Markmus Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Dette går ikke lenger! Jeg føler meg mer og mer deprimert. På 7 år har jeg gått opp rundt 50 kilo og nå, etter å ha født et barn, kjenner jeg det fysisk på kroppen. Har ofte vondt i ryggen og er stokk stiv i beina etter å ha sittet litt i sofaen eller på en stol. Det er nesten håpløst å finne klær i butikken og sexlivet er bånn. Men jeg kan ikke begynne på en slankekur uten profesjonell hjelp. Har alltid vært stor, men nå har vekta passert 130 kilo og jeg begynner nå å bli seriøst bekymret for helsa mi. Hvordan må jeg gå fram for å få riktig hjelp til motivasjon, trening og kosthold? En ny måned er en ny kilo og jeg er bare 24 år, så dette vil ende katastrofalt om jeg ikke gjør noe nå! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72436-vekten-bare-%C3%B8ker-n%C3%A5-m%C3%A5-jeg-ha-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dimi Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 www.libra-helse.no Anbefales! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72436-vekten-bare-%C3%B8ker-n%C3%A5-m%C3%A5-jeg-ha-hjelp/#findComment-355165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Du burde ta det opp med fastlegen din og bli henvist til en sånn ernæringsekspert på sykehus. Så lager dere i fellesskap et opplegg, og du får oppfølging hele veien. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72436-vekten-bare-%C3%B8ker-n%C3%A5-m%C3%A5-jeg-ha-hjelp/#findComment-355166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kalina Skrevet 15. september 2002 Del Skrevet 15. september 2002 Hei Markmus - fatt mot! Jeg har sett mange få vektproblemer under kontroll ved å legge om kosten. Når det gjelder såpass høy overvekt vil jeg fraråde lavkalori/fettfattig kost, og heller satse på mer proteinrik mat og mat uten høy glykemisk indeks. Sjekk ut boken til Fedon Lindberg, Michel Montignac eller/og Robert Atkins. vet at mange er skeptiske til slike opplegg, men det kommer stadig nye argumenter og bevis for at man bør passe på å regulere insulinmengden i blodet for å forebygge overvekt og for å gå ned. Selv følger jegpronsippene til Dr. Diana Schwarzbein (har skrevet boken "The Schwarzbein Principle"). Hun mener overvekt og sykdommer ofte er hormonelt betinget. Man kan kontrollere hormonene gjennom levesett (mat og mosjon). Boken hennes anbefales! Ikke bare går man ned i vekt ved en slik kostomlegging, man får bedre humør og mer energi. Spis f.eks. en eggeomelett til frokost (med tomat, squash og sopp, feks.). Spis en kyllingsalat til lunsj (med dressing lavet av olivenolje, seterømme eller majones). Spis en liten bit sjokolade søtet med fruktsukker på ettermiddagen. Til middag kan man spise biff med salat, eller fisk og spinatstuing, eller kjøttgryte. Dette er bare en pekepinn på hva man kan spise. Noen har det enda strengere, dvs. at de ikke har noe særlig mer enn 20 gram karbohydrater i begynnelsen. Det må du avgjøre i samråd med din lege. Men finn en som er enig i disse prinsippene (f.eks. dr Lindberg). Det finnes mange varianter av lav-karbohydrat-opplegg - noen tillater så mye mat du orker, bl.a ubegrenset med fett 8tilmed smør og annet mettet fett), mens andre er mer strenge. Finn et opplegg som passer deg! Selv følger jeg som sagt prinsippene til Dr. schwarzbein, som har skrevet forordet i Suzanne Somers sine bøker. Har hennes bøker og de er veldig lette å forstå (samme opplegg som Schwarzbein). Hun har fenomenal suksess i USA, og har egen web-side som er veldig nyttig: www.suzannesomers.com Her kan du finne oppskrifter, tips og spørre andre "somersizere" til råds. På forumet "Helping each other" finner du mange likesinnede som finner støtte hos hverandre. Jeg vil anbefale deg å kjøpe særlig "Eat, Cheat and Melt the fat away" eller "Get Skinny on Fabulous Food". De høres kanskje useriøse ut, men de er backet opp av Dr. Schwarzbein (en kjent spesialist på hormoner/endokrionlogi i USA). Dette ble langt - hvis du er interessert kan jeg godt forklare hovedprinsippene for deg - jeg vet at det funker (bare se under "Photo album" på websidene til Somers). Si ifra da, hvis du vil ha mer info, så kan jeg godt maile deg det! Håper du finner et opplegg du blir fornøyd med! Og ikke gi opp! Lykke til. Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72436-vekten-bare-%C3%B8ker-n%C3%A5-m%C3%A5-jeg-ha-hjelp/#findComment-355677 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Markmus Skrevet 15. september 2002 Forfatter Del Skrevet 15. september 2002 Hei Markmus - fatt mot! Jeg har sett mange få vektproblemer under kontroll ved å legge om kosten. Når det gjelder såpass høy overvekt vil jeg fraråde lavkalori/fettfattig kost, og heller satse på mer proteinrik mat og mat uten høy glykemisk indeks. Sjekk ut boken til Fedon Lindberg, Michel Montignac eller/og Robert Atkins. vet at mange er skeptiske til slike opplegg, men det kommer stadig nye argumenter og bevis for at man bør passe på å regulere insulinmengden i blodet for å forebygge overvekt og for å gå ned. Selv følger jegpronsippene til Dr. Diana Schwarzbein (har skrevet boken "The Schwarzbein Principle"). Hun mener overvekt og sykdommer ofte er hormonelt betinget. Man kan kontrollere hormonene gjennom levesett (mat og mosjon). Boken hennes anbefales! Ikke bare går man ned i vekt ved en slik kostomlegging, man får bedre humør og mer energi. Spis f.eks. en eggeomelett til frokost (med tomat, squash og sopp, feks.). Spis en kyllingsalat til lunsj (med dressing lavet av olivenolje, seterømme eller majones). Spis en liten bit sjokolade søtet med fruktsukker på ettermiddagen. Til middag kan man spise biff med salat, eller fisk og spinatstuing, eller kjøttgryte. Dette er bare en pekepinn på hva man kan spise. Noen har det enda strengere, dvs. at de ikke har noe særlig mer enn 20 gram karbohydrater i begynnelsen. Det må du avgjøre i samråd med din lege. Men finn en som er enig i disse prinsippene (f.eks. dr Lindberg). Det finnes mange varianter av lav-karbohydrat-opplegg - noen tillater så mye mat du orker, bl.a ubegrenset med fett 8tilmed smør og annet mettet fett), mens andre er mer strenge. Finn et opplegg som passer deg! Selv følger jeg som sagt prinsippene til Dr. schwarzbein, som har skrevet forordet i Suzanne Somers sine bøker. Har hennes bøker og de er veldig lette å forstå (samme opplegg som Schwarzbein). Hun har fenomenal suksess i USA, og har egen web-side som er veldig nyttig: www.suzannesomers.com Her kan du finne oppskrifter, tips og spørre andre "somersizere" til råds. På forumet "Helping each other" finner du mange likesinnede som finner støtte hos hverandre. Jeg vil anbefale deg å kjøpe særlig "Eat, Cheat and Melt the fat away" eller "Get Skinny on Fabulous Food". De høres kanskje useriøse ut, men de er backet opp av Dr. Schwarzbein (en kjent spesialist på hormoner/endokrionlogi i USA). Dette ble langt - hvis du er interessert kan jeg godt forklare hovedprinsippene for deg - jeg vet at det funker (bare se under "Photo album" på websidene til Somers). Si ifra da, hvis du vil ha mer info, så kan jeg godt maile deg det! Håper du finner et opplegg du blir fornøyd med! Og ikke gi opp! Lykke til. Klem fra Takk for innlegget ditt. Har tittet mye på Dr. Lindberg sitt opplegg fordi jeg vet at det er stor kjanser for at jeg har insulinressistens. Derfor vet jeg at det vil bli viktig med slike dietter, men jeg kan ikke hive meg på etter en bok alene. Takk for tipsene på netsteder og jeg skal ta en titt. men uten en lege i ryggen på dette tør jeg ikke gjøre noe på egenhånd for det har gått fullstendig galt ørten ganger før. