Gå til innhold

En plagsom nabo


Gjest Sinna nå

Anbefalte innlegg

Gjest Sinna nå

Har flyttet til et nytt sted, et lite tettsted. Har blitt kjent med noen her.

Har et problem med en nabo som stadig vekk ber om småtjenester eller hun ber ikke om de alltid, men tar det for gitt at jeg skal stille opp for henne. Selv gjør hun aldri noe tilbake for meg. Dette begynner å bli skikkelig plagsomt, da jeg ikke er flink til å si nei. Ser at jeg nå er bare nødt til å begynne å si nei eller si rett ut at jeg er lei og provosert av at hun benytter meg som en tjener. Hva skal jeg gjøre? Andre som har vært i lignende situasjoner?

Må si jeg tror det er best å kutte ut kontakten med henne p.g.a dette, men det er ikke så enkelt siden vi er naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Selv gjør hun aldri noe tilbake for meg."

Spør du, da?

"Dette begynner å bli skikkelig plagsomt, da jeg ikke er flink til å si nei. Ser at jeg nå er bare nødt til å begynne å si nei"

Å kunne si nei når det ikke passer er en god egenskap. Å hjelpe hverandre er også en god egenskap. Det ene trenger ikke å utelukke det andre. Jeg synes ikke dette er noe å bli provosert av - det er opp til deg og deg alene å si fra (på en høflig og skikkelig måte) når det ikke passer for deg. "Beklager, jeg er så sliten i dag" er en fullt akseptabel grunn som din nabo sikkert vil godta og forstå.

Så lenge man har overskudd til det synes jeg det er fint å hjelpe andre uten nødvendigvis å forvente gjentjenester. Det kan være gjentjeneste nok med et smil, en takk, en hyggelig stund sammen med andre mennesker. Har du ikke overskudd der og da, si fra. Det ER lov å si nei, det er både din rett og din plikt. Og ikke nøl med å si fra til de rundt deg når du selv trenger hjelp med noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Selv gjør hun aldri noe tilbake for meg."

Spør du, da?

"Dette begynner å bli skikkelig plagsomt, da jeg ikke er flink til å si nei. Ser at jeg nå er bare nødt til å begynne å si nei"

Å kunne si nei når det ikke passer er en god egenskap. Å hjelpe hverandre er også en god egenskap. Det ene trenger ikke å utelukke det andre. Jeg synes ikke dette er noe å bli provosert av - det er opp til deg og deg alene å si fra (på en høflig og skikkelig måte) når det ikke passer for deg. "Beklager, jeg er så sliten i dag" er en fullt akseptabel grunn som din nabo sikkert vil godta og forstå.

Så lenge man har overskudd til det synes jeg det er fint å hjelpe andre uten nødvendigvis å forvente gjentjenester. Det kan være gjentjeneste nok med et smil, en takk, en hyggelig stund sammen med andre mennesker. Har du ikke overskudd der og da, si fra. Det ER lov å si nei, det er både din rett og din plikt. Og ikke nøl med å si fra til de rundt deg når du selv trenger hjelp med noe.

eit meget godt svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...