Gå til innhold

Nei til julefeiring!!!


Gjest julehater

Anbefalte innlegg

Gjest julehater

Tenk, allerede nå - mens vi enda nyter sommeren - er det noen som har begynt å tenke på julefeiringa. Snakker om julegaveinnkjøp, juleribba osv. Noe må være alvorlig galt spør du meg. Jeg synes det er ille nok senere på høsten med alt julehysteriet.

Selv er jeg oppvokst i Jehovas Vitner.De feirer som kjent ikke jul. Jeg og min familie er ikke lenger med der, er uenig i det meste, men en ting holder jeg med dem i - julefeiringa er en styggedom!! Og har i hvertfall ingenting med kristendom å gjøre.

Er det noe jeg er glad for, så er det at jeg har sluppet å vokse opp med "billige" dyre julefeiringer.

Vi har selv 4 barn, og de har aldri deltatt i noen julefeiring. Det har de nok ikke tatt noen skade av. Vi har helt andre verdier i vår familie. I juleferien reiser vi på hytta på fjellet og bruker tiden til hyggelig familiesamvær, spiller spill, hygger oss med vanlig sunn og god mat, går turer, aker og gir hverandre godhet og omsorg.Vi kommer uthvilte og tilfredse hjem fra juleferie, mens andre føler de ikke har hatt ferie i det hele tatt.De fleste vi kjenner er utslitte,

overspiste, fordrukne,har gjennomlevd krangler både i kjernefamilien og den utvidede familiekretsen. Søplebøttene er allerede fulle av ødelagte julegaver, unger og voksne er sure for at de ikke fikk det de ønsket seg mest, man har allerede vært på mange bytterunder i overfylte romjulsbutikker osv. Dette kan umulig være annet enn satans verk!!

Ille er det at denne galskapen og massesugggesjonen begynner allerede på høsten. Vi har virkelig hatt problemer med å beskytte våre barn mot dette. Men vi har laget hyggelige hjemmekvelder hvor vi strikker og syr og lager andre ting som vi sender til barnehjem vi har kontakt med i Polen. Vi kjøper også inn tannbørster, såpe og andre toalettartikler som de har stor mangel av på barnehjemmene. Og føler ekte juleglede ved å gi nyttige og brukbare ting til barn som virkelig trenger det. Vi føler oss ikke hellige eller fromme fordi vi gjør dette. Det er for å tilfredsstille vårt eget behov for gjøre noe for andre, og forat barna skal bli opptatt av noe annet enn de juleforberedelsene som foregår i andre hjem, på skolen i barnehagen osv. osv. På skolen får de også lage ting som de kan sende med til Polen. Det er et stort problem at det nesten ikke foregår undervisning i desember - alt er fokusert på jula.

Jeg kunne sagt mye mer - men innlegget er allerede for langt.Nå er jeg spent på å høre andres synspunkter. Er det virkelig bare vi som opplever jula slik den vanligvis feires som galskap? Eller er andre av samme mening? Skulle ønske noen som er med på det tradisjonelle julemaset ville fortelle om hvorfor de har glede av det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kunne ikke vært mer enig!!! "Julefreden" som jeg kjente ett snev av i "gamle dager" er gått til helvete i ett kommersiellt ragnarokk som jeg begynner å grue meg til i oktober hvert år. Har lenge lurt på hvordan jeg skulle komme meg unna dritten, men er "lenket" fast til familietradisjoner og dritt. Pføy!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du bare sitte der med prektigheten din og la oss andre fråtse da?

Forresten er det bare piss at jula liksom er en kristen sak. Den har vært en hedensk tradisjon siden tidenes morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg eeelsker julen jeg da - og mener at det kommer akkurat an på hva du gjør det til selv. Det høres jo ut som om dere har funnet deres måte å tilbringe julen på, selv om dere ikke feirer, så har dere jo ferie og bruker tiden på familien.

Det er nettopp det som er jul for meg. Å kose meg sammen med de jeg er glad i, vi bor langt unna så det er ikke så ofte jeg ser dem. Jeg er overhode ikke kristen, men likevel syns jeg julen er en fin tid. Vi spiser god mat, spiller spill og koser oss sammen. Det er ingen som tvinger noen til å ha ribbe, pinnekjøtt og lutefisk i to uker i strekk, hvis folk fråtser og overspiser så har de vel ingen andre enn seg selv å skylde på...?

