Gå til innhold

"jeg har sååå dårlig råd" pensjon etc


jiipp

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge irritert meg over mora til kjæresten min som hele tiden sipper og klager over hvor redd hun er fremtiden sin når hun blir minstepensjonist.

Hun er 63, og har jobbet en del år nå som styrer i barnehage. Nå er hun sliten og lei, og har lyst å trappe ned til 60%. dette går veldig ut over hennes fremtidige pensjonsinntekt.

For ca et år siden hadde hun denne diskusjonen med sønnen sin, kjæresten min, hvor han repliserte at han skulle "hjepe" henne økonomisk. Jeg ble litt sjokka. Vel og merke tjener han 480 000 i året, men jeg er arbeidsledig og gravid med vårt nr.2 barn. Eldstemann har nettopp begynt i barnehage og dermed har jeg heller ikke kontantstøtte. vi skal kjøpe bil, og nytt sted og bo(større), og det er ikke rimelig å leve i oslo.

Synes det bare er drøyt å love noe slikt, når man aldri vet hva slags situasjon vi kan komme opp i. han jobber i it-bransjen som er meget ustabil.

Så når hun sier hun skal gå ned til 60% stilling, skjønner jeg at hun baserer seg på hjelp fra oss. Hun sitter i et kjøpt rekkehus (verdi 500000)men med høy husleie(4000). hun kan få omtrent 500 i bostøttte, men som hun uttalte vil hun ikke klare å be om sånt. Hun er frisk og sprek, men har mistet litt lysten som hn sier til å jobbe.

har sjekket ulike former for løsninger. dine penger - bladet sier at "gamle" kan låne på huset? kanskje det er lurt? det eneste som det går utover er evt arvinger, men det spiller jo ingen rolle her og nå akkurat.

Hun får alltid frem hvor lite penger hun har og "..ja dere som har så god råd burde kjøpe en slik parkdress til thomas" etc.

hun får alltid busspenger av oss når hun kommer å skal sitte barnevakt, men forventer å bli spandert på hele tiden.

synes bare rollene her er totalt snudd på hue. mora er ungen til sønnen sin.

er det jeg som er helt egoistisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun ikke har lån på huset, kan hun ta opp et avdragsfritt lån, sette det i banken og bruke litt av det hver måned for å spe på pensjonen. Når boet etter henne en gang skal gjøres opp, trekkes lånet fra.

Dette har flere i svigerfamilien min gjort. Men de er ca. 20 år eldre enn moren til kjæresten din, så jeg vet ikke om bankene vil synes at tidshorisonten blir for lang. Jeg tror det blir vanskelig å få det til dersom hun har mye gjeld på boligen fra før, da må det evt. bli som en refinansieringspakke.

Hun har ikke andre problemer enn at hun er lei, f.eks. noe helsemessig? Siden hun er over 62, burde hun diskutere problemstillingen med legen sin. Det finnes mange avtaler om avtalefestet pensjon etc. som jeg ikke har oversikt over.

Poenget mitt er ikke å oppfordre henne til å konstruere noen sykdom, men jeg mener at hun burde prøve andre ordninger enn å leve på dere. Det kan godt hende at slike finnes. Hun burde også forhøre seg om det finnes nedtrappingsløsninger i pensjonsordningen som ikke ødelegger økonomien (men det har hun kanskje gjort?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uføretrygdet

Synes du er litt egoistisk. Dersom dere tjener 480 000 og har barnetrygd skulle jeg tro dere har råd til å hjelpe henne litt.

Forstår at du synes rollene er byttet om men i dette tilfelle er det hun som har dårlig råd og ikke dere.

Jeg har 130 000 i året + barnetrygd og jeg har 3 unger 20, 17 og 6 år som jeg forsørger akkurat nå. Bil har jeg også som jeg synes koster masse men som jeg dessverre er avhengig av.

Men det går rundt selv om jeg har lite igjen i slutten av måneden. Ungene mine jobber litt og holder seg med lommepenger og klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 123456789

Er det ikke slik det skal være da? At vi som barn og unge får hjelp av foreldrene våre - og når vi er sterke nok til å stå på våre egne ben kan vi gi litt igjen? Jeg skal i allefall sørge for mine eldre når det trengs... Men hadde det stilt seg anderledes hvis det var din mor som trengte hjelp?

