Gå til innhold

hjertearytmi og lav puls

Anbefalte innlegg

Hei Dr. Søyland!

Jeg er en 25 år gammel gutt, 185 cm. høy og 73 kg. tung, som i de siste årene har vært plaget med tildels veldig ujevn puls. Har vært hos hjertespesialist for undersøkelse 2 ganger uten at det er funnet noen feil på hjertet mitt, siste gang for ett år siden. Har da vært gjennom både belastnings-EKG og 24 timers-EKG,(dog uten at noen anfall av arytmi det døgn) samt ultralydundersøkelse av hjertet. Kolesterol og lungefunksjon helt topp.

Føler egentlig at jeg har klart sånn noenlunde å slå meg til ro med at dette er noe jeg bare må leve med, men det skal innrømmes at jeg har hatt treningsvegring de senere år av frykt for hjertet. Det siste halve året har imidlertid disse forstyrrelsene i hjerterytmen tatt en ny vending. Jeg har aldri hatt problemer med at hjertet "raser" avsted. Urytmien kommer somregel når jeg har hvilepuls, dvs. puls på 48-60 slag i min. Jeg har noen av de vanlige ekstraslag som oppleves som om hjertet stopper for så å ta et kraftig slag. Disse er ikke kilde til bekymring da jeg vet at dette er harmløst. Problemet er knyttet til de "rolige" ekstraslag. I hvilepuls opptrer dette som 2 eller 3 kjappe slag før hjertet kan slå fra 1 til 30 normale slag før vi igjen får 2-3 kjappe slag. Det føles som om ekstraslagene "kupper" normalslaget. Ikke noe dunk, pulsen bare fortsetter rolig etter de kjappe slag før nye kjappe slag. Det jeg merker av disse kjappe slagene er en slags prikkete varmefølelse i hele kroppen. Dette kan foregå i mange timer. Det merkelige er at det stort sett går over når jeg setter beina på gulvet og retter meg opp i ryggen!? Og likefullt kommer tilbake når jeg lener meg tilbake i sofa/seng. Når jeg f. eks. våkner på natten av dette, så hjelper det på når jeg reiser meg opp og går litt rundt.

Må innrømme at dette er legger en kraftig demper på livsgleden om dagen da dette har vært daglig den senere tid.

Spm. til deg dr. Søyland blir om du utfra din ekspertise tror dette er harmløse ekstraslag og at det ikke betyr noe at de opptrer daglig hos meg. Lurer også på om det er noen måte å få redusert disse ekstraslagene på og hvorfor det hjelper når jeg reiser meg opp/ retter meg opp i rygg og bein. Jeg kan også nevne at jeg er litt plaget av svimmelhet. Ikke slik at jeg føler at jeg besvimer, men mer en følelse av at det "gynger" litt. Blodtrykket mitt har vært fint, dog i den nedre del av skalaen.

Lever egentlig ikke i noen stresset hverdag og føler meg ikke overarbeidet.

Takk for svar!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/72596-hjertearytmi-og-lav-puls/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Popa.

Det du beskriver er nærmest klassisk for ekstrasystoli (ekstraslag), og det er så godt som sikkert at de oppstår "høyt" i hjertet ditt, d.v.s. er såkalt supraventrikulære : de kommer fra områdene i forkamrene. Avhengig av når i den normale hjertesyklus ekstraslag-impulsene kommer, vil de kunne avstedkomme ekstraslag som hemmer det neste normalslaget : da merker man en pause (hjertet "stopper" opp) og et kraftigere dunk følger deretter. Alternativt kommer ekstraslagene slik at de ikke hemmer neste normalslag, og da vil man kunne kjenne f.eks. tre slag som kommer "tett som hagel", dvs. to normalslag med et ekstraslag i midten. Hvis dette gjentar seg flere ganger tett på hverandre, vil man kunne oppleve det som om "pulsen raser" avgårde i f.eks. 150-180 i det korte tidsrommet. Disse slagene vil kunne ha nesten identisk fylningsvolum, og dermed vil ingen av dem nødvendigvis oppleves som "dunk".

