Gå til innhold

Stønader når minsten er fylt 1 år?


Gjest Fattiglusa

Anbefalte innlegg

Gjest Fattiglusa

Jeg er gift, hjemmeværende med 2 barn, - en i skolealder, og en liten en.

Hva slags stønader får man når minsten er fylt 1 år? Og evnt hvor mye ligger disse på?

Og er det noe annet man har krav på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i årene mellom 1 og 3 år at man får mest: Småbarnstillegg kr. 657 pr. mnd. i tillegg til vanlig barnetrygd på kr. 972 som du vel allerede får. Kontantstøtte kr. 3000 pr. mnd. når barnet ikke går i barnehage med statsstøtte. Denne støtten må du søke om på skjema du får på Trygdekontoret. Hvis du gjør det raskt, får du etterbetalt tilbake til måneden etter ettårsdagen.

Satsene står her, et stykke ned på siden:

http://barnemix.com/svanger_rettigheter.php

Der finner du også litt om eneforsørgeres rettigheter - du er kanskje alene med barna siden du lurer på hva annet du "har krav på". Det jeg har nevnt ovenfor, er de vanlige beløpene for barn som forsørges av mor og far sammen.

Bor du laaangt nord, gjelder det også utvidede satser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i årene mellom 1 og 3 år at man får mest: Småbarnstillegg kr. 657 pr. mnd. i tillegg til vanlig barnetrygd på kr. 972 som du vel allerede får. Kontantstøtte kr. 3000 pr. mnd. når barnet ikke går i barnehage med statsstøtte. Denne støtten må du søke om på skjema du får på Trygdekontoret. Hvis du gjør det raskt, får du etterbetalt tilbake til måneden etter ettårsdagen.

Satsene står her, et stykke ned på siden:

http://barnemix.com/svanger_rettigheter.php

Der finner du også litt om eneforsørgeres rettigheter - du er kanskje alene med barna siden du lurer på hva annet du "har krav på". Det jeg har nevnt ovenfor, er de vanlige beløpene for barn som forsørges av mor og far sammen.

Bor du laaangt nord, gjelder det også utvidede satser.

Hun er vel neppe interessert i stønader til aleneforsørger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er vel neppe interessert i stønader til aleneforsørger...

Ooopps, jeg overså at hun skrev at hun var gift.

Grunnen til at jeg lurte på om hun kanskje var eneforsørger, var spørsmålet om det finnes "andre stønader man har krav på". Den formuleringen fikk meg til å tenke i de baner.

Beklager Fattiglusa, det gikk litt fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får, når ungen er mellom 1-3 år, 657 kroner ekstra på barnetrygda pr måned i småbarnstillegg. Har du barnehageplass? Hvis du ikke har full barnehageplass, søk om kontantstøtte. Du får da maks utbetalt 3000 pr mnd.

Om mannen din ikke har for stor inntekt, søk BOSTØTTE! Søknadsfrist er 10. oktober, og informasjon om det får du på kommunen. Det skader ikke å søke! Jeg har fått 11000 i to omganger nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fattiglusa

Du får, når ungen er mellom 1-3 år, 657 kroner ekstra på barnetrygda pr måned i småbarnstillegg. Har du barnehageplass? Hvis du ikke har full barnehageplass, søk om kontantstøtte. Du får da maks utbetalt 3000 pr mnd.

Om mannen din ikke har for stor inntekt, søk BOSTØTTE! Søknadsfrist er 10. oktober, og informasjon om det får du på kommunen. Det skader ikke å søke! Jeg har fått 11000 i to omganger nå...

Ang bostøtte, det har jeg ikke hørt om? Hvor 'lite' må mannen min tjene for at man skal kunne få det? hva er betingelsene?

Og hvor lang tid i forveien av minstens 1 års dag bør man søke om kontantstøtte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ang bostøtte, det har jeg ikke hørt om? Hvor 'lite' må mannen min tjene for at man skal kunne få det? hva er betingelsene?

Og hvor lang tid i forveien av minstens 1 års dag bør man søke om kontantstøtte?

Er ikke helt sikker på når man søker om kontantstøtte, for uansett får man etterbetalt... Det er nok mulig at ungen må ha fylt året - jeg tror jeg søkte etter at mine ble ett år... Hør på Trygdekontoret, de må du uansett kontakte for å få tilsendt søknadspapirer.

Jeg vet ikke helt hva som er "grensa" for bostøtte heller, men meninga med den er at en barnefamilie skal ha råd til å kunne bo i en fullverdig bolig. Ring kommunen din, og be om å få snakke med de som driver med bostøtte.

Det blir utbetalt i tre terminer... (Jeg må forresten huske å sende inn ny søknad selv, siden jeg har flyttet siden sist...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang bostøtte, det har jeg ikke hørt om? Hvor 'lite' må mannen min tjene for at man skal kunne få det? hva er betingelsene?

Og hvor lang tid i forveien av minstens 1 års dag bør man søke om kontantstøtte?

Vedr. kontantstøtte: Få tak i søknadspapirene fra Trygdekontoret og send dem inn etpar uker før ettårsdagen. Selv om du evt. venter til omkring fødselsdagen, får du støtten for alle mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...