Det er det som er så fullstendig feil med samfunnet i dag. Man skal få, få og få, men å gi litt tilbake ? .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er litt egoistisk. Dersom dere tjener 480 000 og har barnetrygd skulle jeg tro dere har råd til å hjelpe henne litt.

Forstår at du synes rollene er byttet om men i dette tilfelle er det hun som har dårlig råd og ikke dere.

Jeg har 130 000 i året + barnetrygd og jeg har 3 unger 20, 17 og 6 år som jeg forsørger akkurat nå. Bil har jeg også som jeg synes koster masse men som jeg dessverre er avhengig av.

Men det går rundt selv om jeg har lite igjen i slutten av måneden. Ungene mine jobber litt og holder seg med lommepenger og klær.

130000 i uføretrygd. Er det netto eller brutto?

Er bestandig i tvil når folk sier hva de har i uføretrygd, om de mener utbetalt eller brutto:

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uføretrygdet

130000 i uføretrygd. Er det netto eller brutto?

Er bestandig i tvil når folk sier hva de har i uføretrygd, om de mener utbetalt eller brutto:

Takknemlig for svar!

Det er brutto + 2 barnebidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke slik det skal være da? At vi som barn og unge får hjelp av foreldrene våre - og når vi er sterke nok til å stå på våre egne ben kan vi gi litt igjen? Jeg skal i allefall sørge for mine eldre når det trengs... Men hadde det stilt seg anderledes hvis det var din mor som trengte hjelp?

Det er det som er så fullstendig feil med samfunnet i dag. Man skal få, få og få, men å gi litt tilbake ? .....

det er jo mye det at hun ikke gidder sjekke opp i ulike løsninger som skal falle ut på best mulig måte. Som feks å søke bostøtte etc. det blir for dumt å sitte med en eid leilighet med super høy husleie. gå ned i stilling rett før hun skal pensjonere seg bare fordi hun harmulighet til å snylte på oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er litt egoistisk. Dersom dere tjener 480 000 og har barnetrygd skulle jeg tro dere har råd til å hjelpe henne litt.

Forstår at du synes rollene er byttet om men i dette tilfelle er det hun som har dårlig råd og ikke dere.

Jeg har 130 000 i året + barnetrygd og jeg har 3 unger 20, 17 og 6 år som jeg forsørger akkurat nå. Bil har jeg også som jeg synes koster masse men som jeg dessverre er avhengig av.

Men det går rundt selv om jeg har lite igjen i slutten av måneden. Ungene mine jobber litt og holder seg med lommepenger og klær.

ja da du er jamen flink! dette er nå vårt regnestykke:

26000 i lønn netto

+ 1500 i barnetrygd

-15000 husleie og lån( 3 roms i oslo)

-3500 (to stk. studielån)

-3450 i barnehage

- 500 strøm

=5050 til mat,klær OG bil på 3 pers

HAAAALLLLLOOOOO!!!!

synes mrs. Uføretrygdet at vi lever så fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er brutto + 2 barnebidrag.

Takk for svar!

Det blir omtrent det samme som jeg får i 100% attføring da tenker jeg. Totalt ca 11800 bto pr. mnd. Eller faktisk så er det vel pr. 14. dager.

Beløpet er inkl. 2x17,- pr dag for to barn hos meg også.

Vet du om det du får er 'minstetakst' for 100% uføretrygd? Da ville jeg vite at jeg ikke får noe mindre enn jeg får idag om jeg må uføretrygdes. Rent bortsett fra at barnetillegget bortfaller etter som barna blir eldre da.

Fint om du hadde giddet å svare en gang til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da du er jamen flink! dette er nå vårt regnestykke:

26000 i lønn netto

+ 1500 i barnetrygd

-15000 husleie og lån( 3 roms i oslo)

-3500 (to stk. studielån)

-3450 i barnehage

- 500 strøm

=5050 til mat,klær OG bil på 3 pers

HAAAALLLLLOOOOO!!!!

synes mrs. Uføretrygdet at vi lever så fett?

