Gjest Elinmr Skrevet 21. oktober 2000 Del Skrevet 21. oktober 2000 Hei. Jeg var hos legen for et par dager siden, og fikk diagnosen høyt stoffskifte. Jeg har nå vært sykemeldt i ca 10 nmd, uten at legen har funnet ut var det var. Jeg har hatt ganske store problemer som: sterk skjelving på hender, hode smerter,høy puls,høyt blodtrykk, ømme muskler og ledd, svimmelhet,tretthet og er svært rastløsog urolig (prater fort osv) Da jeg var hos legen måtte han ringe sykehuset med en gang for verdiene mine var hvist veldig høye. Men spørsmålet mitt er Hva vil det si å ha høyt stoffskifte? Jeg er nå begynnt på noen tabeletter. Hvor lenge må jeg bruke de?(det er ca 16 tabletter i døgnet) Er dette noe jeg vil ha resten av livet? Og i så fall, hvilke konsikvenser for det for meg? Jeg er 24 år og har en sønn, men ønsker meg flere. Har det noe ringvirkning på graviditet og fruktbarhet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7283-h%C3%B8yt-stoffskifte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pi@ Skrevet 21. oktober 2000 Del Skrevet 21. oktober 2000 Prøv at søge på "høyt stoffskifte" her på dol, det vil fylde for meget at skrive alt ned her som omhandler denne sykdom. Men du beskriver jo selv, hvordan det er at ens stoffskifte er for høj. Du bør naturligvis tage den medicin din lege har givet dig, han/hun kender din sykehistorie og dine tal fra blodprøverne. (og _IKKE_ som DjJohan foreslog i sit svar) Jævnlige opfølgninger med blodprøver vil vise hvordan medicin virker. Så længe dit stoffskifte ikke er ok endnu, bør du vente lidt endnu med evt.ny baby. Vh. http://www.doktoronline.no/homepage/pia/ og http://www.doktoronline.dk/homepage/pia/ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7283-h%C3%B8yt-stoffskifte/#findComment-35821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pål Sand, almenlege Skrevet 22. oktober 2000 Del Skrevet 22. oktober 2000 Kjære Elinmr. Det du beskriver er klassike symptomer på for høyt stoffskifte(Hyperthyreose)."Maskineriet går for fort".Bildet kjenntegnes med øket apetitt,vekttap,uro/nervøsitet, hjertebank,skjelving,svetting,rastløshet,uvelhet,løs avføring,sjelden mens mm.Det finnes flere årsaker til forhøyet stoffskifte hvorav den vanligste er Graves Basedows sykdom-en autoimmun tilstand.behandlingen består i medisiner(som regel Neo-Mercazole el.Propylthiouracil),radiojod behandling og/el.kirurgi.Medisinene du har fått vil gradvis redusere stoffskifte ditt og symptomene vil gradvis bli borte.I første omgang skal du nok stå på disse medisinene i 1-2 år.Sannsynligvis er dette ikke noe du vil ha resten av livet.I utgangspunktet ville jeg ikke anbefale deg å bli gravid under pågående behandling.Hvis du skulle bli gravid under behandlingen,bør du følges av spesialister. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Paal Sand,lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7283-h%C3%B8yt-stoffskifte/#findComment-36001 Del på andre sider Flere delingsvalg…
paradox angel Skrevet 24. november 2000 Del Skrevet 24. november 2000 Kjære Elinmr. Det du beskriver er klassike symptomer på for høyt stoffskifte(Hyperthyreose)."Maskineriet går for fort".Bildet kjenntegnes med øket apetitt,vekttap,uro/nervøsitet, hjertebank,skjelving,svetting,rastløshet,uvelhet,løs avføring,sjelden mens mm.Det finnes flere årsaker til forhøyet stoffskifte hvorav den vanligste er Graves Basedows sykdom-en autoimmun tilstand.behandlingen består i medisiner(som regel Neo-Mercazole el.Propylthiouracil),radiojod behandling og/el.kirurgi.Medisinene du har fått vil gradvis redusere stoffskifte ditt og symptomene vil gradvis bli borte.I første omgang skal du nok stå på disse medisinene i 1-2 år.Sannsynligvis er dette ikke noe du vil ha resten av livet.I utgangspunktet ville jeg ikke anbefale deg å bli gravid under pågående behandling.Hvis du skulle bli gravid under behandlingen,bør du følges av spesialister. