Gå til innhold

Rehabiliteringspenger/trygd


Dame1365380378

Anbefalte innlegg

Jeg er delvis uføretrygdet. Kan jeg som uføretrygdet gå over på det som heter rehabiliteringspenger, når jeg har vært sykemeldt i 1 år?

(Har en stilling på 60%, 40% uføretrygdet)

Jeg er under utredning og ønsker meg tilbake til arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke få rehabiliteringspenger dersom du ikke har utsikter til å bli helt frisk. Det er ganske vanskelig å få overbevist trygdekontoret om det dersom du allerede er trygdet. Det er i hvert fall min erfaring.

Men du kan få yrkesmessig attføring selv om du har uføretrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke få rehabiliteringspenger dersom du ikke har utsikter til å bli helt frisk. Det er ganske vanskelig å få overbevist trygdekontoret om det dersom du allerede er trygdet. Det er i hvert fall min erfaring.

Men du kan få yrkesmessig attføring selv om du har uføretrygd.

For ordens skyld: Det er ingenting i veien for å få rehab.penger for den delen man ikke er uføretrygdet. Vilkåret er utsikt til _bedring_ av arbeidsevnen, IKKE at det er utsikt til å bli helt frisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld: Det er ingenting i veien for å få rehab.penger for den delen man ikke er uføretrygdet. Vilkåret er utsikt til _bedring_ av arbeidsevnen, IKKE at det er utsikt til å bli helt frisk!

Beklager at jeg svarte feil.

Jeg ble nemlig nektet rehabiliteringspenger fordi jeg ikke hadde mulighet til å bli bedre av min sykdom men yrkesmessig attføring fikk jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg svarte feil.

Jeg ble nemlig nektet rehabiliteringspenger fordi jeg ikke hadde mulighet til å bli bedre av min sykdom men yrkesmessig attføring fikk jeg.

Hvis det ikke var mulighet for å bli bedre, så var det vedtaket for så vidt korrekt nok. Er det HÅP om bedring av arbeidsevnen i forhold til nå-situasjonen så er rehab.penger korrekt. Er det IKKE håp om bedring så skal det i utgangspunktet ikke gis rehab.penger (men ved svært alvorlige lidelser så avslår man selvsagt ikke rehab.penger sånn med en gang selv om det ikke finnes reell mulighet for bedring, SÅ umenneskelig er ikke systemet, heldigvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke var mulighet for å bli bedre, så var det vedtaket for så vidt korrekt nok. Er det HÅP om bedring av arbeidsevnen i forhold til nå-situasjonen så er rehab.penger korrekt. Er det IKKE håp om bedring så skal det i utgangspunktet ikke gis rehab.penger (men ved svært alvorlige lidelser så avslår man selvsagt ikke rehab.penger sånn med en gang selv om det ikke finnes reell mulighet for bedring, SÅ umenneskelig er ikke systemet, heldigvis)

Jeg fikk avslag fordi det ikke var håp om bedring, men nå har det feilt meg det samme i 30 år da.

Men senskader har man lite greie på både hos fastlegen og på trygdekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...