Men hvordan tror du hun som er ALENE med TRE barn har det da. Dyrere å være alene enn to voksne vet du. I tilfelle du ikke vet det enna (jeg har erfat det) så blir det faktiskg (i motsetning til hva småbarnsforeldre tror) DYRERE å ha barn når de blir tenåringer. Barnehagen er småpenger i forhold til hva som kreves av klær, fritidsaktiviteter, skoleturer, skolebøker, busspenger osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uføretrygdet

Takk for svar!

Det blir omtrent det samme som jeg får i 100% attføring da tenker jeg. Totalt ca 11800 bto pr. mnd. Eller faktisk så er det vel pr. 14. dager.

Beløpet er inkl. 2x17,- pr dag for to barn hos meg også.

Vet du om det du får er 'minstetakst' for 100% uføretrygd? Da ville jeg vite at jeg ikke får noe mindre enn jeg får idag om jeg må uføretrygdes. Rent bortsett fra at barnetillegget bortfaller etter som barna blir eldre da.

Fint om du hadde giddet å svare en gang til!

Tror du får ca det samme i uføretrygd som ved attføring. Dersom du er alene får du barnetillegg, tror det er det dobbelte som ved attføring, men har du mann kommer det an på hans inntekt hvor mye barnetillegget er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uføretrygdet

ja da du er jamen flink! dette er nå vårt regnestykke:

26000 i lønn netto

+ 1500 i barnetrygd

-15000 husleie og lån( 3 roms i oslo)

-3500 (to stk. studielån)

-3450 i barnehage

- 500 strøm

=5050 til mat,klær OG bil på 3 pers

HAAAALLLLLOOOOO!!!!

synes mrs. Uføretrygdet at vi lever så fett?

Mitt forslag til dere er at dere finner en billigere 3roms leilighet og selger bilen siden dere bor i Oslo. Dere kan sikkert refinansiere lånet deres og ta det over lenger tid. Bil er stort sett helt unødvendig i Oslo der komunikansjonmidlene er ganske bra.

Jeg skylder heldigvis ikke så mye på leiligheten min nå så jeg har rimligere boutgifter enn dere. Ellers så betaler jeg strøm, telefon, ADSL, forsikringer og skolepenger 1600 kr mnd. Stort sett har jeg regninger for ca 10-12000 kr i mnd. Ferdig med studielånet mitt er jeg også.

Men så har jeg medisinutgifter på ca 300 kr i mnd, behov for mer klær og sko enn normalt. Bruker mer bensin enn normalt og går nok mye oftere til legen hvor jeg faktisk må betale endel selv om jeg har frikort. Dette kommer utenom de vanlige regningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du får ca det samme i uføretrygd som ved attføring. Dersom du er alene får du barnetillegg, tror det er det dobbelte som ved attføring, men har du mann kommer det an på hans inntekt hvor mye barnetillegget er.

Hjertlig takk!

Da skal jeg ikke mase mer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvordan tror du hun som er ALENE med TRE barn har det da. Dyrere å være alene enn to voksne vet du. I tilfelle du ikke vet det enna (jeg har erfat det) så blir det faktiskg (i motsetning til hva småbarnsforeldre tror) DYRERE å ha barn når de blir tenåringer. Barnehagen er småpenger i forhold til hva som kreves av klær, fritidsaktiviteter, skoleturer, skolebøker, busspenger osv osv.

synes det er merkelig at dere mener jeg skal selge leiligheten der hvor barnet mitt allerede har venner og en hyggelig barnehage, fordi vi skal hjelpe svigermor økonomisk. denne er drøy!

Mrs uføretrygdet kan sikkert ta seg en jobb hjemmefra som telefonselger eller lignende så dhun slipper å måtte motta så mye trygd.

Det blir vel en ganske grei sammenligning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag til dere er at dere finner en billigere 3roms leilighet og selger bilen siden dere bor i Oslo. Dere kan sikkert refinansiere lånet deres og ta det over lenger tid. Bil er stort sett helt unødvendig i Oslo der komunikansjonmidlene er ganske bra.