Julegaver syns jeg også er helt topp. Jeg føler ikke at jeg blir påvirket av noe kjøpepress, jeg gir fordi jeg har lyst - og jeg koser meg når jeg er ute og handler julegaver. Jeg har aldri gitt mer enn lommeboken tillater, noen år har det blitt hjemmelavde ting, og andre år igjen har det blitt temmelig dyre gaver. Jeg syns det er en ypperlig anledning til å gjøre litt stas på de som betyr noe for meg. Nå kan du si at det må ikke være jul for at man skal kunne gi gaver, men det har så lett for å bare bli med tanken ellers. Jeg gir ofte blomster og slikt uten at det er noen spesiell anledning også. Og det vet jeg mange som setter pris på.

Jeg pleier å handle julegaver tidlig da, så unngår jeg det verste julerushet. Det er jo ikke til å komme fra at det hersker noe kaotiske tilstander rundt om i butikkene når datoen nærmer seg den 24....

De siste ukene før jul bruker jeg heller til å lage pepperkakehus sammen med mann og barn, vi lager juledekorasjoner, synger julesanger, baker julekaker, hjelper bestemor med julevasken osv. osv. Kjempekoselig!!

Og om noen føler at de MÅ kjøpe større og dyrere for hvert år, så er det jo bare å begynne med seg selv? Begrense seg litt, og ikke la seg rive med av kjøpehysteriet. Da blir det også gjerne til at man bare rasker med seg noe i siste liten, som bestemor slett ikke har bruk for, hun har jo både varmedyne og fotbad med massasje fra før av...

Små personlige gaver er mye bedre. Og barna syns det er kjempestas å gi tante hjemmelavd konfekt, og en liten såpe med et skjell inni som de selv plukket på stranden i sommer. Veldig koselig å få også!

Og så er vi ute på skitur, går julebukk, besøker en ensom gammel dame som er naboen til farmor og farfar, går på julebingo, lager engler i snøen, og på nyttårsaften brenner vi stjerneskudd mens vi ser på alle rakettene (DER har du bortkastede penger spør du meg...Fatter ikke vitsen med å bruke hundrevis av kroner som går opp i røyk, når naboen uansett har kjøpt kjempebomber og 40 forskjellige raketter slik han har gjort de 20 siste årene, er vel ikke SÅ stas å få tenne på lunta...?)

Ja, så konklusjon: Jeg liker julen, fordi den gir meg mulighet til å være sammen med de som betyr mest for meg. Og jeg får vist at jeg setter pris på dem, og vi koser oss masse, masse sammen!

Og så får den meg til å holde ut hele høsten, hva skulle vi gjort uten juleferie? Gledet oss til neste sommer, det er aaaltfor lenge til jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du bare sitte der med prektigheten din og la oss andre fråtse da?

Forresten er det bare piss at jula liksom er en kristen sak. Den har vært en hedensk tradisjon siden tidenes morgen.

Julen som den er nå er en blanding av kristen og "hedensk" feiring. En salig en, sådan :-)

"..............."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julen som den er nå er en blanding av kristen og "hedensk" feiring. En salig en, sådan :-)

"..............."

Jeg for min del "hedner" så mye jeg orker. *ondskapsfull*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungene opplever kanskje ingen skade som følge av manglende julefeiring, men du verden så mange flotte juleminner de går glipp av.

Jeg ville ikke for alt i verden gått glipp av våre familiesammenkomster hos bestemor og bestefar når vi var små. Hele slekta, liten som stor, god mat, åpning av julegaver, latter og sang, og det og i det hele tatt være sammen med _hele_ familien og hygge seg.

Nei, dere tar sikkert ikke skade av det, men unga dine går utvilsomt glipp av noe som alle barn fortjener å oppleve, glede seg til store deler av høsten, og tenke på når julen er over, for ikke å snakke om alle de minnene man sitter igjen med som voksen.

At det ikke har noe med kristendommen å gjøre gir vel egentlig jeg faen i da jeg ikke er videre relgiøs, men hyggelig er det lell.

Nå som voksen, uten egne barn, så ser jeg - som deg - ikke noe spesielt med julen, men julen er for barna, og det ser det ut som om du har glemt.

Jeg tror ikke dine barn har glemt det, når de i ukene før jul snakker om det på skolen, og når de kommer tilbake på skolen etter jul blir spurt av alle de andre elevene hva de fikk til jul.

Men det er slitsomt for deg, og da forstår jeg selvsagt at du tar fra dem denne gleden og alle de gode minnene de ville sitti igjen med senere i livet, overført til sine barn som igjen fører tradisjonen videre med sine barn, i generasjon etter generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene opplever kanskje ingen skade som følge av manglende julefeiring, men du verden så mange flotte juleminner de går glipp av.