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Paal Sand,lege. Jeg er en jente på 22 som har veldig høyt stoffskifte(Hyperthyreose). stoffskifteverdi 71. Dette ble jeg behandlet for med Neo-Mercatzole, men jeg reagerte dårlig på beh. Fikk oppsvulmede mandler, vondt i halsen, munnsår, feber. Ble anbefalt å fortsette behandling,fortsatte i 1 måned, men jeg sluttet fordi jeg ble sterkt deprimert ettervert og ikke hadde energi til noenting, sov 16 timer i døgnet i tre uker. Jeg liker å ha høyt stoffskifte. Jeg er fin og varm, kan spise mye, har masse energi, får gjort mye. Dessuten så mener jeg og alle i familien at dette er ikke akutt, jeg har hatt symptomene hele mitt liv. Varmhet, hjertebank, rastløshet, snakker fort, gjør mye, svetter. Varmeten liker jeg, jeg bare tar en kald dusj, bruker deo, jeg har aldri vert fjorkjølet eller hatt influensa. Energien er fantastisk, jeg er alltid optimistisk og full av ståpålyst. Aberet er at jeg har en hvilepuls på 155, men dette ble behandlet bra med Atenonol 25 mg. Men legen min mener, som envær lege ville ment, at jeg skal behandles. Jeg har oppfordret ham til å finne en god grunn til å behandle dette. Legen har "truet" med behandlig med radioaktivt jod, eller operasjon. Jeg trenger å vite om jeg kan tvinges til dette, og om jeg kan fortsette med Atenonol om jeg vil. Det som blir resulatet om jeg ikke får velge selv blir at jeg kommer til å slutte å oppsøke lege, og det vil jeg ikke, for jeg skjønner at hjertet mitt er farlig om jeg ikke gjør noe med det. Jeg har spurt om time hos en hormonspesialist på Lovisenberg sykehus, men det er ikke time å få før i Januar 2001. Trenger litt rettledning. Og jeg vil gjerne vite om det faktisk finnes noen god grunn til å behandle dette når jeg trives veldig godt med tilstanden. masse hilsener, Paradox Angel 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7283-h%C3%B8yt-stoffskifte/#findComment-48435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
paradox angel Skrevet 24. november 2000 Del Skrevet 24. november 2000 Kjære Elinmr. Det du beskriver er klassike symptomer på for høyt stoffskifte(Hyperthyreose)."Maskineriet går for fort".Bildet kjenntegnes med øket apetitt,vekttap,uro/nervøsitet, hjertebank,skjelving,svetting,rastløshet,uvelhet,løs avføring,sjelden mens mm.Det finnes flere årsaker til forhøyet stoffskifte hvorav den vanligste er Graves Basedows sykdom-en autoimmun tilstand.behandlingen består i medisiner(som regel Neo-Mercazole el.Propylthiouracil),radiojod behandling og/el.kirurgi.Medisinene du har fått vil gradvis redusere stoffskifte ditt og symptomene vil gradvis bli borte.I første omgang skal du nok stå på disse medisinene i 1-2 år.Sannsynligvis er dette ikke noe du vil ha resten av livet.I utgangspunktet ville jeg ikke anbefale deg å bli gravid under pågående behandling.Hvis du skulle bli gravid under behandlingen,bør du følges av spesialister. Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen. Vennlig hilsen Paal Sand,lege. Jeg er en jente på 22 som har veldig høyt stoffskifte(Hyperthyreose). stoffskifteverdi 71. Dette ble jeg behandlet for med Neo-Mercatzole, men jeg reagerte dårlig på beh. Fikk oppsvulmede mandler, vondt i halsen, munnsår, feber. Ble anbefalt å fortsette behandling,fortsatte i 1 måned, men jeg sluttet fordi jeg ble sterkt deprimert ettervert og ikke hadde energi til noenting, sov 16 timer i døgnet i tre uker. Jeg liker å ha høyt stoffskifte. Jeg er fin og varm, kan spise mye, har masse energi, får gjort mye. Dessuten så mener jeg og alle i familien at dette er ikke akutt, jeg har hatt symptomene hele mitt liv. Varmhet, hjertebank, rastløshet, snakker fort, gjør mye, svetter. Varmeten liker jeg, jeg bare tar en kald dusj, bruker deo, jeg har aldri vert fjorkjølet eller hatt influensa. Energien er fantastisk, jeg er alltid optimistisk og full av ståpålyst. Aberet er at jeg har en hvilepuls på 155, men dette ble behandlet bra med Atenonol 25 mg. Men legen min mener, som envær lege ville ment, at jeg skal behandles. Jeg har oppfordret ham til å finne en god grunn til å behandle dette. Legen har "truet" med behandlig med radioaktivt jod, eller operasjon. Jeg trenger å vite om jeg kan tvinges til dette, og om jeg kan fortsette med Atenonol om jeg vil. Det som blir resulatet om jeg ikke får velge selv blir at jeg kommer til å slutte å oppsøke lege, og det vil jeg ikke, for jeg skjønner at hjertet mitt er farlig om jeg ikke gjør noe med det. Jeg har spurt om time hos en hormonspesialist på Lovisenberg sykehus, men det er ikke time å få før i Januar 2001. Trenger litt rettledning. Og jeg vil gjerne vite om det faktisk finnes noen god grunn til å behandle dette når jeg trives veldig godt med tilstanden. masse hilsener, Paradox Angel 