Gå til innhold

Oversettelse - dansk til norsk


kie

Anbefalte innlegg

Hva betyr "ilt"?

Regner med at det er viktig, siden ordet går igjen i anatomiboka mi.

Har en følelse av hva det er, men vil ikke ta sjansen på å gjette til eksamen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette med "luft" på norsk, dansk og svensk er litt morsomt. På dansk heter det "ilt", som betyr "vondt" på mange norske dialekter. Og på svensk heter det "syre". Jeg hadde en svensk foreleser, nylig flyttet til Norge for å undervise, som pr. epost anbefalte oss elever å ta pauser og få litt luft til hodet av og til, det ville hjelpe oss å få et nytt perspektiv på stoffet etterpå. Uskyldig nok, når man leser det i norsk oversettelse. Men på svensk:

"Ha en god helg, och kom ihåg att ta en paus när ni tror er kört fast. Hjärnan behöver syre, och problemet behöver kanske ses från en ny infallsvinkel."

*flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med "luft" på norsk, dansk og svensk er litt morsomt. På dansk heter det "ilt", som betyr "vondt" på mange norske dialekter. Og på svensk heter det "syre". Jeg hadde en svensk foreleser, nylig flyttet til Norge for å undervise, som pr. epost anbefalte oss elever å ta pauser og få litt luft til hodet av og til, det ville hjelpe oss å få et nytt perspektiv på stoffet etterpå. Uskyldig nok, når man leser det i norsk oversettelse. Men på svensk:

"Ha en god helg, och kom ihåg att ta en paus när ni tror er kört fast. Hjärnan behöver syre, och problemet behöver kanske ses från en ny infallsvinkel."

*flire*

hehe!

*flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oksygen/surstoff er det oversett med i her på nettet. Søkte på nordisk ordbok.

Da var det det jeg trodde, ja :-)

Takk for hjelpen!

Har du forresten link til denne ordboka?

Med pensum på dansk kan det hende jeg trenger mer avklaringer etterhvert. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med "luft" på norsk, dansk og svensk er litt morsomt. På dansk heter det "ilt", som betyr "vondt" på mange norske dialekter. Og på svensk heter det "syre". Jeg hadde en svensk foreleser, nylig flyttet til Norge for å undervise, som pr. epost anbefalte oss elever å ta pauser og få litt luft til hodet av og til, det ville hjelpe oss å få et nytt perspektiv på stoffet etterpå. Uskyldig nok, når man leser det i norsk oversettelse. Men på svensk:

"Ha en god helg, och kom ihåg att ta en paus när ni tror er kört fast. Hjärnan behöver syre, och problemet behöver kanske ses från en ny infallsvinkel."

*flire*

*LOL*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var det det jeg trodde, ja :-)

Takk for hjelpen!

Har du forresten link til denne ordboka?

Med pensum på dansk kan det hende jeg trenger mer avklaringer etterhvert. ;-)

Have you survived the hyttingtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Have you survived the hyttingtur?

Såvidt ;-)

Har satt opp et nytt system med tittel til de gærne hjelperne mine på bokprat, da. Klarte jo ikke å ta heeelt fri!

Ja, også har jeg lest 2 hele sider i anatomiboka og kjøpt meg et helt eget skrivebord. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt ;-)

Har satt opp et nytt system med tittel til de gærne hjelperne mine på bokprat, da. Klarte jo ikke å ta heeelt fri!

Ja, også har jeg lest 2 hele sider i anatomiboka og kjøpt meg et helt eget skrivebord. :-)

Tittel?

*spisse ører*

Retz - The very best? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...