Gå til innhold

Positiv PPD-Tatt bcg vaksine

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er for tiden i USA, og i forbindelse med VISA forlengelse(gift m US statsborger), tok man en Turbekulose test. Den var positiv, 13 mm, mot normalt her i USA, 10 mm. Jeg tok BCG vaksinen i 1979, og trodde jeg var "sikret" gjennom denne. Jeg tror ikke jeg har turbekulose, men har "inaktiv bakterier". Det jeg lurer på er som følger: BCG benyttes ikke i USA, kan dette være en medvirkende årsak til positiv test? Forsvinner virkningen av bcg over tid? Og hvordan vil dette påvirke min immunitet mot turbekulose? Er min positivitet smittsom for andre? Til slutt, her benyttes IHN aktivt mot inaktive turbekulose bakterier, bivirkninger kan være dødlige (hepatitt), vil denne behandlingen blitt anbefalt i Norge? Hilsen Kimste

- kimste

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/7299-positiv-ppd-tatt-bcg-vaksine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Det er godt mulig jeg har misforstått, men det fremgår på røntgen rekvsisjonen + PPD 13 mm.

De har bedt om røntgen av Left Leteral Chest og PA Chest

Hei kimse.

For at du skal få et godt svar, ber jeg deg ha tålmodighet til imorgen. Jeg vil konferere med eksperter.

Ha det så lenge.

Wenke Lunde, Sykepleier

Hei kimse.

For at du skal få et godt svar, ber jeg deg ha tålmodighet til imorgen. Jeg vil konferere med eksperter.

Ha det så lenge.

En mantou, som du sannsynligvis har tatt, må være minst 10 mm for å være positiv. DVS at alt over 10 mm er positivt. Er en pasient over 10 mm, vil man spørre om pasienten enten er BCG-vaksinert eller har vært i kontakt med smitte. Dine 13 mm er altså et resultat av din BCG-vaksine. Så denne er altså absolutt årsaken til din positive test.

Virkningen av BCG forsvinner over tid.

Du kan ta det helt med ro, du er ikke syk, men har en normal reaksjon fra BCG. Du er altså ikke smittet eller smittsom.

Hvis du ikke hadde vært BCG-vaksinert ville man lett etter årsaken, om du kunne ha vært i kontakt med basillen osv. Selv om man får smitten, er man altså ikke nødvendigvis syk.

INH tas av og til alene, men ikke til en pasient uten sykdom.

Informasjon via Internett erstatter ikke kontakt med medisinsk kvalifisert personell eller lege. For en bedre vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med egen kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...