Gå til innhold

Jobb: Selvstendig kontra ansatt


Gjest Arbeidsmann

Anbefalte innlegg

Gjest Arbeidsmann

Min arbeidsgiver vil at jeg som ansatt skal registrere meg som selvstendig næringsdrivende og jobbe videre som før. Jeg vet at det er ulemper og fordeler med det, men er det noe jeg ikke har tenkt på ? Jeg får ikke dagpenger ved arbeidsløshet av det jeg tjener, jeg har ikke rettigheter etter arbeidsmiljøloven og sykelønnsordingen er ikke så fordelaktig. Men er det mer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ganske lett å kvitte seg med deg. Arbeidsgiver har vel ikke noe særlig arbeidsgiveransvar - og kan dermed behandle deg deretter.

Jeg hadde kun vurdert det hvis lønnen var så god at jeg ikke kunne la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det er mange parametre, loven og dine rettighter som arbeidstaker i Norge er meget sterke. Jeg tror timelønna burde tredobles, du burde tegne ekstra sykeforsikring og se på din alder og helse, er du ung er det greit, men eldre burde kanskje ikke gå for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler faktisk mer skatt som selvstendig næringsdrivende, og denne forskjellen skal gå til folketrygden. Men som du nevnte, du får mindre igjen for de pengene du betaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepenger og ekstra pensjon må du fikse selv.

Fordelen er at du er din egen herre og kan bestemme hvor mye du vil jobbe, når og hvor mye du tar betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...