Kroppsstillingen vil kunne influere på impulsgivningen i hjertet, også på sentra som er opphav til ekstraslag. Likeledes vil endel forhold som har med trykkforholdene i den sentral sirkulasjon, spesielt i lungekretsløpet, kunne ha slik effekt. Derfor er det ikke spesielt for deg at du opplever at forskjellige bevegelser og stillinger har effekt på disse symptomene.

Noe av det viktigste du kan gjøre er å forsøke å bearbeide dette mentalt. Du må for all del ikke bli helt fiksert i at ditt hjerte tar seg enkelte ekstraslag innimellom. Vi har alle slike ekstraslag, noen av oss flere hundre til flere tusen slag uten at vi engang registrerer dem, mens andre merker hvis de har ett enkelt. Disse tilstandene er helt uskyldige, medfører ingen skade på hjertet, og har vanligvis ikke noen strukturell forandring som årsak. Du er dessuten bemerkelsesverdig godt undersøkt og utredet, så det viktigste for deg er å bli kvitt din fiksasjon til angsten for at noe skal være farlig i denne forbindelsen. Sørg for at de fleste provoserende faktorer som du selv kan påvirke, er borte, f.eks. røyking, mye kaffe, dårlig trening, uregelmessig søvn, etc.

Svar til Popa.

Det du beskriver er nærmest klassisk for ekstrasystoli (ekstraslag), og det er så godt som sikkert at de oppstår "høyt" i hjertet ditt, d.v.s. er såkalt supraventrikulære : de kommer fra områdene i forkamrene. Avhengig av når i den normale hjertesyklus ekstraslag-impulsene kommer, vil de kunne avstedkomme ekstraslag som hemmer det neste normalslaget : da merker man en pause (hjertet "stopper" opp) og et kraftigere dunk følger deretter. Alternativt kommer ekstraslagene slik at de ikke hemmer neste normalslag, og da vil man kunne kjenne f.eks. tre slag som kommer "tett som hagel", dvs. to normalslag med et ekstraslag i midten. Hvis dette gjentar seg flere ganger tett på hverandre, vil man kunne oppleve det som om "pulsen raser" avgårde i f.eks. 150-180 i det korte tidsrommet. Disse slagene vil kunne ha nesten identisk fylningsvolum, og dermed vil ingen av dem nødvendigvis oppleves som "dunk".

Kroppsstillingen vil kunne influere på impulsgivningen i hjertet, også på sentra som er opphav til ekstraslag. Likeledes vil endel forhold som har med trykkforholdene i den sentral sirkulasjon, spesielt i lungekretsløpet, kunne ha slik effekt. Derfor er det ikke spesielt for deg at du opplever at forskjellige bevegelser og stillinger har effekt på disse symptomene.

Noe av det viktigste du kan gjøre er å forsøke å bearbeide dette mentalt. Du må for all del ikke bli helt fiksert i at ditt hjerte tar seg enkelte ekstraslag innimellom. Vi har alle slike ekstraslag, noen av oss flere hundre til flere tusen slag uten at vi engang registrerer dem, mens andre merker hvis de har ett enkelt. Disse tilstandene er helt uskyldige, medfører ingen skade på hjertet, og har vanligvis ikke noen strukturell forandring som årsak. Du er dessuten bemerkelsesverdig godt undersøkt og utredet, så det viktigste for deg er å bli kvitt din fiksasjon til angsten for at noe skal være farlig i denne forbindelsen. Sørg for at de fleste provoserende faktorer som du selv kan påvirke, er borte, f.eks. røyking, mye kaffe, dårlig trening, uregelmessig søvn, etc.

Har lignende symptomer som popa. For egensjekk har jeg gått til innkjøp av en blodtrykksmåler. Jeg har funnet ut at blodtrykket nå er MYE lavere ann det var for 20 år siden (jeg er 44). Jeg har målt trykk helt ned i 90/55. Ligger nå stort sett rundt 110/70.

Pulsen er også godt ned på 40-tallet.

Er dette normalt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...