Gå til innhold

Sliten og tung pust

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har astma og har også fått diagnosen KOLS, og har fjernet en liten del av lungen. bruker Atrovent, oxis og pulmikort. Likevel kan jeg ikke foreta store anstrengelsene før jeg puster som en "damveisvals", utmattet i lengre tid etter uttak av krefter.Postviralt utmattingssyndrom er også tildelt meg og jeg er ganske hemmet i livsførsel

Spørsmålet er :Kan Kols gi slike symtomer ?

Jeg er så lei av å hele tiden være så sliten. Innimellom så er jeg redd for at kreften har spredd seg til et ukjent område som ikke er oppdaget ennå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7251-sliten-og-tung-pust/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Ja, det du beskriver er en god beskrivelse på nettopp KOLS. Forskjellen på astma og KOLS er at astma er variabel - den kommer og går-, mens KOLS er en mer eller mindre konstant tilstand, hvor du ikke kan forvente store daglige svingninger. Siden du har begge deler, vil du ha noe hjelp av både Atrovent og Oxis når det gjelder tungpusten. Pulmicort er helt avgjørende for din astma ved å hjelpe til med å holde dine luftveier frie for slim.Den brukes også i stor utstrekning ved KOLS. Slimet lar seg imidlertidig ikke alltid fjerne, men du har de riktige medikamentene.

Det er også viktig for deg umiddelbart å slutte å røyke hvis du røyker. Dette er hovedårsaken til utvikling av KOLS. Men om du da evt slutter å røyke, vil skadeutviklingen i lungene stoppe opp, og den vanlige aldringsprosessen overta.

Du må også prøve å få mosjon etter hva du har krefter til. Dette er et annet viktig tiltak.

Hvis jeg var deg ville jeg kontakte legen igjen og be om henvisning til et lungerehabiliteringssenter eller råd om evt et treningsstudio som kanskje kan få deg litt mer i form.

Det er ikke alltid, selvsagt, at man kan vente de helt store resultatene. Dete er en kronisk sykdom, men det er aldri for sent å slutte å røyke ( det beste du kan gjøre) og å gå turer, bruke de store muskelgruppene i armer og ben.

Jeg ønsker deg lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en bedre vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7251-sliten-og-tung-pust/#findComment-35809
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...