Kitina Skrevet 13. september 2002 Del Skrevet 13. september 2002 Mannen min fikk hjerteinnfarkt i nedre høyre hjertekammer i mai. Hva er det hjertekammeret til? Han er 47 år. I juni fikk han satt inn stenter i to av kransarteriene. Han bruker følgende medisiner: AlbylE 160mg Selozok 100mg Pravachol 40mg Triatec 2.5 mgx2 Ferdig med Plavix 75mg Ved behov Nitroglycerin 0.4mg Har brukt den uten å kjenne bedring noen ganger. Han ble innlagt på sykehuset igjen i juli pga smerter i brystet, men det var ikke infarkt. Han ble utskrevet etter to dager. Han føler seg mye ute av form enda og orker ikke så mye.Han er flink med maten og spiser følgende: Frukt, grønnsaker, magert kjøtt og fisk. Maten stekes i rapsolje. Ikke salt og søtsaker. Han har normal vekt. Hans morfar og mor har begge hatt hjerteinnfarkt. Førstnevnte døde av sitt sjette infarkt. Hans far har hatt tette årer men fått satt inn stenter for noen år siden. Det jeg lurer på er prognosene for min mann. Hva er sannsynligheten for at han får et nytt infarkt og når? Jeg vet dette er et vanskelig spørsmål å svare på, men uvitenheten er min verste fiende. På forhånd takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72279-prognoser-ved-innfarkt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 18. september 2002 Del Skrevet 18. september 2002 Svar til Kitina. Først til diagnosen, som du har misforstått litt. Vi har to hjertekamre : et høyre og et venstre hjertekammer ( i tillegg har vi to forkamre). Det høyre tar imot blod i retur fra kroppen og pumper det ut i lungene, mens det venstre tar imot blod fra lungene og pumper det ut til resten av kroppen. Det venstre kammeret er det kraftigste og mest muskuløse, det blir mest belastet, og er det kammer som blir mest affisert av hjerteinfarkt. Ved såkalt nedreveggsinfarkt (som din mann sannsynligvis har hatt) vil ofte en del av høyre hjertekammer også bli skadet. Den medisinering du anfører er en standardmessig kombinasjon, virker helt adekvat, og er korrekt i de fleste tilfeller. Hvis han ble innlagt påny 1 måned etter sin PTCA med stenting av to kransarterier, vil man måtte mistenke at det kan ha blitt en ny forsnevring i forbindelse med en eller begge stentene, hvilket i så tilfelle som regel gir symptomer 1-3 måneder etter prosedyren. Hvis dette gjentar seg vil det bli aktuelt å gjenta undersøkelsen av ham (angiografi), for å se om man skal gå til ytterligere prosedyre. Prognosen er avhengig av så mange faktorer at den ikke er mulig å angi på sikkert grunnlag. Det forutsettes at pasienten har gjort alt han/hun kan for å redusere alle risikofaktorer for viderutvikling av sykdommen. Slike faktorer er f.eks. røyking, overvekt, blodtrykk, manglende fysisk trening, kolesterol, sukkersyke, etc., i tillegg til at medisineringen (som hos din mann) er overensstemmende med det vi idag vet om dette. Det er sannsynlig at din mann bør gå til regelmessige kontroller, bl.a. med arbeidsbelastningstester, og at han omgående blir revurdert hvis han skulle få flere smerteepisoder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72279-prognoser-ved-innfarkt/#findComment-360270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.