Gå til innhold

Astma medesin og graviditet.

Anbefalte innlegg

Jeg har etter min første fødsel reagert på enkelte katter og hunder, og gnagere.

Jeg får hosteanfall og deretter tettner brystet seg.

Jeg fikk en inhalertube i form av pulver av legen (Oxis) tror jeg den het, men da jeg ble gravid igjen spurte jeg legen om den var farlig for fosteret.

Jeg fikk en ny resept.

Oxis tok bort plagene umiddelbart og de kom kke tilbake så sant jeg ikke koset med dyret det gjalt.

Jeg har ikke brukt medesin på lenge men nå er jeg på ferie på Vestlandet og her reagerer veldig på hund, jeg har ikke sett hundene, men eierene har koset med hunden før de kom innom på besøk og jeg reagerte veldig raskt.

Jeg løste da inn resepten og fikk Lomudal 5mg/dos/annos

Da jeg leste på pakken så stod det ingen ting om amming og graviditet eller bivirkninger.

Det stod også at jeg skulle ta 2 inhalasjoner intil 4 ganger i døgnet.

Jeg er ikke stort plagen da jeg holder meg unna de dyrene jeg vet jeg reagerer på og jeg er ute etter en medesin som tar bort plagene umiddelbart.

Denne er kun forebyggende.

Jeg har heller ikke tatt noe allergi sjekk, derfor synes jeg det er litt rart at eg for behandlig etter hva jeg sier og ikke blir undersøkt.

Han regnet sikkert med at det er astma fordi så og si alle i min familie har astma + min sønn på 1 år.

Jeg tetner også til i svømmehaller og når jeg får såkalt "latterkrampe"

Kan du betrygge meg ved bruk av denne medesinen da jeg er gravid i 22 uke, og jeg ammer, og om det finnes en medesin med umiddelbar virkning som gravide kan ta, da jeg ikke liker å ta medesiner over lengre tid.

Og er det sannsynelig at jeg har fått astma, var aldri plaget av noe før etter fødselen, er 23..

På forhand takk for hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7244-astma-medesin-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Emmely

Det er ikke farlig å bruke inhalasjonsmedisin som f.eks. Oxis når du er gravid eller ammer. Så lenge du bruker anbefalte doser er det ikke så store mengder som går over i blodet at det har betydning for fosteret og brystmelken. I din situasjon ville jeg nok helst brukt en kortvirkende astmamedisin (Bricanyl, Ventoline eller liknende), men Oxis er OK hvis du bruker den 1 - 2 ganger om dagen bare. Lomudal er en forebyggende medisin og hjelper deg ikke når du trenger det.

Det er ganske typiske plager du beskriver, så det er helt rimelig å gi deg en medisin som virker akkurat når du er i kontakt med det du ikke tåler uten videre undersøkrelser. Men når nå plagene dine er blitt mer uttalte og kommer oftere synes jeg du burde få en grundig undersøkelse med allergiutrednig og astmaundersøkelse.

Det er ikke uvanlig at allergiplager som du ikke har merket tidligere dukker opp i forbindelse med svangerskap og fødsel.

Lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...