Gå til innhold

Ekle dyr og sopp i blomsterpotter


En_Mamma

Anbefalte innlegg

Huffameg jeg vet ikke hva som skjer her men det er veldig ekkelt. Før vi reiste bort for helgen fant jeg en stor potteplante helt dekt av lus, og med ekle bittesmåfluer overalt som spiste på lusene. Jeg skulle tørke av vinduskarmen fordi det var strødd jord over det hele i et tynt lag så det var helt sort, tenkte 4åringen hadde turna litt, men så var alt det svarte døde minifluer, tusener på tusener, jeg dro ut potta og tørka opp og spraya med insektsspray.

I en annen karm fant jeg en potte der det vokste opp sopp, små stilkesopp, dro ut den potta også, mer hadde jeg ikke tid til. Kom hjem sent igår og fant idagtidlig sopp i en annen potte, og at nesten alle blomstene i to andre vinduskarmer var dekket av spindelvev der det satt tusenvis av bittesmå andre insekter som ikke var verken lusene jeg hadde sett før eller de ekle fluene men en tredje sort.

Jeg er ikke glad i insekter og blir helt forskrekket. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med alle blomstene som står ute, må jeg bare kaste dem?

Æsj dette var ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke planter jeg -syns det er heslig!

Ingen planter? Hm. Jeg liker planter men hater småkryp, i sommer syns jeg det har vært helt ille.

Jeg har lave vinduer mot gata og syns det blir litt trist med gardiner over hele vinduet, derfor har jeg en gardin nederst og så en hylle med blomster over, for å hindre innsyn på en måte som slipper inn lys, men det ser litt treigt ut faktisk :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det komme av konstant fuktig jord? Jeg har mange planter av alle slag, men har aldri problemer. Ser du antydning til småfluer er trikset å tørke ut jorden litt, en uke eller to, og så vanne igjen som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det komme av konstant fuktig jord? Jeg har mange planter av alle slag, men har aldri problemer. Ser du antydning til småfluer er trikset å tørke ut jorden litt, en uke eller to, og så vanne igjen som vanlig.

Hm. Ja det tror jeg faktisk, jeg har nemlig alltid hatt problemer med at blomstene mine tørker ut så nå har jeg skjerpa meg og vanner og gjødler i et sett. For mye av det gode altså :(

Det er jammen ikke lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhh! Så ekkelt! reine skrekkfilmen det der jo.

Hiv plantene og kjøp noen nye, det hadde jeg gjort.

Ja det er kjempeekkelt. Iår har vært et ekkelt insektår på alle måter, i mitt neste liv skal jeg bo i blokk.

Må nok hive dem ja, lurer på om det finnes ekle kryp rundt i huset nå som kan gå i mat osv? Eller om de blir borte med plantene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Ja det tror jeg faktisk, jeg har nemlig alltid hatt problemer med at blomstene mine tørker ut så nå har jeg skjerpa meg og vanner og gjødler i et sett. For mye av det gode altså :(

Det er jammen ikke lett.

Da kan det nok være det...

Ellers er det også viktig å potte om regelmessig, helst med en gang du kjøper en plante, fordi jorda de bruker på de store gartneriene kan bugne av ekle dyr og marker.. Kjøp en potte og jord hver gang du kjøper en ny plante, og pott om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det nok være det...

Ellers er det også viktig å potte om regelmessig, helst med en gang du kjøper en plante, fordi jorda de bruker på de store gartneriene kan bugne av ekle dyr og marker.. Kjøp en potte og jord hver gang du kjøper en ny plante, og pott om!

I alle dager? Hver gang jeg kjøper en plante? Da skal du se det blir få nye planter her hehe. Jeg har kun pottet om planter hvis de har vokst fantastisk mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kjempeekkelt. Iår har vært et ekkelt insektår på alle måter, i mitt neste liv skal jeg bo i blokk.

Må nok hive dem ja, lurer på om det finnes ekle kryp rundt i huset nå som kan gå i mat osv? Eller om de blir borte med plantene?

Det vet jeg ikke, med mat og sånn mener jeg.

Har merket at det er sinnsykt mye sånne små flygeting på frukt i år. Og fluer. Og *grøss* edderkropper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager? Hver gang jeg kjøper en plante? Da skal du se det blir få nye planter her hehe. Jeg har kun pottet om planter hvis de har vokst fantastisk mye.

Om du potter om med en gang så trenger du jo ikke å gjøre det på lenge.

Det er mye dårlig og billig jord ute og går på gartneriene, så planten din vil vokse mer med en god jord og nok plass i potten. Uten dyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vet jeg ikke, med mat og sånn mener jeg.

Har merket at det er sinnsykt mye sånne små flygeting på frukt i år. Og fluer. Og *grøss* edderkropper...

Det ekleste her har vært snegler, masse snegler overalt.

Jeg tør ikke luke eller plante i hagen uten tykke hansker. Datteren min eelsker det og samler snegler og mark i bøtter og spann *stønn*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sikkert kaste alle plantene å kjøpe nye. Hvis du ikke orker å bruke lusespray.

Vask godt før du tar inn nye planter.

Fikk også en sopp i en potte, en liten gul sak, som så ut som en liten dildo når den vokste opp. Mannen min følte seg truet og fjernet den. Jeg sa at jeg hadde kjøpt naturdildo frø, siden jeg er så naturvennlig!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sikkert kaste alle plantene å kjøpe nye. Hvis du ikke orker å bruke lusespray.

Vask godt før du tar inn nye planter.

Fikk også en sopp i en potte, en liten gul sak, som så ut som en liten dildo når den vokste opp. Mannen min følte seg truet og fjernet den. Jeg sa at jeg hadde kjøpt naturdildo frø, siden jeg er så naturvennlig!

:-)

*lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sikkert kaste alle plantene å kjøpe nye. Hvis du ikke orker å bruke lusespray.

Vask godt før du tar inn nye planter.

Fikk også en sopp i en potte, en liten gul sak, som så ut som en liten dildo når den vokste opp. Mannen min følte seg truet og fjernet den. Jeg sa at jeg hadde kjøpt naturdildo frø, siden jeg er så naturvennlig!

:-)

*LOL*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vanner for mye. Fjern plantene fra leilighet / hus og glem hele vanninga helt til alle plantene henger såpass mye med huet at du ikke er villig til å vedde på at de overlever. Da sjekker du om utysket finnes fortsatt.

Plan B: Hiv hele skiten og begynn på nytt, nå som gjerrig vanner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du ikke planter? I all verden... Hvordan _har_ du det egentlig vår, sommer, høst og littegranne vinter?

Har det behagelig jeg! :-) slipper planter i alel fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...