Jeg skylder heldigvis ikke så mye på leiligheten min nå så jeg har rimligere boutgifter enn dere. Ellers så betaler jeg strøm, telefon, ADSL, forsikringer og skolepenger 1600 kr mnd. Stort sett har jeg regninger for ca 10-12000 kr i mnd. Ferdig med studielånet mitt er jeg også.

Men så har jeg medisinutgifter på ca 300 kr i mnd, behov for mer klær og sko enn normalt. Bruker mer bensin enn normalt og går nok mye oftere til legen hvor jeg faktisk må betale endel selv om jeg har frikort. Dette kommer utenom de vanlige regningene.

menre du virkelig at vi skal selge leiligheten for å kunne hjelpe svigermor????????ALVORLIG TALT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag til dere er at dere finner en billigere 3roms leilighet og selger bilen siden dere bor i Oslo. Dere kan sikkert refinansiere lånet deres og ta det over lenger tid. Bil er stort sett helt unødvendig i Oslo der komunikansjonmidlene er ganske bra.

Jeg skylder heldigvis ikke så mye på leiligheten min nå så jeg har rimligere boutgifter enn dere. Ellers så betaler jeg strøm, telefon, ADSL, forsikringer og skolepenger 1600 kr mnd. Stort sett har jeg regninger for ca 10-12000 kr i mnd. Ferdig med studielånet mitt er jeg også.

Men så har jeg medisinutgifter på ca 300 kr i mnd, behov for mer klær og sko enn normalt. Bruker mer bensin enn normalt og går nok mye oftere til legen hvor jeg faktisk må betale endel selv om jeg har frikort. Dette kommer utenom de vanlige regningene.

"Selg bilen - den trenger du ikke i Oslo"... hallo hvor bor du - ikke her (oslo) i alle fall.

Det er nemlig ikke lett å bruke kollektivt over alt-det tar veeeeeldig lang tid.

Snakk for deg sjæl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er merkelig at dere mener jeg skal selge leiligheten der hvor barnet mitt allerede har venner og en hyggelig barnehage, fordi vi skal hjelpe svigermor økonomisk. denne er drøy!

Mrs uføretrygdet kan sikkert ta seg en jobb hjemmefra som telefonselger eller lignende så dhun slipper å måtte motta så mye trygd.

Det blir vel en ganske grei sammenligning.

En vesensforskjell er at det er en GRUNN til at hun er uføretrygdet, dvs ikke istand til å opprettholde lønnet arbeid.

Det er ikke du, mer enn de fleste på din alder vil jeg gå ut fra.

Du virker veldig umoden i dine uttallelser. Du må nok oppleve ting litt mer på kroppen. Da vil du tenke tilbake og forstå LITT ihvertfall.

Det med å selge leiligheten har ikke jeg fått med meg at er foreslått. Det er bare tull. Din mor er også et voksent menneske. Kan hun ikke ta vare på seg selv, så er vårt samfufnn slik at (siden vi betaler så mye i skatt) vi heldigvis slipper å ligge de unge (eller eldre) i familien til byrde. Men dere kan jo hjelpe henne til å skaffe seg den støtten hun kan få.

Sosialkontoret er (noe ikke mange vet) en instans hvor du kan få veiledning om hva som finnes av støtteordninger selv om du ikke forventer å bli noen sosialklient.

JEG ville aldri funnet meg i at min mann hadde brukt vår felles økonomi til ensidig å hjelpe sin familie. Ikke med den økonomien VI har. Men var jeg gift med en miniRøkke ville saken vært annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uføretrygdet

menre du virkelig at vi skal selge leiligheten for å kunne hjelpe svigermor????????ALVORLIG TALT!

Nei, jeg mente at dere kunne kjøpe en billigere leilighet hvis du synes dere har dårlig råd - ikke for å hjelpe svigermor. Det er en grense for hvor hjelpsom man skal være :). Beklager hvis du misforsto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uføretrygdet

"Selg bilen - den trenger du ikke i Oslo"... hallo hvor bor du - ikke her (oslo) i alle fall.

Det er nemlig ikke lett å bruke kollektivt over alt-det tar veeeeeldig lang tid.

Snakk for deg sjæl

Jeg bor midt i Oslo sentrum og her kan man kjøre kollektivt alle veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...