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72436-vekten-bare-%C3%B8ker-n%C3%A5-m%C3%A5-jeg-ha-hjelp/#findComment-355727 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kalina Skrevet 15. september 2002 Del Skrevet 15. september 2002 Takk for innlegget ditt. Har tittet mye på Dr. Lindberg sitt opplegg fordi jeg vet at det er stor kjanser for at jeg har insulinressistens. Derfor vet jeg at det vil bli viktig med slike dietter, men jeg kan ikke hive meg på etter en bok alene. Takk for tipsene på netsteder og jeg skal ta en titt. men uten en lege i ryggen på dette tør jeg ikke gjøre noe på egenhånd for det har gått fullstendig galt ørten ganger før. Hilsen Hei igjen Markmus. Det tror jeg er en veldig fornuftig innstilling - mitt råd var egentlig bare å ikke hive deg på tradisjonelle lavkaloridietter fordi jeg tror disse gjør mer skade enn nytte i lengden, særlig hvis man har insulinresistens og/eller sliter med alvorlig overvekt. Et pluss med Lindberg etc. er at man kan spise masse god mat og slipper å gå rudt i svime pga for lavt blodsukker! Ønsker deg alt godt. Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72436-vekten-bare-%C3%B8ker-n%C3%A5-m%C3%A5-jeg-ha-hjelp/#findComment-355740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
massi Skrevet 15. september 2002 Del Skrevet 15. september 2002 Hei! Jeg har også slitt med vekta, det har jeg gjort i seks år. Det begynte når jeg gikk gravid med første mann, da gikk jeg opp 10 kilo på en måned pga svangerskapsforgiftning. Jeg har prøvd å gå ned i vekt flere ganger etter det. For endte på 130-140 kilo. Jeg har fått mange sleng bemerkninger om vekta mi, men jeg har allikevel ikke klart å gå ned i vekt. Før nå. Jeg kuttet ut potetchips og andre snoperier, og tenkte litt mer på hva jeg puttet i munnen. Så siden jeg fødte barn nummer tre i februar så har jeg vel gått ned i hvertfall 30 kilo. Mannen min som ikke veide så mye, gjorde akkurat det samme og han har gått ned 11 kilo siden mai. Jeg håper dette kanskje kan hjelpe deg. Lykke til! Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72436-vekten-bare-%C3%B8ker-n%C3%A5-m%C3%A5-jeg-ha-hjelp/#findComment-355820 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christian Anker, spesialist i allmennmedisin Skrevet 17. september 2002 Del Skrevet 17. september 2002 Jeg foreslår at du i første omgang kontakter legen din for en vurdering av din helse. Dersom det ikke foreligger en medisinsk årsak til ditt vektproblem eller den har fått medisinske følger som krever behandling først, kan du overveie å forsøke legemidler som påvirker opptaket av fett i kroppen (Xenical) eller som reduserer apetitten (Reductil). De kan gi en relativt god effekt, hvis de ledsages av endringer i kosthold. Grete Roede holder bra kurs som du kan vurdere å delta på. Ved siden av endringer i kostholdet er det som regel nødvendig å øke det fysiske aktivitetsnivået. Her er noen treningstips: - Mange bekker små gjør en stor å. Husk derfor hverdagens små trimmuligheter. Bruk trapper og unngå heiser. Spaser eller sykle til jobben, butikken, venner, kino og lignende. Det totale energiforbruk er det samme enten du går eller løper. Det er avstanden du tilbakelegger som er avgjørende. - Det viktigste er at du finner en treningsform som du trives med slik at du har glede av treningen og ikke gruer deg til neste gang. Mange synes de oppnår best resultater ved å delta i en gruppe fordi det føles litt mer forpliktende, og det er hyggelig å treffe de andre. - Begynn forsiktig. Etterhvert kan du mosjonere oftere og lengere. Ikke tren for hardt. - Velg en treningsform der du beveger store deler av kroppen din. Da oppnår du best resultater. Du forbruker vanligvis lite kalorier hvis du bare trener med vekter. - Dersom du er svært overvektig bør du prøve mosjonsformer der du ikke behøver å bære kroppsvekten din. Sykling, svømming eller vanngymnastikk er godt egnet. - Ta fri fra treningen et par dager hver uke, så går du ikke så lett lei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/72436-vekten-bare-%C3%B8ker-n%C3%A5-m%C3%A5-jeg-ha-hjelp/#findComment-357512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.