Gå til innhold

Anti-Jka


Gjest Soli

Anbefalte innlegg

Jeg er 2. gangs gravid med usikker termin ca uke 20. Jeg er 29 år gammel.

Var hos legen i dag på sv.kontroll og fikk beskjed om at det var funnet positiv antistoff Jka.

Nå lurer jeg svært på hva dette antistoffet er for noe. Hvorfor dette har dukket opp og om det er noe jeg kan gjøre for å unngå at jeg må behandles.

I tillegg lurer jeg på om du vet hvor jeg kan lese mer om dette på internett. Har forsøkt å søke på British Medical Journal, men får ikke napp.

Vil være veldig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis den gravide tidligere (ved graviditet eller blodoverføring) har vært utsatt for en fremmed blodtype, kan det utvikles antistoffer. Slike antistoffer kan angripe fosteret blodlegemer så det får blodmangel. Man vil muligens følge deg med nye målinger og se om mengden øker, og skjer det kan man sjekke fosteret med ultralyd eller blodprøvetaking fra navlesnor. Det er sjelden nødvendig. Jeg kan dessverre ikke henvise til ytterligere informasjon fra nettet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemusmei

Hvis den gravide tidligere (ved graviditet eller blodoverføring) har vært utsatt for en fremmed blodtype, kan det utvikles antistoffer. Slike antistoffer kan angripe fosteret blodlegemer så det får blodmangel. Man vil muligens følge deg med nye målinger og se om mengden øker, og skjer det kan man sjekke fosteret med ultralyd eller blodprøvetaking fra navlesnor. Det er sjelden nødvendig. Jeg kan dessverre ikke henvise til ytterligere informasjon fra nettet.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

anti-Jka= antistoff i Kidd-

systemet

(antistoff mot Kidd-a)

Antistoff i Kidd-systemet sees ikke så ofte. Det finnes anti-Jka og anti-Jkb. Kan gi erytroblastose (blodmangel hos fosteret), men forløpet er gjerne mildt. Disse antistoffene er relativt sjeldne, især anti-Jkb. De finnes gjerne hos personer som har fått mange blodtransfusjoner (=blodoverføringer), og da i kombinasjon med andre

blodtypeantistoffer. Kommer også i forbindelse med graviditeter.

Både anti-Jka og anti-Jkb kan gi alvorlige transfusjonsreaksjoner. De kan

også gi sykdom hos foster og nyfødt, men forløpet er gjerne mildt.

Begge disse antistoffene avtar i styrke over tid, men vil for resten av livet være tilstede. Og det blir tatt hensyn til det ved f.eks. situasjoner der vedkommende må få blodoverføring. Ved svangerskap vil den gravide bli fulgt tettere opp med blodprøver der det blir målt om kroppen reagerer for mye på fosteret. Antallet blodprøver vil blodbankens lege der blodprøven

blir analysert gi beskjed om til din lege.

Vanligvis vil ingenting skje i forbindelse med et slikt antistoff, annet enn litt flere blodprøver under svangerskapet og en prøve fra navlestrengsblodet ved fødselen.

Dersom du fikk et kort som du skulle bære på deg i tilfelle du ble innlagt på et sykehus, anbefales du å ha det på deg. Der står det hvilket antistoff

det gjelder, og Blodbanken ved sykehuset kan lettere og raskere finne blod

som passer deg om du får bruk for blod. Dersom du ikke fikk et slikt kort,kan du gi beskjed ved innleggelsen at du har et anti-Jka.

Opplysningene er delvis tatt fra boka "Immunologi og transfusjon" (av Magne

K. Fagerhol og Bjarte G. Solheim) og hodet til en bioingeniør som jobber på en blodbank (altså meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...