haraldsn Skrevet 20. oktober 2000 Del Skrevet 20. oktober 2000 Jeg har hatt mange flimmeranfall over de siste 4 - 5 år. Nå har jeg svært ofte anfall, i perioder hver dag. Jeg går på medisin(nå bruker jeg daglig tambocor 300 mg, tenomin 100 mg og albyleE 75 mg) Har også fått innlagt pacemaker. Denne behandlingen har jeg ikke stor nytte av. (Jeg har skrevet to innlegg tidligere under navnet haraldsn) Jeg viser til artiklen Atriflimmer på doktoronline skrevet av Lars Aabakken. 1. Under ÅRSAK til flimmer står det: "Vanligste årsak er imidlertid forsnevring i hjertets egne årer.." Kan forsnevring i hjertets egne årer undersøkes og påvises hos en pasient? Hvordan foregår eventuelt dette? 2. Under FOREKOMST står det: "De fleste flimmeranfall normaliseres av seg selv til å begynne med, men etterhvert vil denne selvhelende tendensen avta, og flimmeret bli mer permanent. Videre står det under FORLØP: "Dette er varierende. Noen får ett eller noen få, korte anfall. Andre har stadige flimmeranfall, og hos ENKELTE blir flimmer permanent" Jeg mener disse to sitatene er motstridende. Kan det sies noe om sansynligheten hvordan flimmer, som det ikke er funnet noe årsak til, vil utvikle seg? 3. Den 25. september i år gikk Medtronic ut med sin MEDTRONIC JEWEL® AF IMPANTABLE CARDIOVERTER DEFIBRILLATOR (ICD) TO SERVE PATIENTS WHO HAVE ONLY ATRIAL FIBRILLATION. Dette apparatet har en rekke algoritmer innebygd for å motvirke flimmeranfall. Hvor lovende er denne? Kan man håpe å få innlagt denne i løpet av det neste halve året? Med hilsen haraldsn 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7229-hjerteflimmer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 23. oktober 2000 Del Skrevet 23. oktober 2000 Svar til Haraldsn. Vi har vært inne på det meste av dette tidligere. Det synes ike som om den medisinering du p.t. får har noen effekt på forekomsten av flimmeranfall. Sannsynligvis vil den likevel gi deg en viss frekvensreduksjon (puls) når du har forkammerflimmer. Indikasjonen for din pacemaker har vi tidligere diskutert, og jeg antar at det var p.g.a. et påvist hjerteblokk. Hjertets kransårer kan undersøkes ved hjelp av røntgen-undersøkelse (såkalt coronar angiografi). Man kan få en indikasjon på at det er forsnevringer i disse ved f.eks. scintigrafi (isotopundersøkelse) eller stress-ekkokardiografi. Det synes ikke å være noe motstridende i forløpsbeskrivelsen av forkammerflimmer : det er ikke mulig å si noe om prognosen for den enkelte hvis den oppstår uten påvisbar hjertesykdom. Men - på grunnlag av forløpet vil man kunne lage en prognose et stykke ut i forløpet. Det er flere produsenter av pacemakere som har algoritmer (teoretiske prosedyrer) for pacing av atrieflimmer. De går stort sett ut på at man ved blokk kan være tidlig ute med profylaktisk (forebyggende) pacing i forkammeret/eller evt. begge forkamre, og på den måten hindre enkelte flimmeranfall å kunne utvikle seg. Foreløpig har vi små tall og liten erfaring (world wide), men apparaturen er tilgjengelig også i Norge. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7229-hjerteflimmer/#findComment-36523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.