Gå til innhold

Motivasjon på jobben


Cmoo

Anbefalte innlegg

Jeg er egentlig dritlei det jeg jobber med. Grunnen er nok at motivasjonen er på bånn for tiden. Først gikk jeg glipp av avdelingsbytte ifjor, og dernest er det nedbemanning og usikkerhet om driften. Min arbeidsplass er nok ganske trygg, men vi mistet nettopp en drøss av kolleger, og det finnes ikke mange lyspunkter.

Dette gjelder mange flere enn meg, og avdelingen vår er ikke flinke til å øke vår motivasjon. Derfor spør jeg (seriøst!); har noen erfaringer med artige tiltak for å øke jobbelysten? Noe utenom selve jobben som ga dere ny giv?

Whatever, så bringer jeg det videre til rette person.

Selv er jeg blank...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er i akkurat samme situasjonen selv om dagen, alt skjærer seg , det er som alle går imot en. Folk som griner, trøster hverandre, postsystem som klikker, telfoner som vandrer rundt, mange klarer ikke komme skikkelig i gang. I en slik situasjon blir du sårbar, lei, veldig følsom på den måten at du sprekker for det minste, ikke greit å ha personalansvar i slike tider. Så var det rådet, ja si det, jeg har flere ganger brukt full kutt, ta første fly til et annet sted der ingen kolleger kan nå deg, sikre deg avlaster før du drar så du har jobb når du er tilbake utvilt, full av energi og nye opplevelser;) Fjellturer, badeturer, treffe andre folk, gjør underverk. Nødveien er rett å slett å gå ut, lytte til musikk, danse, prate, kose seg:-) Stikkordet må være nærhet, omsorg, kommunikasjon og noe å se frem til? *ikke lett* Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp lest om dette i organisasjonspsykologi. Finn på aktiviteter utenom arbeidet er en ting dere selv kan organisere. Eller så kan du jo be sjefen lese noe om motivasjon i en lærebok. Husker nok ikke så mye som jeg burde ha gjort ;0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i akkurat samme situasjonen selv om dagen, alt skjærer seg , det er som alle går imot en. Folk som griner, trøster hverandre, postsystem som klikker, telfoner som vandrer rundt, mange klarer ikke komme skikkelig i gang. I en slik situasjon blir du sårbar, lei, veldig følsom på den måten at du sprekker for det minste, ikke greit å ha personalansvar i slike tider. Så var det rådet, ja si det, jeg har flere ganger brukt full kutt, ta første fly til et annet sted der ingen kolleger kan nå deg, sikre deg avlaster før du drar så du har jobb når du er tilbake utvilt, full av energi og nye opplevelser;) Fjellturer, badeturer, treffe andre folk, gjør underverk. Nødveien er rett å slett å gå ut, lytte til musikk, danse, prate, kose seg:-) Stikkordet må være nærhet, omsorg, kommunikasjon og noe å se frem til? *ikke lett* Lykke til

Takk for rådet =)

Nå prøver jeg å finne noe vi kan gjøre sammen som kolleger, for å få en vitamininnsprøytning. Selv har jeg snart 1 ukes høstferie, og det skal bli deilig!!

Mange på jobben er negative og leie, og forsøk på å forklare blir møtt av "det er så mye nytt akkurat nå, vi kan ikke gjøre noe, men vent så kan vi se på det". Men sånn har det vært ett par år, og det kommer garantert til å fortsette i samme leia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp lest om dette i organisasjonspsykologi. Finn på aktiviteter utenom arbeidet er en ting dere selv kan organisere. Eller så kan du jo be sjefen lese noe om motivasjon i en lærebok. Husker nok ikke så mye som jeg burde ha gjort ;0)

Noe gjør vi selv, spiser middager sammen o.l. Men det er bare vårt team. Ellers er det mange kolleger vi bare ser på jobb, men det har litt med jobbetidene å gjøre også.

En annen ting er at det negative sprer seg lett, og vi trenger variasjon i arbeidet, noe som er litt vanskelig å få til.

En stor fest for alle er en ting, men samtidig så leter jeg etter noe ekstra, som gjør at vi får tilbake lysten til å jobbe!

Men takk for svaret =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe gjør vi selv, spiser middager sammen o.l. Men det er bare vårt team. Ellers er det mange kolleger vi bare ser på jobb, men det har litt med jobbetidene å gjøre også.

En annen ting er at det negative sprer seg lett, og vi trenger variasjon i arbeidet, noe som er litt vanskelig å få til.

En stor fest for alle er en ting, men samtidig så leter jeg etter noe ekstra, som gjør at vi får tilbake lysten til å jobbe!

Men takk for svaret =)

Da må jo sjefene gjøre sitt for å gjøre arbeidet variert. Og det er jo lettere sagt enn gjort. "Samlebåndjobbing" blir fort demotiverende.

En annen ting som er demotiverende er snakk. Hvis dere sitter på lunsjrommet og bare snakker om hvor elendig det er der for tiden, blir saken verre. Prøv å tenke og snakke positivt - eller hvertfall unngå å snakke negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da må jo sjefene gjøre sitt for å gjøre arbeidet variert. Og det er jo lettere sagt enn gjort. "Samlebåndjobbing" blir fort demotiverende.

En annen ting som er demotiverende er snakk. Hvis dere sitter på lunsjrommet og bare snakker om hvor elendig det er der for tiden, blir saken verre. Prøv å tenke og snakke positivt - eller hvertfall unngå å snakke negativt.

Det med negativ prat prøver ihvertfall jeg å dempe. Men når man er omgitt av det, er det ikke enkelt. Vi prøver å si fra, men det blir bare ikke gjort noe. Derfor søker jeg råd her, om hva vi kan stille opp med, slik at det skal bli artig igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe gjør vi selv, spiser middager sammen o.l. Men det er bare vårt team. Ellers er det mange kolleger vi bare ser på jobb, men det har litt med jobbetidene å gjøre også.

En annen ting er at det negative sprer seg lett, og vi trenger variasjon i arbeidet, noe som er litt vanskelig å få til.

En stor fest for alle er en ting, men samtidig så leter jeg etter noe ekstra, som gjør at vi får tilbake lysten til å jobbe!

Men takk for svaret =)

Dra på paintball. Det er kult - tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...