Gå til innhold

Mange spm. om parabolantenner (spennende ja...)


Gjest Antenna

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet over en liten slump med penger, og da tenkte jeg at jeg kanskje skulle investere i en parabolantenne.

Så da har jeg et par ting jeg lurer på:

1. Hva koster det? Inbiller meg å ha hørt fra kr 1,- Regner med at man da må ha en eller annen form for abbonnement?

2. Hvor kjøper jeg det? Elkjøp f.eks.?

3. Dekoder - kan jeg kjøpe eller må jeg leie? Har fått med meg ett eller annet om digital dekoder. Det er vel tingen å ha nå. Hva koster det? MÅ jeg ha dekoder?

4. Programpakker. Hvem bestiller jeg disse hos, eller følger det med antenna (ingen spørsmål er for dumme til å stilles er mitt motto).

5. Må jeg betale en månedlig sum for den programpakken jeg bestiller? Hva koster det? Skjønner jo at det har noe med hvilke kanaler jeg velger, men sånn generelt? Obs. trenger ikke ha sportskanal eller alle filmkanaler. Bare basic'ene. (ala det som er grunnpakken på kabel-tv fra telenor)

6. Kan jeg bruke pay-per-view? Har ikke video (ja tenk), så det hadde vært genialt om jeg kunne bestille filmer og se. Hva koster det?

7. Hva blir det sånn totalt i måneden med programpakke, evt, leie av dekoder (hvis jeg ikke får kjøpt da) og alle utgifter. Har ikke mulighet for kabeltv, så det er ikke noe alternativ.

8. Har hørt om noe bredbåndsgreier via satelitt, kan jeg få internett igjennom parabolen? (som sagt, ingen spm. er for dumme...)

Ja, det var alt jeg kom på akkurat nå. Så er det noen som gidder å svare på disse usannsynlig spennende spørsmål, så blir jeg mektig imponert og evig takknemlig.

P.S. Her har dere en gylden mulighet til å briefe med parabolkunnskapene deres he he ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

F eks kr 1 kontant, da må du ha 18 til 24 mnd binding med ca kr 279 pr mnd, altså koster det mer enn 1 kr.

3. Digital dekoder, den analoge forsvinner nå for godt.

4. Programpakker bestilles når du kjøper antenna.

5. Noe tilsvarende grunnpakke koster ca 150- 200 kr pr mnd, men binding koster mer: fra 279 pr mnd inkl filmkanaler da.

6. Ja, koble til telefon og betal kr 49 pr film er det vel.

8. Ikke så gunstig eller enkelt nå for private, og du må ha telefonlinje eller bredbånd åpen samtidig, satelliten kan ikke ta i mot data direkte, men leverere data til deg i sinnsyke hastigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Kjøper du en parabol m/dekoder til full pris kan du velge vekk f.eks filmkanalene. Kjøper du parabol billig (fra kr 1,- til rundt 2000,- i alle fall) har du bindingstid som inkluderer filmkanalene i to til tre år. Dette koster et sted mellom 300 og 400 kroner pr måned. Fungerer omtrent på samme måte som når du kjøper en subsidiert mobiltelefon.

Det er to leverandører å velge mellom, Viasat og Canal Digital. Alle tunere er bundet opp mot en av disse, men du kan ved hjelp av noe de kaller CA-modul se programmer fra begge leverandører gjennom samme tuner. Denne modulen koster rundt 1500 kroner.

Det er bedre å kjøpe enn å leie, jeg har prøvd begge deler - du må nemlig fortsette å leie etter at bindingstida går ut, eller du må kjøpe nytt.

Begge leverandører har en form for pay-per-view, fungerer enkelt og greit via innebygd modem og analog telefonlinje.

Jeg ville kjøpt en Nokia-tuner med innebygd harddisk om jeg skulle valgt i dag.

Du kan kun få internett pr parabol i sentrale strøk, det koster mellom 10 000 - 15 000 i installasjon og 2-3000 kroner pr måned i tillegg.

Mer info her:

http://www.viasat.no

http://www.canaldigital.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...