Gå til innhold

Hva lager man av plommer?


Maya

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et plommetre som i år har en enorm mengde plommer på. Så hva lager man av det?

Spiser plommer for harde livet, men greier umulig å spise opp alt. Det må da være et par hundre kilo på det stakkars treet :o)

Noen forslag?

Hilsen Maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hender vi får noen bæreposer med plommer og da lager jeg alltid plommesyltetøy. Veldig enkelt og utrolig godt på vafler.

Deler plommene i to og fjerner stenen. Koker opp sammen med sukker etter smak.Voilà- deilig plommesyltetøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender vi får noen bæreposer med plommer og da lager jeg alltid plommesyltetøy. Veldig enkelt og utrolig godt på vafler.

Deler plommene i to og fjerner stenen. Koker opp sammen med sukker etter smak.Voilà- deilig plommesyltetøy

Bruk litt Certo eller Jam også. Jeg lager masse syltetøy av plommer hverdt år som jeg igjen bruker i en terte jeg lager. Folk skryter fælt av den, og faren min ringer og maser på den hele tiden. Det er forøvrig svært bra kritikk for etter at Farmor døde så har stort sett alt som er spiselig smakt papp i følge min konservative far. Men terta må jeg stadig lage når han ringer og sier han er 10 minutter unna. Jeg skal finne frem oppskriften så kan du si i fra om du vil ha den. Det gjelder selvfølgelig alle andre som leser dette.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk litt Certo eller Jam også. Jeg lager masse syltetøy av plommer hverdt år som jeg igjen bruker i en terte jeg lager. Folk skryter fælt av den, og faren min ringer og maser på den hele tiden. Det er forøvrig svært bra kritikk for etter at Farmor døde så har stort sett alt som er spiselig smakt papp i følge min konservative far. Men terta må jeg stadig lage når han ringer og sier han er 10 minutter unna. Jeg skal finne frem oppskriften så kan du si i fra om du vil ha den. Det gjelder selvfølgelig alle andre som leser dette.

Hilsen

Da kan du vel også slenge frem en god oppskrift på eplekake i langpanne? Jeg oversvømmes av epler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plommevin, plommekompott, plommesyltetøy? Det er alt jeg vet.

Se etter i en kokebok eller noe, eller søk deg frem på nettet? Har ikke Norge en eller annen etat for sånne grønnsaker og frukter? På linje med Opplysningskontoret for fisk og vilt, og de som har all reklamen for kyllingkjøtt og sånn på tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kan du vel også slenge frem en god oppskrift på eplekake i langpanne? Jeg oversvømmes av epler..

Vel, oppskriften på terte kan du lage med omtrent alt mulig. Vi har brukt fersken/aprikos, Blåbær og også epler, men da eplemos.

Men eplekake kan du lage ganske enkelt.b Prøv denne:

125 gram Smør

1,5 dl sukker

2 egg

2,5 dl mel

1 ts bakepulver

2 ss fløte (Du kan bruke melk i stedet, med en dæsj vaniljesukker)

Epler i tynne båter som er vendt i sukker og kanel.

Lages i springform, 175 grader i ca 40 min.

Prøv den.

Terten derimot er som følger:

200 gram smør

200 gram sukker

400 gram mel

4 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

2 egg

Rør smør og sukker hvitt, bland i alt annet til du har en smørdeig du an elte. Kle en langpanne med blandingen ved å trykke ut deigen på et og et parti. Spar litt deig til gitter. Kle langpannen med valgt syltetøy eller mos av frukt. Som sagt, plommesyltetøy gjør seg svært godt. kle et godt lag for så å kjevle resten av deigen. skjær den i striper som er ca 2 cm brde og legg disse i kryss over pannen. Stekes ved 180 grader i ca 30 minutter.

Kan anbefales! Til og med av min sære far som mener alt som har blitt oppfunnet etter sykkelen er noe svineri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plommevin, plommekompott, plommesyltetøy? Det er alt jeg vet.

Se etter i en kokebok eller noe, eller søk deg frem på nettet? Har ikke Norge en eller annen etat for sånne grønnsaker og frukter? På linje med Opplysningskontoret for fisk og vilt, og de som har all reklamen for kyllingkjøtt og sånn på tv.

Takk for tipsene. Har søkt på nettet og sett i masse kokebøker, så jeg har funnet noe, men tenkte det var noen med noen glupe tips :o)

Det er utrolige mengder, ser du .o)

Og det bare på ett tre!!!

Hilsen Maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender vi får noen bæreposer med plommer og da lager jeg alltid plommesyltetøy. Veldig enkelt og utrolig godt på vafler.

Deler plommene i to og fjerner stenen. Koker opp sammen med sukker etter smak.Voilà- deilig plommesyltetøy

Det hørtes godt ut! I tillegg er det to her i huset som bare eeeelsker vafler :o)

Hilsen Maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, oppskriften på terte kan du lage med omtrent alt mulig. Vi har brukt fersken/aprikos, Blåbær og også epler, men da eplemos.

