Gå til innhold

Dårligere hukommelse


Sybe

Anbefalte innlegg

Faren min på 66 år får stadig et dårligere korttidsminne. Han husker ikke hvor han har lagt ting, husker ikke at han har fortalt ting tidligere osv. Dette har forverret seg de siste par årene. For en stund siden var han mye svimmel. Han har høyt blodtrykk og tar medisiner for dette. Jeg skal be ham om å gå til legen, men jeg vet at det tar lang tid før han somler seg til det.

Hva bør vi gjøre? Er det Alzheimer eller kan det være noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Knut Laake, Overlege - spesialist i indremedisin og geriatri

Det kan være flere årsaker til din fars dårlige korttidsminne. Svært høyt blodtrykk er en av dem, men relativt sjelden. Andre årsaker er depresjon og legemiddelbruk, ikke minst sovemidler og nervemidler, men det er uvanlig at blodtrykksmedisiner gir slike problemer. En sjelden gang er årsaken lavt stoffskifte eller mangel på vitamin B12. De vanligste årsaker til gradvis sviktende hukommelse er Alzheimers sykdom eller hjerneslag. Det er svært viktig at din far blir undersøkt av lege snarest mulig. I mange steder av landet er det nå opprettet egen hukommelsesklinikker som tar seg spesielt av slike problemer. Hvis ikke legen hans kan henvise ham til en slik poliklinikk, er alternativet henvisning til nevrologspesialist. Det som i alle fall må gjøres er en vurdering av hukommelsen mv., en del blodprøver og CT eller MT undersøkelse av hjernen. Det er ikke forbundet noe ubehag med dette. Hvis din far kjører bil, må det vurderes om dette fortsatt er forsvarlig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...