Gå til innhold

Vaskeanvisninger takk!


Gjest 17 og uviten

Anbefalte innlegg

Gjest 17 og uviten

Hei!

Jeg er en student på 17, som for første gang bor for meg selv. Jeg har vaskemaskin, men vet ikke hvordan jeg skal vaske klær. Mamma har vist meg en gang, men nå husker jeg ikke...

Hvordan vasker dere? Og på hvilke grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

www.omo.no

Her står det mange tips!

Fint om du finner en bruksanvisning for maskinen, slik at du forstår de ulike programmene.

Det er lurt å sortere klær etter farge, og etter hvor varmt det skal vaskes.

De fleste bruker vaskeball, dvs at du legger vaskemiddelet oppi vaskeballen inni maskinen, i stedetfor i kammeret.

Mykemiddel kan være lurt til de klærene du vil at ikke skal bli så stive, dessuten blir de mindre krøllete.

Les lappene inni klærne. Noen klær kan ikke vaskes, de må renses. Sjekk symboler på omo-siden.

Klær blir mer slitt desto varmere og hardere du vasker dem, så tilpass temperatur og program utfra hvor skittent det er. Noen ting trenger bare en lett vask på 30-40 grader, uten alt for hard sentrifugering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, nå har jeg muligheten til å sørge for at du må gå i rosa klær resten av året....mmmuahahaha...neida ;0)

Sjekk vaskelappene i klærne før du hiver dem i maskinen.

Bland ikke tøy med sterke farger og lyst tøy.

Syntetstoffer skal ikke vaskes på veldig varmt.

Bomull (sengetøy og håndklær) kan kokes på 90 grader. Samme med lyse sokker og bomullsundertøy, t-shirts.

Vask dongeri og grove stoffer for seg selv, 60 grade holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke kokvask for mye

Hmmm, nå har jeg muligheten til å sørge for at du må gå i rosa klær resten av året....mmmuahahaha...neida ;0)

Sjekk vaskelappene i klærne før du hiver dem i maskinen.

Bland ikke tøy med sterke farger og lyst tøy.

Syntetstoffer skal ikke vaskes på veldig varmt.