jeg liggende søvnløs og det var da det ble tydelig at jeg hadde problemer.

I dag består problemene mine i at jeg har problemer med å sovne om kvelden. Noen ganger sovner jeg klokka 4 på natta, andre ganger sovner jeg ikke i det hele tatt.Problemene er størst de nettene hvor jeg vet at jeg må tidlig opp, eller at det er noe spesielt viktig som skal skje neste dag.Dvs. når jeg føler at det er ekstra viktig at jeg får sove.

Dette har blitt kronisk og jeg føler nå at jeg har utviklet en angst for ikke å få sove.

Dvs. at det er redselen for ikke å få sove som holder meg våken.

Selv om jeg ser at det er tankene mine som ødelegger for meg så klarer jeg ikke å få gjort noe med det.

Jeg har prøvd alt som er av behandling, både medisiner, psykolog og alternativ medisin

(akupunktør,homeopat,fotsone etc.) Det som har vært mest nyttig av dette er medisiner.

I dag går jeg fast på Tolvon og i tillegg må jeg bruke en del Imovane. Jeg har ønske om å kutte ut Imovane da jeg får bivirkninger av dem (småkvalm, tung i hodet,uopplagt). Dessuten er det jo ikke noen løsning å bli avhengig av Imovane.Disse problemene ødelegger mye for meg. Jeg føler at det går ut over jobben min, sønnen min og min samboer. Dessuten blir jeg depressiv av dette. Jeg føler meg veldig unormal.Jeg tror ikke at det er depresjon som gjør at jeg ikke får sove. Men får jeg ikke sove så blir jeg deprimert. Altså dersom jeg bare får sove så er det ikke noe i veien med humøret mitt. Det har vel mer utviklet seg til et angstproblem. Når jeg ligger der på natten og ikke får sove - får jeg skikkelig panikk. Jeg hyperventilerer og føler at jeg holder på å bli gal. Hva skal jeg gjøre ? Jeg orker snart ikke å ha det slik mer...

NB ! Jeg ønsker ikke å begynne med noe mer medisiner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72120-s%C3%B8vnproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Forstår at du har det pyton!

Prøv følgende "kjerringråd" :

1. Tenk på noe annet når du skal sove. Det verste du kan gjøre er å tenke at "nå må jeg ikke tenke på xyz" - da tenker du garantert på xyz ! Forsøk heller å telle nedover fra 100 til 0. Når du teller nedover kreves det litt mer av tankene dine enn å telle oppover, og du tvinger deg selv til å tenke på noe annet enn de destruktive takene om at du ikke får sove.

2. Prøv å flytte pupillene frem og tilbake i tilfeldige mønstre under øyelokkene. Gjør raske bevegelser i noen sekunder, og ta en pause i noen sekunder. Du simulerer da øyebevegelsene under såkalt REM-søvn, og faktisk virker dette søvnfremkallende. Selv går jeg rett inn i drømmesøvn når jeg bruker denne metoden.

Prøv !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72120-s%C3%B8vnproblemer/#findComment-355240
Del på andre sider

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Jeg er usikker på hva som kan hjelpe deg, men tenker først og fremst på fysisk aktivitet - helst utendørs i løpet av dagen og avslapningsøvelser etter at du har lagt deg om kvelden.

Mange opplever at søvnen bedres hvis de trener jevnlig. Jevnlig mosjon lindrer også angst eller depresjon.

Det finnes gode bøker og kasseter som lærer deg avspenningsteknikker. En fysioterapeut kan også gi deg nyttige råd om hvordan du lettere slappere av om kvelden når du ønsker å sove.

Et svalt soverom uten støy er også viktig. Man bør unngå oppkvikkende drikker som kaffe eller te om kvelden. En kopp varm sjokolade er et bedre valg.

Ta også en kikk på denne siden:

http://www.nettdoktor.no/helseraad/soevn/

Her er en rekke råd fra en av Norges fremste fagpersoner på søvnproblemer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72120-s%C3%B8vnproblemer/#findComment-357331
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...