Men eplekake kan du lage ganske enkelt.b Prøv denne:

125 gram Smør

1,5 dl sukker

2 egg

2,5 dl mel

1 ts bakepulver

2 ss fløte (Du kan bruke melk i stedet, med en dæsj vaniljesukker)

Epler i tynne båter som er vendt i sukker og kanel.

Lages i springform, 175 grader i ca 40 min.

Prøv den.

Terten derimot er som følger:

200 gram smør

200 gram sukker

400 gram mel

4 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

2 egg

Rør smør og sukker hvitt, bland i alt annet til du har en smørdeig du an elte. Kle en langpanne med blandingen ved å trykke ut deigen på et og et parti. Spar litt deig til gitter. Kle langpannen med valgt syltetøy eller mos av frukt. Som sagt, plommesyltetøy gjør seg svært godt. kle et godt lag for så å kjevle resten av deigen. skjær den i striper som er ca 2 cm brde og legg disse i kryss over pannen. Stekes ved 180 grader i ca 30 minutter.

Kan anbefales! Til og med av min sære far som mener alt som har blitt oppfunnet etter sykkelen er noe svineri.

Denne skal prøves!! Takk skal du ha :o)

Hilsen Maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, oppskriften på terte kan du lage med omtrent alt mulig. Vi har brukt fersken/aprikos, Blåbær og også epler, men da eplemos.

Men eplekake kan du lage ganske enkelt.b Prøv denne:

125 gram Smør

1,5 dl sukker

2 egg

2,5 dl mel

1 ts bakepulver

2 ss fløte (Du kan bruke melk i stedet, med en dæsj vaniljesukker)

Epler i tynne båter som er vendt i sukker og kanel.

Lages i springform, 175 grader i ca 40 min.

Prøv den.

Terten derimot er som følger:

200 gram smør

200 gram sukker

400 gram mel

4 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

2 egg

Rør smør og sukker hvitt, bland i alt annet til du har en smørdeig du an elte. Kle en langpanne med blandingen ved å trykke ut deigen på et og et parti. Spar litt deig til gitter. Kle langpannen med valgt syltetøy eller mos av frukt. Som sagt, plommesyltetøy gjør seg svært godt. kle et godt lag for så å kjevle resten av deigen. skjær den i striper som er ca 2 cm brde og legg disse i kryss over pannen. Stekes ved 180 grader i ca 30 minutter.

Kan anbefales! Til og med av min sære far som mener alt som har blitt oppfunnet etter sykkelen er noe svineri.

Takk Pappa Bjørn. Nå er de lagret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så klønete med matlaging, så jeg må få oppskriften av deg :o)

Kan den fryses?

Hilsen Maya

Er egentlig ganske klønete til å lage mat selv, men siterer litt fra Ingrid Espelids rutete kokebok her:

(tar ca 35 min å lage!)

2 dl hvetemel

2-3 ss sukker

1/2 dl hakkede nøttekjerner

75 g margarin el. smør

Fyll:

ca 500 g frukt eller bær

1/2 dl sukker

Bland mel, sukker og nøtter i en bolle. Gni smøret inn med en gaffel,eller smuldre m fingrene.

Skjær frukten i tynne skiver og legg dem i en smurt ildfast form. Strø smuldredeigen over. Serveres med iskrem eller litt vaniljesaus. Holdbar 2-3 dager på kjølig sted. Kan fryses i 3 mnd.

Lykke til da! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ganske klønete til å lage mat selv, men siterer litt fra Ingrid Espelids rutete kokebok her:

(tar ca 35 min å lage!)

2 dl hvetemel

2-3 ss sukker

1/2 dl hakkede nøttekjerner

75 g margarin el. smør

Fyll:

ca 500 g frukt eller bær

1/2 dl sukker

Bland mel, sukker og nøtter i en bolle. Gni smøret inn med en gaffel,eller smuldre m fingrene.

Skjær frukten i tynne skiver og legg dem i en smurt ildfast form. Strø smuldredeigen over. Serveres med iskrem eller litt vaniljesaus. Holdbar 2-3 dager på kjølig sted. Kan fryses i 3 mnd.

Lykke til da! :o)

Takk skal du ha :o)

Det blir jo nesten morsomt å se hva jeg kan få ut av dette :o) Føler meg som den gammeldagse husmoren som driver å safter og sylter. Man får håpe det er noe som går over :o)

Hilsen Maya

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Vi har mye blåplommer og det blir fin saft og syltetøy, ganske universelt egentlig. Mye søtt i seg selv, så du sparer penger til sukker. Hadde jeg bare orka .... jeg er redd trost, veps og maur koser seg med det i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha :o)

Det blir jo nesten morsomt å se hva jeg kan få ut av dette :o) Føler meg som den gammeldagse husmoren som driver å safter og sylter. Man får håpe det er noe som går over :o)

Hilsen Maya

Hehe! Ja, jeg lurte på å ta en liten telefon til mormor eller noe sånt. Hun hadde sansynligvis visst hva man gjør med 50 kg plommer. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...