Jeg ville ikke for alt i verden gått glipp av våre familiesammenkomster hos bestemor og bestefar når vi var små. Hele slekta, liten som stor, god mat, åpning av julegaver, latter og sang, og det og i det hele tatt være sammen med _hele_ familien og hygge seg.

Nei, dere tar sikkert ikke skade av det, men unga dine går utvilsomt glipp av noe som alle barn fortjener å oppleve, glede seg til store deler av høsten, og tenke på når julen er over, for ikke å snakke om alle de minnene man sitter igjen med som voksen.

At det ikke har noe med kristendommen å gjøre gir vel egentlig jeg faen i da jeg ikke er videre relgiøs, men hyggelig er det lell.

Nå som voksen, uten egne barn, så ser jeg - som deg - ikke noe spesielt med julen, men julen er for barna, og det ser det ut som om du har glemt.

Jeg tror ikke dine barn har glemt det, når de i ukene før jul snakker om det på skolen, og når de kommer tilbake på skolen etter jul blir spurt av alle de andre elevene hva de fikk til jul.

Men det er slitsomt for deg, og da forstår jeg selvsagt at du tar fra dem denne gleden og alle de gode minnene de ville sitti igjen med senere i livet, overført til sine barn som igjen fører tradisjonen videre med sine barn, i generasjon etter generasjon.

Bra skrevet, fikk nesten tårer i øynene jeg nå, når jeg tenker på de barna som går glipp av alle de flotte juleminnene *snufs*

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene opplever kanskje ingen skade som følge av manglende julefeiring, men du verden så mange flotte juleminner de går glipp av.

Jeg ville ikke for alt i verden gått glipp av våre familiesammenkomster hos bestemor og bestefar når vi var små. Hele slekta, liten som stor, god mat, åpning av julegaver, latter og sang, og det og i det hele tatt være sammen med _hele_ familien og hygge seg.

Nei, dere tar sikkert ikke skade av det, men unga dine går utvilsomt glipp av noe som alle barn fortjener å oppleve, glede seg til store deler av høsten, og tenke på når julen er over, for ikke å snakke om alle de minnene man sitter igjen med som voksen.

At det ikke har noe med kristendommen å gjøre gir vel egentlig jeg faen i da jeg ikke er videre relgiøs, men hyggelig er det lell.

Nå som voksen, uten egne barn, så ser jeg - som deg - ikke noe spesielt med julen, men julen er for barna, og det ser det ut som om du har glemt.

Jeg tror ikke dine barn har glemt det, når de i ukene før jul snakker om det på skolen, og når de kommer tilbake på skolen etter jul blir spurt av alle de andre elevene hva de fikk til jul.

Men det er slitsomt for deg, og da forstår jeg selvsagt at du tar fra dem denne gleden og alle de gode minnene de ville sitti igjen med senere i livet, overført til sine barn som igjen fører tradisjonen videre med sine barn, i generasjon etter generasjon.

Du blir nok en god og snill far, SierDuDet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra skrevet, fikk nesten tårer i øynene jeg nå, når jeg tenker på de barna som går glipp av alle de flotte juleminnene *snufs*

:)

Det er ikke lenge til jul nå vet du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir aldri sliten av julefeiring, fordi jeg bare gjør det som vi alle syns er koselig. Jeg slakter ikke, eller lager blodpølser seøv og sånn :-)

Jula er ikke mer enn litt pynt i huset, tradisjonell mat, musikk, Kalle Anka, Julenissen og snikker Andersen, gaver til barna og fri fra jobben :-)

Og GLØGG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne ikke vært mer enig!!! "Julefreden" som jeg kjente ett snev av i "gamle dager" er gått til helvete i ett kommersiellt ragnarokk som jeg begynner å grue meg til i oktober hvert år. Har lenge lurt på hvordan jeg skulle komme meg unna dritten, men er "lenket" fast til familietradisjoner og dritt. Pføy!!!

Hva er det du syns er mest slitsomt da? - Jeg merker ikke noe til det der jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir aldri sliten av julefeiring, fordi jeg bare gjør det som vi alle syns er koselig. Jeg slakter ikke, eller lager blodpølser seøv og sånn :-)

Jula er ikke mer enn litt pynt i huset, tradisjonell mat, musikk, Kalle Anka, Julenissen og snikker Andersen, gaver til barna og fri fra jobben :-)

Og GLØGG!

Jula er oppskrytt. Kjempegreier når man er barn - men som voksen er det mest blitt "ekstra fridager" å hente seg inn på. Dessuten er den alt for kort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: "Ille er det at denne galskapen og massesugggesjonen begynner allerede på høsten"

Enda verre er det når man fødes inn i Jehovas Vitner og dette begynner allerede fra dag 1....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...