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7283-h%C3%B8yt-stoffskifte/#findComment-55311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 24. november 2000 Del Skrevet 24. november 2000 Jeg er en jente på 22 som har veldig høyt stoffskifte(Hyperthyreose). stoffskifteverdi 71. Dette ble jeg behandlet for med Neo-Mercatzole, men jeg reagerte dårlig på beh. Fikk oppsvulmede mandler, vondt i halsen, munnsår, feber. Ble anbefalt å fortsette behandling,fortsatte i 1 måned, men jeg sluttet fordi jeg ble sterkt deprimert ettervert og ikke hadde energi til noenting, sov 16 timer i døgnet i tre uker. Jeg liker å ha høyt stoffskifte. Jeg er fin og varm, kan spise mye, har masse energi, får gjort mye. Dessuten så mener jeg og alle i familien at dette er ikke akutt, jeg har hatt symptomene hele mitt liv. Varmhet, hjertebank, rastløshet, snakker fort, gjør mye, svetter. Varmeten liker jeg, jeg bare tar en kald dusj, bruker deo, jeg har aldri vert fjorkjølet eller hatt influensa. Energien er fantastisk, jeg er alltid optimistisk og full av ståpålyst. Aberet er at jeg har en hvilepuls på 155, men dette ble behandlet bra med Atenonol 25 mg. Men legen min mener, som envær lege ville ment, at jeg skal behandles. Jeg har oppfordret ham til å finne en god grunn til å behandle dette. Legen har "truet" med behandlig med radioaktivt jod, eller operasjon. Jeg trenger å vite om jeg kan tvinges til dette, og om jeg kan fortsette med Atenonol om jeg vil. Det som blir resulatet om jeg ikke får velge selv blir at jeg kommer til å slutte å oppsøke lege, og det vil jeg ikke, for jeg skjønner at hjertet mitt er farlig om jeg ikke gjør noe med det. Jeg har spurt om time hos en hormonspesialist på Lovisenberg sykehus, men det er ikke time å få før i Januar 2001. Trenger litt rettledning. Og jeg vil gjerne vite om det faktisk finnes noen god grunn til å behandle dette når jeg trives veldig godt med tilstanden. masse hilsener, Paradox Angel Til paradox angel Vennligst rett ditt spørsmål på DOL i forum for infeksjonsmedisin, evt kan også legen på hjerte/karforum gi deg noen råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7283-h%C3%B8yt-stoffskifte/#findComment-48567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knut-Erik Ånensen, Allmennlege Skrevet 24. november 2000 Del Skrevet 24. november 2000 Jeg er en jente på 22 som har veldig høyt stoffskifte(Hyperthyreose). stoffskifteverdi 71. Dette ble jeg behandlet for med Neo-Mercatzole, men jeg reagerte dårlig på beh. Fikk oppsvulmede mandler, vondt i halsen, munnsår, feber. Ble anbefalt å fortsette behandling,fortsatte i 1 måned, men jeg sluttet fordi jeg ble sterkt deprimert ettervert og ikke hadde energi til noenting, sov 16 timer i døgnet i tre uker. Jeg liker å ha høyt stoffskifte. Jeg er fin og varm, kan spise mye, har masse energi, får gjort mye. Dessuten så mener jeg og alle i familien at dette er ikke akutt, jeg har hatt symptomene hele mitt liv. Varmhet, hjertebank, rastløshet, snakker fort, gjør mye, svetter. Varmeten liker jeg, jeg bare tar en kald dusj, bruker deo, jeg har aldri vert fjorkjølet eller hatt influensa. Energien er fantastisk, jeg er alltid optimistisk og full av ståpålyst. Aberet er at jeg har en hvilepuls på 155, men dette ble behandlet bra med Atenonol 25 mg. Men legen min mener, som envær lege ville ment, at jeg skal behandles. Jeg har oppfordret ham til å finne en god grunn til å behandle dette. Legen har "truet" med behandlig med radioaktivt jod, eller operasjon. Jeg trenger å vite om jeg kan tvinges til dette, og om jeg kan fortsette med Atenonol om jeg vil. Det som blir resulatet om jeg ikke får velge selv blir at jeg kommer til å slutte å oppsøke lege, og det vil jeg ikke, for jeg skjønner at hjertet mitt er farlig om jeg ikke gjør noe med det. Jeg har spurt om time hos en hormonspesialist på Lovisenberg sykehus, men det er ikke time å få før i Januar 2001. Trenger litt rettledning. Og jeg vil gjerne vite om det faktisk finnes noen god grunn til å behandle dette når jeg trives veldig godt med tilstanden. masse hilsener, Paradox Angel Til paradox angel Vennligst rett ditt spørsmål på DOL i forum for infeksjonsmedisin, evt kan også legen på hjerte/karforum gi deg noen råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/7283-h%C3%B8yt-stoffskifte/#findComment-55443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.