Gå til innhold

Vaskeanvisninger takk!


Gjest 17 og uviten

Anbefalte innlegg

Gjest 17 og uviten

Hei!

Jeg er en student på 17, som for første gang bor for meg selv. Jeg har vaskemaskin, men vet ikke hvordan jeg skal vaske klær. Mamma har vist meg en gang, men nå husker jeg ikke...

Hvordan vasker dere? Og på hvilke grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

www.omo.no

Her står det mange tips!

Fint om du finner en bruksanvisning for maskinen, slik at du forstår de ulike programmene.

Det er lurt å sortere klær etter farge, og etter hvor varmt det skal vaskes.

De fleste bruker vaskeball, dvs at du legger vaskemiddelet oppi vaskeballen inni maskinen, i stedetfor i kammeret.

Mykemiddel kan være lurt til de klærene du vil at ikke skal bli så stive, dessuten blir de mindre krøllete.

Les lappene inni klærne. Noen klær kan ikke vaskes, de må renses. Sjekk symboler på omo-siden.

Klær blir mer slitt desto varmere og hardere du vasker dem, så tilpass temperatur og program utfra hvor skittent det er. Noen ting trenger bare en lett vask på 30-40 grader, uten alt for hard sentrifugering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, nå har jeg muligheten til å sørge for at du må gå i rosa klær resten av året....mmmuahahaha...neida ;0)

Sjekk vaskelappene i klærne før du hiver dem i maskinen.

Bland ikke tøy med sterke farger og lyst tøy.

Syntetstoffer skal ikke vaskes på veldig varmt.

Bomull (sengetøy og håndklær) kan kokes på 90 grader. Samme med lyse sokker og bomullsundertøy, t-shirts.

Vask dongeri og grove stoffer for seg selv, 60 grade holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke kokvask for mye

Hmmm, nå har jeg muligheten til å sørge for at du må gå i rosa klær resten av året....mmmuahahaha...neida ;0)

Sjekk vaskelappene i klærne før du hiver dem i maskinen.

Bland ikke tøy med sterke farger og lyst tøy.

Syntetstoffer skal ikke vaskes på veldig varmt.

Bomull (sengetøy og håndklær) kan kokes på 90 grader. Samme med lyse sokker og bomullsundertøy, t-shirts.

Vask dongeri og grove stoffer for seg selv, 60 grade holder i massevis.

Dusjer man ofte, og skifter klær ofte, trenger man ikke å vaske t-skjorter osv på mer enn 60 grader. Jeans og gensere uten spesielle flekker blir rene på 40 grader.

T--skjorter, sokker og undertøy blir fort sjaskete hvis det kokvaskes jevnlig. Jeg kokvasker treningstøy, men ikke t-skjorter jeg bare har hatt på meg en dag på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare to ulike sorteringer jeg - svart og farget tøy sammen på 40 grader, hvitt tøy, håndklær og sengetøy på 60 grader, ferdig med det :) Har aldri brukt mykemiddel eller sortert etter stofftype etc., det har nå gått bra hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...